Prea puţini psihologi şcolari în unităţile de învăţământ bihorene
La cei peste 90.000 de elevi, câţi sunt în Bihor, în evidenţele Inspectoratului Şcolar Judeţean (ISJ) Bihor sunt înregistraţi doar 43 de psihologi şcolari şi 15 logopezi. În urma unui simplu calcul, se poate constata că unui psiholog şcolar îi revin aproape 2.000 de elevi, deşi un astfel de specialist nu ar trebui să se ocupe, conform normelor în vigoare, de mai mult de 800 de şcolari, în timp ce un logoped ar trebui să monitorizeze nu mai mult de 500 de elevi.
Deşi majoritatea şcolilor şi liceelor din Oradea au cabinete psihologice, nu acelaşi lucru se poate spune despre unităţile de învăţământ din celelalte oraşe din judeţ, unde numărul acestora este foarte mic şi aproape inexistent în şcolile din mediul rural. Potrivit datelor furnizate de ISJ Bihor, anul trecut, psihologii şcolari au consiliat individual 1.855 de elevi, au avut 456 consilieri de grup, peste 26.000 de elevi au beneficiat de consiliere cu clasa, în vederea orientării profesionale sau rezolvării diverselor probleme pe care le întâmpină, iar 728 de copii au luat parte la şedinţe de terapie logopedică. La consiliere psihologică nu se recurge numai pentru rezolvarea anumitor cazuri de comportament deviant, ci şi preventiv, pentru dezvoltarea laturii sociale a individului sau orientarea profesională a elevilor din anii terminali. "Realizăm consiliere cu şcolarii pentru a preveni, în primul rând, comportamentele considerate deviante, dar şi pentru a orienta profesional un elev care se află în pragul finalizării unui ciclu de studii", a precizat Dorina Gyori, inspector de specialitate în cadrul ISJ Bihor, care recunoaşte că numărul psihologilor şcolari este insuficient, dar, conform acesteia, nici nu va creşte prea curând, din cauza finanţării reduse în domeniul educaţiei. Inspectorul şcolar consideră că principalele probleme pe care le întâmpină unii elevi sunt de natură medicală, întrucât, în ultima vreme, este în creştere numărul copiilor cu diverse forme de autism şi cei cu ADHD, dar nu trebuie trecute cu vederea nici problemele familiale şi sociale, cum ar fi certurile cu părinţii sau anturajul în care elevul îşi petrece timpul liber.
Printre cele mai frecvente cauze care atrag atenţia profesorilor asupra problemelor pe care le întâmpină copiii, direcţionându-i către psiholog, se numără, conform directorului Centrului Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională (CJRAE), psihologul Simina Hinţ, dificultăţile de învăţare, absenteismul, violenţa fizică şi verbală, motivaţia scăzută pentru activităţile şcolare şi performanţele reduse la învăţătură. Pentru creşterea gradului de violenţă fizică şi verbală în rândul copiilor psihologul crede că de vină sunt modelele pe care le preiau copiii fie din familie, fie de la televizor.
Comentarii
Nu există nici un comentariu.