Guvernul va acorda, de la 1 februarie 2010, o nouă perioadă de trei luni de şomaj tehnic în care nu mai impune plata CAS pentru angajaţi, dar va obliga angajatorii să ateste situaţia dificilă în care se află prin declaraţii pe proprie răspundere, iar firmele vor fi controlate periodic de ANAF.

Noua perioadă de şomaj tehnic va fi aplicată începând cu luna februarie 2010, dar nu mai târziu de 31 decembrie 2010, pe perioada suspendării contractului individual de muncă angajaţii şi angajatorii fiind scutiţi de la plata contribuţiilor de asigurări sociale, pentru maximum 90 zile. Indemnizaţiile de minimum 75% din salariul de bază care sunt acordate angajaţilor, din fondul de salarii, pe durata întreruperii activităţii firmei, reprezintă drepturi aferente perioadei februarie-decembrie 2010 inclusiv, nu sunt incluse în veniturile salariale şi nu sunt impozabile, conform ordonanţei de urgenţă privind şomajul tehnic. Simultan cu acordarea acestei facilităţi, Guvernul va aplica însă şi o serie de reguli prin care va verifica dacă angajatorii abuzează sau nu de şomajul tehnic. Angajatorii au obligaţia să depună la Inspectoratul teritorial de muncă o declaraţie pe proprie răspundere din care să reiasă că se află în situaţia de şomaj tehnic. Totodată, Inspecţia Muncii şi Agenţia Naţională de Administrare Fiscală vor controla periodic angajatorii care beneficiază de facilităţile acordate. Perioada pentru care salariaţii sunt scutiţi de plata CAS constituie stagiu de cotizare fără plata contribuţiei, în cazul în care contractul individual de muncă este suspendat în special pentru motive economice, tehnologice, structurale sau similare. Pentru calculul indemnizaţiei de şomaj şi de asigurări sociale de sănătate se utilizează salariul de bază minim brut pe ţară, iar stagiul de cotizare fără plata contribuţiei se ia în calcul la stabilirea perioadei de 24 de luni premergătoare datei înregistrării cererii pentru acordarea indemnizaţiei de şomaj.