Începând cu data de 18 iulie a.c., toţi agenţii economici sunt obligaţi la achiziţionarea, de la Direcţia Generală a Finanţelor Publice, a unui Registru unic de control. Măsura a fost luată recent prin Legea nr. 252 privind Registrul unic de control, publicat în Monitorul Oficial al României nr. 429, din 18 iunie a.c. Astfel, toţi contribuabilii, persoane juridice înregistrate la Registrul Comerţului, au obligaţia de a deţine registrul menţionat pentru ca în filele lui să fie consemnate controalele efectuate de către toate organele de control - fiscal, sanitar, protecţia muncii, PSI etc. În condiţiile legii menţionate, organele de control trebuie, înainte de începerea verificărilor, să înscrie următoarele elemente: numele şi prenumele persoanelor împuternicite de a efectua controlul, unitatea de care aparţin, numărul legitimaţiei de control, numărul şi data delegaţiei sau o ordinului de deplasare, obiectivele controlului, perioada controlului. După încheierea verificărilor, reprezentanţii organelor de control vor înscrie în registrul unic numărul şi data actului de control întocmit. Legea nr. 252 este binevenită pentru toţi agenţii economici care s-au văzut în situaţia de a fi călcaţi de persoane care s-au prezentat ca fiind reprezentanţi ai diverselor instituţii însărcinate cu efectuarea controlului, ulterior - dovedindu-se ori că nu aveau de-a face cu niciuna dintre acestea, ori că se aflau în afara orelor de program, neavând asupra lor nici documente doveditoare vizate la zi, nici delegaţii ori ordine de deplasare. Practic, prevederile legale menţionate reprezintă şi un mod de a proteja agentul economic, de asemenea - de a ţine o evidenţă a numărului de controale, unele vizând acelaşi domeniu, dar toate soldate cu amenzi usturătoare. Menţionăm că, în cazul firmelor nou constituite, obligaţia achiziţionării Registrului unic de control trebuie să se facă în termen de 30 de zile de la data constituirii.