Cea de-a V-a premieră a Teatrului Regina Maria, „Isabela, trei caravele și un mare mincinos” (regia Eugen Geymant) readuce în prim plan celebra poveste a navigatorului Cristofor Columb, sub forma unei farse, a unei satire, așa cum a fost scrisă de laureatul premiului Nobel pentru literatură (1997), Dario Fo. Actor, regizor, dramaturg, scenograf, activist politic, Dario Fo a fost un promotor al teatrului independent, viu, direcționat spre originile sale populare.

 

Aprig contestatar al teatrului burghez, în montările pe care și le-a asumat Fo a invitat publicul la reprezentații susținute în spații neconvenționale, revigorând conceptul teatrului de stradă. Subiectele alese de Dario Fo sunt, la începuturi, de inspirație medievală, dar mesajele sale sociale sunt cât se poate de actuale și satirizează atât clericii, cât și puterea, autoritatea. Dramaturg şi actor deopotrivă, Dario Fo mizează pe creativitatea actorului, izvorâtă din commedia de’ll arte, accentul fiind pus pe tipologii foarte bine definite şi contre-emploi.

În piesa „Isabela, trei caravele şi un mare mincinos”, subiectul, limpede, de altfel, nu este călătoria lui Cristofor Columb sau descoperirile sale. Subiectul vizează raporul incorect dintre cetăţean, stat şi puterile lui, fie că vorbim despre trimiteri la guverne şi guvernatori, fie că vorbim despre justiţie sau biserică. În acelaşi timp, Fo ilustrează opacitatea unui sistem, creat din oameni şi ale lor limitări, sistem care se opune indivizilor curajoşi, vizionari, obligându-i să apeleze la vicleşug pentru a-şi împlini visele.

Dacă în prima parte a piesei Cristofor Columb pierde ani pentru a obţine aprobarea şi bugetul călătoriei sale de cercetare, în cea de-a doua parte este judecat pentru fiecare ban pe care l-a cheltuit. Chiar dacă nevinovăţia şi vinovăţia, deopotrivă adevărate, nu pot fi suficient probate, Columb oricum scapă, pentru că fiecare motiv de bucurie al familiei regale echivalează cu graţieri şi amnistii. Nu va scăpa însă de vina de a fi un foarte bun navigator, iar faptul că a salvat viaţa unui viceguvernator, controlând corabia în mijlocul furtunii, îi va aduce, în final, acuzaţia de vrăjitorie.

Spectacolul montat la Oradea are o distribuţie foarte bună, un subiect generos, fericite coincidenţe între text şi realitatea politică şi socială din România (mai ales pe subiectul amnistiei) şi un bun suport scenografic (Tudor Prodan). În rolul lui Cristofor Columb îl regăsim pe Richard Balint, bun psiholog în redarea unui personaj care trăieşte cu nonşalanţă pe muchie de cuţit, regina Isabela este întruchipată de Ioana Dragoş Gajdo, convingătoare în rolul femeii atotputernice, deschisă spre progres, dar neputincioasă în faţa propriilor slăbiciuni, iar rolul lui Ferdinand îi revine lui Petre Ghimbăşan, un actor creativ, vivace în rolul regelui-bufon pe tronul-găleată. În roluri multiple îi regăsim pe actorii Alexandru Rusu, Sorin Ionescu, Alina Leonte, cu interpretări bine definite şi asumate, atenţi la jocul de culoare în plan secund.

Scenografia şi costumele combină ingenios elemente şi motive medievale, de la sistemul de scripeţi al boltei de catarge la simbolurile emblematice ale unei societăţi care se ghida după oracol, cu elementele postmoderniste, de la coroanele din sită şi elastic la cuburile multifuncţionale.

Ce îi lipseşte însă acestui spectacol este savoarea. Tuşa regizorului Eugen Geymant este timidă, dar nu prin prisma unei libertăţi creatoare în favoarea actorilor, cât prin punerea accentului (doar) pe text. Chiar dacă e bine jucat de actori, spectacolul nu are ritm, pare lung şi, pe alocuri, obositor. Lungile tratative duse de Cristofor Columb pentru a-şi obţine finanţarea călătoriei sunt insuficient exploatate regizoral, la fel desele flash-uri, de teatru în teatru, prin care se reconstituie episoadele călătoriei. Iar spiritul ludic al actorilor pare înfrânat pe un text care permite multiple jocuri de improvizaţie şi soluţii nu doar controlate, ci controlat-ingenioase.

Premiera spectacolului a avut loc sâmbătă, 21 ianuarie, iar cea de-a doua reprezentaţie are loc astăzi, de la ora 19.00, la Sala Mare.