Autoritatea Teritorială de Ordine Publică (ATOP) Bihor, constituită în cursul anului trecut, este un organism cu rol consultativ, fără personalitate juridică, ce funcţionează pe lângă Consiliul Judeţean Bihor. ATOP se doreşte a veni în sprijinul cetăţeanului, în calitate de intermediar, o "curea de transmisie" (în exprimarea subprefectului Alexandru Retegan) dintre cetăţean şi Poliţie, Jandarmerie şi Gardieni Publici. În cazul în care există sesizări, din partea oamenilor, cu privire la diverse nereguli în activităţile instituţiilor menţionate sau referitoare la tulburarea siguranţei şi securităţii publice, acestea îşi pot găsi o cale de rezolvare prin intermediul ATOP. Din structura ATOP fac parte şase consilieri de la Consiliul Judeţean Bihor, trei reprezentanţi ai societăţii civile, subprefectul judeţului, şeful Inspectoratului Judeţean de Poliţie Bihor şi şeful Gardienilor Publici. Orice persoană care se confruntă cu probleme legate de disfuncţii în activităţile Poliţiei, Jandarmeriei ori ale Gardienilor Publici se poate adresa cu o petiţie sau o reclamaţie secretariatului ATOP, situat în incinta Prefecturii (Parcul Traian nr.5, camera 29), sau pot obţine informaţii suplimentare la numărul de telefon 437886. Petiţia sau reclamaţia în cauză va fi, apoi, distribuită, în funcţie de domeniul din care face parte, uneia dintre cele trei comisii din cadrul ATOP. După o analiză a sesizărilor, reclamantul va fi chemat la o anumită dată, în audienţă, pentru a primi un răspuns. Programul de audienţe ATOP se desfăşoară între orele 10.00 şi 11.00, în fiecare luni, marţi, miercuri şi vineri, şi între orele 16.00 şi 17.00, în ziua de joi. "O mare parte din activităţile ATOP se desfăşoară pe teren, unde sunt depistate cauzele diverselor nereguli, după care se încearcă rezolvarea acestora. Însă multe probleme îşi au cauzele în scăpările legislative, care nu de puţine ori sunt majore", a precizat Grigore Bartoş, preşedintele comisiei de coordonare ATOP. La conferinţa de presă ce a avut loc ieri, în clădirea Prefecturii am fost informaţi că, pe parcursul semestrelor II şi III a.c., au fost depuse la sediul ATOP cinci petiţii, dintre care două au fost soluţionate, iar trei sunt pe cale de a fi rezolvate. Spre exemplu, o persoană din Budureasa a apelat la ATOP pentru revendicarea unor drepturi, de care ar fi putut beneficia, ca urmare a efectuării stagiului militar. O altă persoană, din Zalău, de origine italiană, a fost sprijinită de ATOP pentru obţinerea cetăţeniei române. Iar dintre cazurile în curs de soluţionare menţionăm solicitarea de către Primăria Lunca a unui sprijin pentru paza bunurilor din comună şi intenţia Poliţiei din Chişlaz de a obţine un spaţiu care să funcţioneze drept sediu al postului de poliţie. "Problemele şi frământările oamenilor sunt multiple. Există, în Bihor, de pildă, localităţi în care reprezentanţii administraţiei locale nu ajung la un consens cu lucrătorii posturilor de poliţie. În alte localităţi, cum sunt Rieni sau Chişlaz, posturile de poliţie de care aparţin se află în alte părţi, ceea ce îi împiedică pe lucrătorii poliţiei să intervină la timp în situaţii care necesită acest lucru. Iar unele posturi de poliţie nu au nici măcar apă caldă sau încălzire. Probleme mari sunt şi la Tileagd, zonă cu o mare concentraţie de rromi, care primesc un ajutor social în valoare mică şi se dedau la o mulţime de fapte antisociale. Dorim ca cetăţenii să ştie că ATOP le susţine interesele şi le stă la dispoziţie în demersurile întreprinse, prin monitorizarea instituţiilor abilitate să acţioneze în acest sens. Însă rezolvarea acestora depinde, în mare parte, de o bună comunicare şi colaborare atât între instituţii, cât şi între cetăţeni şi instituţii. Unele probleme şi-au găsit soluţiile doar prin simpla comunicare", a afirmat Liviu Lupea, preşedintele ATOP Bihor.