Ziua Transportatorului Public - Amintiri ale foştilor şefi ai OTL
În acest an, OTL a sărbătorit Ziua Transportatorului Public invitându-i la sediu pe cei care, de-a lungul timpului, au condus societatea de transport local orădeană. De asemenea, directorul OTL, Csuzi Istvan, a anunţat că vrea să înfiinţeze un muzeu al trasportatorului public la Oradea.
Printre invitaţii speciali ai OTL cu ocazia Zilei Transportatorului Local s-au numărat: ing. Sanda Potroviţă, şefa secţiei de tramvaie, ing. Florian Hîrca, ing. Nicolae Popescu, ing. Vasile Coroiu, ing. Cornel Junc şi ec. Ioan Purge. De asemenea, a fost prezent administratorul Muzeului Transportului Public din Debreţin, Kalman Gara. Acesta nu a venit cu mâna goală. Având în vedere că OTL intenţionează să deschidă un astfel de muzeu şi în cadrul societăţii, Kalman Gara a donat câteva obiecte specifice activităţii de transport - un compostor de bilete, o banderolă purtată de angajaţii societăţii din Debreţin, grafice de circulaţie, un ghid al vatmanului şi câteva bilete de călătorie. În acest context, directorul OTL, Csuzi Istvan, a lansat invitaţia orădenilor care deţin obiecte specifice transportului public orădean să le doneze pentru a putea păstra şi arăta celor de azi şi de mâine frânturi de istorie a transportului public. În ceea ce-i priveşte pe foştii şefi ai societăţii de transport orădean, ei au împărtăşit o parte dintre amintirile pe care le au din acea perioadă. Astfel, Sanda Potroviţă, care a lucrat în societate în perioada 1959-1990, a povestit despre greutăţile şi vicisitudinile cu care a fost nevoie să se lupte, dar şi despre satisfacţia de a fi lucrat cu oameni vrednici, profesionişti desăvârşiţi, oameni cu drag şi dăruire pentru profesia pe care şi-au ales-o. Fascinată de ideea înfiinţării unui muzeu, ea a dăruit câteva fotografii şi două din legitimaţiile de serviciu pe care le-a deţinut. Florian Hîrca, care a venit în societatea de transport local în 1960, a adus un omagiu celor care au pus temelia actualului OTL. De asemenea, el a descris, pe etape, tipurile de tramvaie care au circulat, începând din 1962, prezentând caracteristici privind exploatarea acestora. Vasile Coroiu, care a lucrat la Oradea în perioadele 1977-1987 şi 1991-1992, specialist în material rulant de cale ferată, a mărturisit că, după stagiul pe care l-a făcut după terminarea facultăţii, împotriva faptului că a împărţit un birou de nouă metri pătraţi cu încă patru colegi, a fost într-atât de fascinat, încât a ales să rămână să lucreze aici în continuare. Nicolae Popescu, venit în 1982, a recunoscut că s-a implicat mai puţin în activitatea tehnică specifică transportului public pentru că experienţa dobândită în Trustul de Construcţii, unde s-a ocupat de partea de investiţii, a fost de folos prin contactele pe care le-a avut la nivel central, de unde banii erau distribuiţi către judeţe. Un regret al său este faptul că nu a reuşit să obţină de la factorii de decizie din acea perioadă de la Bucureşti fondurile necesare introducerii troleibuzului în Oradea. Pentru că a fost un ideal pe care OTL nu l-a atins încă, Nicolae Popescu a donat, alături de câteva publicaţii de specialitate, macheta unui troleibuz confecţionată din lemn. Cornel Junc, fost director general în perioada 1992-1999, a prezentat dificulţăţile de care s-a lovit după revoluţie, dar s-a declarat mândru de faptul că două mari realizări ale societăţii de transport orădean s-au materializat în perioada în care el s-a aflat la conducere. Este vorba despre achiziţionarea tramvaielor Tatra şi achiziţionarea tramvaielor Siemens. Tot în perioada în care el a condus OTL s-a înfiinţat Uniunea Română a Transportatorilor Publici din România, Cornel Junc fiind unul din membrii fondatori. Ioan Purge a fost, până anul trecut când a plecat în pensie, directorul economic al OTL. El a precizat că, în ultimii 15 ani, s-au investit 50 de milioane de euro în transportul public din Oradea: 27 milioane euro în tramvaie, 7 milioane euro în autobuze şi 16 milioane euro în infrastructură, adăugând că, din păcate, România a investit prea puţin în transportul public comparativ cu alte ţări din Europa. La final, s-a adus un omagiu celor care au făcut parte din conducerea OTL şi care au trecut la cele veşnice: Lazăr Tăutu, Crăciun Creţ, Gheorghe Rusu, Joszef Pall şi Corneliu Lupău.
Comentarii
Nu există nici un comentariu.