Potrivit Ordinului ANAF nr. 3654/2015, certificatul de atestare fiscală se emite în maximum 3 zile lucrătoare de la data depunerii cererii/adresei de eliberare a acestuia.

Certificatul de atestare fiscală reflectă modul de îndeplinire a obligațiilor de plată a impozitelor, taxelor, contribuțiilor și a altor venituri datorate.  În situația în care contribuabilul depune cererea prin mijloace de transmitere la distanță, documentul eliberat de autoritățile contractante se depune în original la instituția care solicită certificatul de atestare fiscală. Informațiile astfel înscrise în certificatul de atestare fiscală sunt valabile numai în cazul în care coincid cu datele înscrise în documentele eliberate de autoritățile contractante. Documentul este valabil 20 de zile de la data emiterii și trebuie să fie în termen de valabilitate la data depunerii cererii de eliberare a certificatului de atestare fiscală. Mai exact, documentul emis de autoritatea contractantă trebuie să cuprindă, obligatoriu, următoarele elemente: denumirea autorității contractante; data emiterii documentului;   numărul și data încheierii contractului dintre contribuabil și autoritatea contractantă; sumele certe, lichide și exigibile datorate până la data emiterii documentului de către autoritatea contractantă, defalcate pe fiecare contract în parte; precizarea că documentul este emis în vederea eliberării certificatului de atestare fiscală; numele, prenumele, funcția și semnătura persoanelor împuternicite ale autorității contractante; ștampila autorității contractante. Același Ordin ANAF prevede că persoanele fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere trebuie să depună cererea la unitatea fiscală în a cărui rază teritorială își are domiciliul fiscal. În cerere va fi menționat și sediul activității sau locul unde se desfășoară efectiv activitatea principală, după caz. În vederea eliberării certificatului de atestare fiscală, Fiscul verifică: dosarul fiscal al contribuabilului, cu excepția declarațiilor informative și a bilanțurilor contabile; fișa pentru evidența analitică pe plătitori a contribuabilului; existența sumelor de restituit/rambursat pentru care nu au fost emise decizii de restituire/rambursare până la data depunerii cererii de eliberare a certificatului de atestare fiscală; existența deciziilor de rambursare sau, după caz, a documentației aprobate pentru soluționarea cererii de restituire pentru care nu au fost emise și înregistrate în evidența fiscală decizii de compensare/restituire; existența documentului eliberat de autoritățile contractante prin care se certifică cuantumul sumelor certe, lichide și exigibile pe care contribuabilul/plătitorul le are de încasat de la acestea; existența acordului scris al contribuabilului pentru situația prevăzută la art. 1 alin. (1) lit. e), conform modelului prevăzut în anexa nr. 1; existența documentului care dovedește deschiderea procedurii succesorale notariale pentru situația prevăzută la art. 1 alin. (1) lit. f). Ordinul ANAF nr. 3654/2015, certificatul de atestare fiscală se întocmește în două exemplare originale, din care un exemplare i se comunică solicitantului, iar un exemplare este păstrat la organul fiscal central emitent și se arhivează la dosarul fiscal al contribuabilului. Important. Începând cu data de 1 iulie 2015, contribuabilii pot obține și online certificatul de atestare fiscală, prin Spațiul privat virtual, fără să mai fie nevoie să se deplaseze la ghișeele ANAF.