Aşa cum ne-am obişnuit în fiecare an, alături de spectacolele care participă în secţiunea concurs a Festivalului de Teatru Scurt din Oradea, publicul are ocazia de a vedea şi spectacole de top din capitală sau provincie. Anul acesta orădenii se vor bucura de producţii care poartă semnătura unor regizori marcanţi, ca Andrei Şerban, Felix Alexa sau Vlad Massaci, spectacolele fiind produse la Teatrul Odeon, Teatrul de Comedie şi Teatrul Nottara, din Bucureşti.

 

Astfel, în data de 25 septembrie, de la ora 21.00, la Casa de Cultură a Sindicatelor se va juca, cu publicul pe scenă, spectacolul Edmond, scenariu bazat pe textul lui David Mamet, regia Andrei Dinu - Teatrul Municipal Baia Mare.

„Nemulțumit de ceea ce se întâmplă cu viața lui, Edmond decide să o ia de la capăt. La tentațiile străzii, răspunde brutal, cu tăișul ascuțit al lamei, din disperare, neînțelegere, frică. În odiseea lui dureroasă, acesta acumulează trăiri și senzații, traversând bordeluri și cluburi de noapte, în care întâlnirile cu ceilalți sunt frustrante și alienante. Într-o lume plină de „morți”, a fi viu e aspirația obsesivă a protagonistului. Un mecanism cinic al destructurării individului, care se lovește de zidurile celorlalți, într-un limbaj penetrant, pe alocuri incomod, ilustrând felii din viața în care trebuie să plătești cu libertatea pentru a putea fi părtaș la bucuriile ei. De fiecare dată când este doborât, Edmond se reîncarcă și o ia de la capăt. Chiar și în închisoare îi mai rămâne o urmă cinică de visare. Speranță?”, arată Ana Liliana Ilea în descrierea spectacolului.

Marţi, 26 septembrie, de la ora 19.00, la Sala Mare, este rândul Teatrului Odeon Bucureşti să invite publicul la spectacol. De această dată este vorba despre comedia Soldatul de ciocolată (sau armele şi omul), de George Bernard Shaw, regia Andrei Șerban. „Piesa ,Armele și omul’ a fost scrisă de Bernard Shaw când avea 38 de ani și a fost reprezentată pentru prima dată în anul în 1894, la Londra. Succesul nu a întârziat să apară chiar de la premieră, iar opinia despre Shaw ca fiind unul dintre cei mai inteligenți dramaturgi din Londra a fost unanimă. Patru ani mai târziu va fi publicată în colecția numită ,Piese plăcute’. Deși nu a fost mai deloc jucată în România, în lume a rămas una dintre cele mai populare și mai des montate comedii”, aşa cum se arată în sinopsis.

În data de 27 septembrie, de la ora 18.00, la Centrul Naţional de Informare şi Promovare Turistică, este rândul Teatrului Alexandru Davila din Piteşti să prezinte „Play Strindberg”, de Friedrich Durrenmatt, regia Matei Varodi. „Play Strindberg”, de Friedrich Durrenmatt transformă drama „Dansul morţii” a lui August Strindberg într-o comedie neagră, în cheie comic-absurdă, imaginând căsnicia ca pe un meci de box în 12 reprize, o luptă fără reguli și fără învingători, doar învinși… Este povestea unei actrițe „ratate” - Alice și a lui Edgar - un căpitan „ratat”, eșuat pe o insulă ca șef al unei închisori, care-și trăiesc povestea unei căsnicii „ratate” în care sunt condamnați de 25 de ani să trăiască și să se lupte feroce. Meciul lor este arbitrat de Kurt, vărul ei, care apare brutal după 15 ani, o seduce cu tandreţe și-o abandonează cu cinism, lăsându-i pe cei doi soți niște epave eșuate în închisoarea-infern a căsniciei lor! Dragoste și ură, zâmbet și lovitură, aceasta să fie Familia Modernă – evident dintre un bărbat și-o femeie?”, aşa cum se arată în sinopsis. Tot în data de 27 septembrie, de la ora 19.00, la Sala Mare, Teatrul de Comedie Bucureşti prezintă spectacolul „Drumeţia (sau despre sexualitate azi)”, de Martin Heckmanns, regia Vlad Massaci. „Aflați într-o lume mult mai rapidă, mai greu de urmat și de înțeles, părinții pot avea surprize în stare să-i destabilizeze atunci când se raportează la copiii lor. La precocitatea lor. La lipsa de preconcepții și la modul în care aleg să-și trăiască libertatea. Pe scurt, veșnicul război între generații. În spectacolul de la Teatrul de Comedie vom cunoaște cinci părinți care se întâlnesc pentru a judeca și condamna libertățile adolescenței, ascunzându-și sub un văl de pudibonderie și prejudecată propriile porniri la fel de adolescentine”, transmit organizatorii.

Nu în ultimul rând, joi, 28 septembrie, de la ora 19.00, Sala Mare a Teatrului, Teatrul Nottara Bucureşti prezintă „Totul e relativ”, de Alan Ayckbourn, regia: Felix Alexa.

„Greg și Ginny sunt tineri, se iubesc și sunt pe punctul de a se căsători. Numai că Ginny ține ascunse de Greg câteva detalii despre viața ei, care ar putea arunca în aer liniștea viitorului cuplu. Acesta este și momentul când în poveste intervin Philip și Sheila, un cuplu mai în vârstă, cu nelămurite - încă - și, tocmai de aceea, amuzante legături cu tinerele personaje. Încurcături de situație, de limbaj și de intenții sunt presărate de-a lungul piesei, sporind tensiunea și desfătarea spectatorului”, aşa cum se arată în sinopsis.

În plus, tot în afara concursului, orădenii vor putea urmări Bérenger - recital Emil Boroghină, după „Ucigaş fără simbrie” de Eugène Ionesco, regia Alina Hiristea, spectacolul stradal Origini, Teatrul „Aureliu Manea” Turda, coordonator exerciţii scenice Cătălin Grigoraş, spectacolul de teatru-dans Coliziuni, regia Dimény Levente - Teatrul Szigligeti Oradea, şi producţiile trupei Iosif Vulcan: ,,În inima nopţii, episodul Lear” (un scenariu de Gavriil Pinte, cu inserții de George Banu și Monique Borie, regia: Gavriil Pinte), ,,Baraca” (de Aiat Fayez, regia: Tudor Lucanu) şi ,,Scripcarul pe Acoperiş” (un musical de Joseph Stein după povestirile lui Shalom Aleichem, regia: Korcsmaros Gyorgy).

Programul complet al festivalului poate fi urmărit pe fitoradea.ro, iar biletele pot fi achiziţionate de la agenţia teatrului sau online, pe biletmaster.ro.