Timp de trei zile, între 29 şi 31 ianuarie, inspectorul şcolar general, dl Ioan Chelemen şi generalul adjunct, dl Dan Matei, s-au întâlnit, la Bacău, cu directori ai Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului. Reprezentanţii ministerului de resort au adus în faţa generalilor inspectoratelor şcolare şase probleme: * inspecţia şcolară * mobilitatea cadrelor * testele naţionale şi bacalaureatul * planul de şcolarizare * probleme de curriculum * planul - cadru de învăţământ. De la inspecţia şcolară la planul - cadru de învăţământ "Inspecţia şcolară trebuie să fie pionul principal al activităţii Inspectoratului Şcolar"- ţine să sublinieze inspectorul general. La fel de importante, ca şi inspecţia, trebuie să fie şi controalele de revenire (planificate riguros). Pentru a elimina multe neajunsuri care pot apărea în "mişcarea" (mobilitatea) cadrelor didactice, e nevoie de o cât mai corectă inventariere (evidenţă) a posturilor vacante. Iar prelungirile de activitate a celor cu limită maximă de pensionare se vor reduce foarte mult, fiind acceptate doar acele cazuri în care dascălii respectivi vor putea face dovada unor rezultate excepţionale obţinute în ultimii 4-5 ani. Se vor crea, astfel, mai multe locuri de muncă pentru cadrele tinere şi absolvenţi. Testele naţionale pentru absolvenţii claselor a VIII-a se vor desfăşura între 14 şi 17 iunie, după cum urmează: 14 iunie - română, 15 - limba maternă, 16 - matematică, 17 - istorie sau geografie (la alegere), cu o simulare la nivel de judeţ, în februarie - martie. În atari condiţii, se impune o pregătire atentă şi urgentă a centrelor de examinare şi evaluare atât pentru testele naţionale, cât şi pentru bac. Între 13 şi 18 aprilie, respectiv, 14 şi 19 aprilie, Bihorul va găzdui etapa naţională a olimpiadelor şcolare de psihologie - pedagogie, respectiv, de educaţie tehnologică. Ceea ce înseamnă şi un veritabil "examen" naţional pentru cei ce le vor organiza şi găzdui. Nu e puţin lucru dacă avem în vedere asigurarea unor condiţii optime de desfăşurare a concursului, de masă şi cazare pentru circa 520 de elevi şi 160 de cadre didactice. Mai marii ministerului doresc o implicare responsabilă a tuturor cadrelor didactice pentru o mai eficientă relaţionare: dascăl-elev, şcoală-familie, şcoală-comunitate (în general). Vom încheia cu o veste bună pentru liceeni: cică planul-cadru de învăţământ pentru clasele XI - XII prevede o reducere a numărului de ore (săptămânal), de la circa 36-37 de ore la 25-27 de ore. Tot e ceva, nu? Ovidiu DAN Trei menţiuni şi un premiu întâi pentru gojdişti, la TOP-FIZ În perioada 30 ianuarie - 1februarie, s-a desfăşurat la Colegiul Naţional "Silvania" din Zalău, concursul interjudeţean de fizică, "TOP-FIZ 2004" pentru liceenii din cele mai prestigioase şase colegii naţionale din Zalău, Bistriţa, Satu Mare, Baia Mare, Oradea şi Cluj-Napoca. La un asemenea nivel înalt de participare, cu atari fizicieni de marcă, era normal ca şi competiţia să fie privită ca atare. Probele au fost astfel gândite încât să nu "dezamăgească" pe nimeni. S-a stors tot ce s-a putut din cei 80 de fizicieni. Subiectele au fost "importate", tocmai de la Sibiu, fiind formulate de prof. univ. dr. Mihail Sandu, de la Universitatea "Lucian Blaga" din Sibiu. Oradea a fost reprezentată de nouă elevi de la Colegiul Naţional "Emanuil Gojdu", însoţiţi de prof. inspector Viorel Mititean şi prof. Valentin Cucer. Gojdiştii noştri s-au clasat pe locul al treilea, în clasamentul general pe medalii, având reprezentanţi pe podium la toate cele patru categorii de vârstă: trei menţiuni, câte una pentru clasele a IX-a, a XI-a şi a XII-a, prin: Doru Toma, Bogdan Carp şi Carmen Avram, precum şi un premiu întîi, la clasa a X-a, prin elevul Răzvan Lar. Cum s-ar fi putut întâmpla ca gojdiştii să nu-şi demonstreze clasa... de "recidivişti", vorba dnei prof. F?rt?s Ana.