Când zeci de firme bihorene anunţă săptămânal concedieri colective de personal, noua conducere a RAPAS pare să găsească soluţii eficiente pentru a-şi permite susţinerea financiară a unor noi angajaţi. De la preluarea conducerii RAPAS, directorul executiv Romulus Cosma, care promitea atunci reorganizarea şi restructurarea activităţii regiei, a dispus angajarea a 31 de persoane. Mai mult, niciunul dintre aceste posturi nu a fost scos la concurs, iar în 11 cazuri angajaţii nu au putut face dovada experienţei minimale necesare ocupării acestora.

Pe data de 3 martie a.c., Redacţia "Crişana" formula o cerere de informaţii publice prin care solicita directorului Romulus Cosma să i se ofere date privind numele persoanelor angajate la RAPAS începând cu 1 octombrie 2008, funcţiile ocupate, pregătirea profesională, experienţa, modul în care s-au făcut publice intenţiile de angajare, respectiv numele persoanelor concediate. Informaţiile oferite, sosite zilele trecute la redacţie printr-o adresă scrisă, au fost sub toate aşteptările. În primul rând, conducerea RAPAS a refuzat să facă publice numele celor care, începând cu 1 octombrie, când Cosma a preluat şefia acestei regii, au fost angajate cu contracte de muncă. Conform ultimelor dezvăluiri ale presei, doi dintre noii angajaţii au fost încadraţi în câmpul muncii pe baza culorii carnetelor de partid, în special "roşu-alb-verde". Astfel, postul de director tehnic a fost atribuit lui Bimbo Tibor Szuhai, iar postul de administrator la Cimitirul Municipal lui Pasztai Otto Zsolt.

Meserie te halesc...
Deci, potrivit informaţiilor oferite, în ultimele cele cinci luni au fost angajate 31 de persoane: printre patru muncitori necalificaţi; şase administratori de piaţă; trei merceologi şi câte un administrator la Cimitirul Municipal, un economist planificări dezvoltare, un director tehnic, un inginer electronist, un inginer investiţii; un inginer electromecanic, un paznic, un şofer, un gropar, un statistician, un tâmplar şi un lăcătuş, un casier, respectiv o taxatoare. Oportunitatea angajării a unora dintre aceste persoane este încă incertă, în condiţiile în care la pieţe exista şi până în prezent câte un administrator.
În ce priveşte pregătirea profesională, 12 dintre noii salariaţi au studii superioare, restul, doar liceul sau şcoala generală. Interesant de observat este faptul că la selecţia făcută pentru cele şase posturi de administrator de piaţă nu a fost instituit un criteriu comun de selecţie: unii fiind absolveţi ai Facultăţii de Inginerie, alţii, de Protecţia Mediului, alţii, de Ştiinţe Economice, iar unul dintre ei are doar şcoala profesională şi a fost agent de pază!

Morţii cu morţii, viii cu viii
De asemenea, pentru postul de administrator de cimitir a fost suficientă diploma de liceu şi nici măcar experienţă nu s-a cerut. Această informaţie oferită de conducerea RAPAS cu privire la noul administrator contravine cu datele oferite la angajare de chiar noul administrator, Pasztai Otto Zsolt. Acesta se lăuda în urmă cu o lună că a absolvit Facultatea de Marketing şi Comerţ Extern din Debreţin. În plus, pentru 11 dintre cei 31 de salariaţi lipsa de experienţă nu a contat la angajare. Astfel, doi dintre cei şase administratori de piaţă nu au, potrivit informaţiilor oferite de conducerea RAPAS, experienţă. În aceeaşi situaţie se află şi unul dintre muncitori, doi dintre cei trei merceologi, administratorul Cimitirului, respectiv doi ingineri şi tehnicianul.

Cine cere nu piere
Totodată, în informarea transmisă de conducerea RAPAS se precizează că "angajarea persoanelor s-a făcut în urma cererii adresate de aceştia către conducerea RAPAS şi în urma unei analize a actelor depuse". În concluzie, niciunul dintre aceste posturi vacante nu a fost făcut public, nu s-a organizat concurs, limitându-se accesul celor interesaţi pentru a accede într-o funcţie, bine plătită, mai ales că vorbim de bani publici.
Mai mult, conducerea RAPAS a încălcat legislaţia în vigoare. Conform articolului 10 (1) din Legea 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru şomaj şi stimularea ocupării forţei de muncă "angajatorii au obligaţia să comunice agenţiilor pentru ocuparea forţei de muncă judeţene, în a căror rază îşi au sediul, toate locurile de muncă vacante în termen de 5 zile lucrătoare de la vacantarea acestora".

Postul vacant? Se "palmează" elegant!
Din păcate, conducerea RAPAS nu a transmis nicio situaţie la AJOFM Bihor cu locurile de muncă vacante, riscând să primească o amendă de la 3.000 la 5.000 lei. "Orice angajator, fie instituţie publică, fie persoană juridică, are obligaţia să ne transmită locurile de muncă vacante, ce condiţii de studii, experienţă sau vechime presupun aceste funcţii. Începând cu 1 septembrie 2008, am făcut verificări dacă cei de la RAPAS au depus o astfel de situaţie la noi cu locurile de muncă vacante. Din păcate, nu avem o astfel de adresă. Ne vom sesiza din oficiu şi mâine (azi - n.r.) vom trimite corpul de control la RAPAS", ne-a declarat Doru Drăghici, directorul executiv al AJOFM Bihor.

Contactaţi telefonic în cursul zilei de ieri, nici Romulus Cosma, dar nici purtătorul de cuvânt al RAPAS nu şi-au făcut timp să răspundă la problemele sesizate.