Trei sfert din parcul de tramvaie al Oradiei este modern. Azi a fost recepționat ultimul tramvai din cele 20 achiziționate de la Astra Arad, pe bani europeni. Lui i se adaugă și cele 10 Siemens, foarte performante. Mai rămân de înlocuit 10 tramvaie din necesarul zilnic al municipiului.

 

La evenimentul de finalizare a proiectului, desfășurat în depoul OTL, au participat, pe lângă primarul Florin Birta și directorul OTL, Viorel Pop, fostul ministru al Fondurilor Europene și actualul director al ADR Nord-Vest, Marcel Boloș, și directorul Astra Vagoane Călători Arad, Valer Blidar, firma care a construit și livrat tramvaiele.

„Astăzi a fost livrat cel de-al 20-lea tramvai, achiziționat prin Programul Operațional Regional. Anul trecut au fost livrate 10 din cele 20, iar în 2021 celelalte 10. Valoarea unui tramvai este de 1,5 milioane de euro, cele 20 valorând în jur de 30 de milioane de euro. 98% a fost contribuția din fonduri europene și 2% contribuția proprie a municipalității. Îi mulțumesc domnului Boloș, deoarece, cu o astfel de investiție, la care noi am contribuit doar cu 2%, am reușit să modernizăm o mare parte din parcul de tramvaie al municipiului. Îi mulțumesc domnului Marius Moș și colegilor de la proiecte europene care au lucrat la acest proiect. Îi mulțumesc și directorului Astra, pentru că și-a îndeplinit obligațiile și a realizat la timp cele 20 de tramvaie. Într-o zi aglomerată, în care trebuie să scoatem toate tramvaiele în oraș, avem nevoie de 40 de tramvaie. Dintre acestea, 20 sunt noi, de la Astra, 10 sunt Siemens și doar 10 tramvaie sunt mai vechi, care ar trebui înlocuite”, a spus primarul Florin Birta care a mai adăugat că, în următoarea perioadă, se va continua modernizarea parcului cu alte tramvaie și autobuze, tot cu bani europeni.

Proiectul de achiziție a tramvaielor a fost primul din România finalizat pe componenta Mobilitate Urbană.

„Pentru următoarea programare, bugetul pe Mobilitate Urbană crește de la 200 de milioane de euro la 300 de milioane de euro, iar Municipiul Oradea are un buget predestinat, ca și celelalte municipii reședință de județ, de 60 de milioane de euro. Asta înseamnă o creștere de 70%, pentru că în actuala perioadă de programare am avut 36 de milioane de euro. Acesta este primul efect al descentralizării Programelor Operaționale. Restul de tramvaie de care este nevoie la Oradea pot, așadar, să facă obiectul următoarelor proiecte”, a spus Marcel Boloș.

Directorul Astra Vagoane Arad a explicat că firmei pe care o conduce nu i-a fost ușor să respecte termenele pentru că, pe de o parte, pandemia a îngreunat munca angajaților de la Astra, iar pe de altă parte, furnizorii de subansamble au fost și ei loviți de pandemie.