CNAIR a semnat astăzi pe şantierul tronsonului Borş-Biharia al Autostrăzii Transilvania, contractul de proiectare şi execuţie pentru tronsonul Biharia-Chiribiş cu asociaţia care a câştigat licitaţia. Valoarea contractului este de 388,5 milioane lei, cei 28,5 km trebuind să fie construiţi în cele mult doi ani.

Contractul de proiectare şi execuţie al tronsonului Biharia-Chiribiş a fost semnat de beneficiar (Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere) şi constructor (asocierea Trameco-Vahostav-Drumuri Bihor-Drum Asfalt-East Water Drillings) în prezenţa premierului Ludovic Orban şi a ministrului Transporturilor, Lucian Bode, precum şi a oficialităţilor judeţene şi reprezentanţi ai constructorului. Evenimentul a avut loc pe şantierul tronsonului Borş-Biharia (5,35 km), unde lucrările, derulate de aceeaşi asociere, sunt realizate în proporţie de 94%, constructorul trebuind să le finalizeze până în data de 30 iunie.

Tronsonul Biharia-Chiribiş va avea o lungime de 28,55 km, valoarea contractului fiind de 388.552.917,53 lei. Investiţia trebuie realizată în termen de 24 de luni de la semnarea contractului, din care primele şase luni sunt pentru proiectare. Potrivit constructorului, pe acest tronson vor fi realizate 10 pasaje peste autostradă şi opt pe autostradă şi vor fi realizate 40 de podeţe. De asemenea, potrivit contractului, trebuie realizată şi o porţiune de 6 km de drum naţional. Patronul firmei Trameco, Beniamin Rus, se aşteaptă să întâmpine dificultăţi, având în vedere că, pe acest tronson, grinzile sunt realizate în anul 2004, în proporţie de 90%, motiv pentru care trebuie făcută o nouă expertiză pentru a găsi cele mai bune soluţii.

Ministrul Transporturilor, Lucian Bode, a amintit că semnarea contractului pentru tronsonul Biharia-Chiribiş are loc la 17 ani de la semnarea primului contract de realizare a Autostrăzii Transilvania. În acest context, Bode a promis că anul 2020 este „anul Autostrăzii Transilvania”, dând ca argument faptul că, pe lângă semnarea contractului pentru Biharia-Chiribiş, astăzi, 12 iunie, CNAIR a anunţat câştigătorul licitaţiei pentru primul tronson din judeţul Sălaj - Zimbor-Poarta Sălajului (13 km). De asemenea, a mai fost semnat contractul pentru tronsonul Târgu Mureş-Ungheni, iar tronsoanele dintre Nădăşelu şi Chiribiş „sunt dezgropate după ani şi ani de tergiversări”. „În acest an, Autostrada Transilvania a prins viaţă”, susţine ministrul Transporturilor.

La rândul său, premierul Ludovic Orban a prezenta, pe scurt, istoria Autostrăzii Transilvania, amintind că iniţiativa acestei investiţii a avut loc în 2001, printre cei care au prezentat proiectul aflându-se deputatul, la acea vreme, în prezent senatorul PNL Cornel Popa, prezent azi pe şantierul tronsonului Biharia-Borş. Orban a acuzat PSD de întârzierile în realizarea investiţiei, amintind şi de numeroasele contracte atribuite şi ulterior reziliate din cauza neseriozităţii constructorilor. „Pentru Guvernul pe care îl conduc investiţiile în infrastructură sunt prioritate zero”, a afirmat Ludovic Orban, care a adăugat că sunt licitaţii în curs pe toate tronsoanele care fac legătura între Târgu Mureş şi Borş. „Aştept cu mare interes şi legătura între Târgu Mureş şi Braşov, fiind braşovean de felul meu”, a adăugat Orban.

El a vorbit şi despre alte investiţii derulate în judeţul Bihor sau care ar urma să fie implementate la nivelul judeţului nostru. Premierul a promis că se doreşte realizarea unui drum expres care să lege Oradea de Arad, cum a promis, de altfel, în perioada în care a fost ministru al Transporturilor. Pentru a putea fi implementat acest proiect trebuie refăcut studiul de fezabilitate şi căutată finanţare. În ceea ce priveşte centurile ocolitoare Aleşd şi Beiuş-Ştei, Orban a anunţat că, în cadrul şedinţei de guvern de joi, 11 iunie, a fost adoptată o decizie prin care sunt transferate către primării proiectele de construire a centurilor. Autorităţile locale vor beneficia de finanţare europeană prin programul Operaţional Ingfrastructură Mare, iar cofinanţarea va fi asigurată de la bugetul Ministerului Transporturilor. În privinţa DN 76, tronsoanele dintre Oradea şi Dealul Bitii, acestea ar trebui să fie finalizate până în luna septembrie. Pe tronsonul Ştei-Vârfurile, ordinul de începere a lucrărilor ar trebui să fie dat în luna iulie. În ceea ce priveşte tronsonul Chiribiş-Suplacu de Barcău, Beniamin Rus a anunţat că ar vrea să câştige şi acest contract. Anunţarea câştigătorului licitaţiei se va face în acest an, promite ministrul Transporturilor.

Premierul Ludovic Orban a fost însoţit în judeţul Bihor de ministrul Transporturilor, Lucian Bode, şi de ministrul Apărării, Nicolae Ciucă. Programul a mai cuprins, pe lângă vizita pe şantierul A3, o vizită la şantierul viitoarei Săli Polivalente şi la Centrul de Excelenţă NATO.