Bilanţ al Direcției Patrimoniu Imobiliar - Venituri mai mari în 2021
Veniturile înregistrate în 2021 de Direcţia Patrimoniu Imobiliar a Primăriei Oradea s-au ridicat la 57,6 milioane lei, cu 9,3 milioane lei mai mult decât în 2020. Din această sumă, peste 21 de milioane au provenit din administrarea parcărilor. În ceea ce priveşte bugetul de investiţii, acesta s-a ridicat la peste 80 milioane lei în 2021.
Lucian Popa, directorul Direcției Patrimoniu Imobiliar (DPI) din Primăria Oradea, a prezentat raportul de activitate a direcției pe care o coordonează, pe anul 2021. Potrivit raportului DPI, în 2021 au fost înregistrate venituri de 57.643.893 lei, în comparație cu 48.304.516 lei în 2020. Totodată, bugetul alocat investițiilor a fost considerabil mai mare anul trecut - 80.156.830 lei, față de 55.763.812 lei în anul precedent.
„În anul în care a trecut se poate observa o revigorare a activității Direcției Patrimoniu Imobiliar. Scopul nostru este de a ține sub control partea de cheltuieli operaționale ale DPI pentru a putea îndrepta veniturile spre investiții, reparații și modernizări care sunt în folosul cetățeanului. Pe măsură ce trec anii, se observă o creștere substanțială a sumei alocate acestora, în timp ce ținem pe trend descrescător cheltuielile operaționale”, a declarat directorul executiv al DPI, Lucian Popa.
Încasările din parcări au crescut cu 21%
Potrivit directorului DPI, din administrarea parcărilor s-a încasat, anul trecut, suma de 21.190.335 lei, față de 17.478.609 lei în 2020. Cea mai mare valoare încasată provine din plata parcărilor prin SMS - 7.760.733 lei, urmată de plata abonamentelor stradale - 3.461.192 lei și de cea din amenzi - 2.653.092 lei. Valoarea amenzilor de parcare încasate în anul 2021 a înregistrat o creștere cu 30% față de 2020, iar încasările din abonamentele de parcare de domiciliu au crescut cu 12%, în 2021 fiind atribuite 2.391 locuri în plus față de anul precedent.
„Valoarea veniturilor din parcări aferente oricărui oraș care se respectă și are un management coerent în ceea ce privește atât sistemul public de parcări, cât și sistemul public de transport în comun, corelat cu alte mijloace eco de transport, se situează undeva la 10-11% din valoarea bugetului anual al unui UAT. Noi suntem astăzi la 5-6% din acesta. Creșterea veniturilor din parcări nu provine doar din creșterea tarifelor. Ca principiu, parcările din afara carosabilului, teoretic, așa spun toate cărțile de specialitate, trebuie să se susțină din vânzarea de tichete, nu din abonamente, însă, totodată, se mizează pe încurajarea transportului public local, care este cel mai ieftin mijloc de transport pe raza unui municipiu”, a mai precizat Lucian Popa.
Bazinul olimpic, reabilitat integral
Una dintre cele mai importante investiții derulate de DPI vizează reabilitarea integrală a Bazinului Olimpic „Ioan Alexandrescu” din Oradea, care va fi finalizat în perioada imediat următoare.
„S-au avut în vedere reparații capitale la absolut tot ce presupune bazinul olimpic, s-au adus îmbunătățiri considerabile față de situația inițială, în sensul că s-au realizat niște canalizații tehnice pe ambele lungimi ale bazinului, așadar, dacă pe viitor vor apărea probleme la partea de etanșeitate și presiune pe sistemul de filtrare al apei, se poate interveni direct, nu mai e nevoie să se spargă, în cazul unor avarii. În trecut nu se știa de unde provin pierderile mari de apă, se fisura partea de conexiuni la cuvă și nimeni nu putea interveni, deoarece era în pământ, însă în configurația în care există acum nu ar mai trebui să existe probleme. S-a montat chiar zilele trecute o tabelă pentru transmiterea competițiilor sportive și a afișajului scorului, a componenței echipei, s-a instalat un sistem de iluminat pe bază de led, s-au modernizat absolut toate vestiarele, s-a refăcut partea de acoperiș etc.”, a menționat Popa.
Reabilitări de faţade şi investiţii la şcoli
În decursul anului trecut, a fost finalizată reabilitarea fațadelor Primăriei Oradea, precum și a unor spații interioare principale, s-au încheiat lucrările la mai multe imobile (Palatul Apollo, str. Republicii, nr. 15, str. Vasile Alecsandri, nr. 31 ș.a.), iar anul acesta vor intra în reabilitare clădiri precum Palatul Ullmann, Casa Fuchsl sau Bazarul Madach. Principalele lucrări de investiții executate în cursul anului 2021 la unitățile de învățământ se compun din mai multe tipuri de lucrări: reparație instalație electrică și rețele termice, amenajări interioare, asfaltare curte și refacere trotuare, plantări arbori, eficientizare energetică ș.a.
De asemenea, împreună cu Direcția Management Proiecte cu Finanțare Internațională, s-au derulat o serie de proiecte prin Programul Operațional Regional: construire creșă și grădiniță în Parcul Industrial 1, eficientizarea energetică a grădiniței nr. 20, a Școlii Gimnaziale Dacia, a Liceului Teologic Ortodox Episcop „Roman Ciorogariu” și a Liceului Teoretic Onisifor Ghibu, reabilitarea Școlii Gimnaziale nr. 11 etc.
În ceea ce privește principalele propuneri de investiții pentru anul 2022, directorul DPI a menționat că se au în vedere următoarele unități: Școala Gimnazială „Oltea Doamna”, Șc. Gimnazială „Octavian Goga”, Școala Gimnazială „Nicolae Bălcescu”, grădinițele cu program prelungit 5, 41, 42, 52, și 55, precum și licee și colegii din Oradea.
Având în vedere că sunteți singurii care relatează pe larg bilanțul domnului, mi-aș permite niște observații. Palatul Apollo nu a fost reabilitat anul trecut, cum e stabilit termenul de încheiere, recepționarea lucrărilor? Pentru că e știut că primăria doar atunci achită cota parte, adică la recepționarea lucrărilor. Astfel se ajunge la paradoxul că lucrările sunt încheiate de mult, proprietarii/persoane fizice au achitat, primăria nu, e corect? Cum se face că o reabilitare complexă, a uneia dintre palatele simbol, a scăpat de o analiză estetică? De ce s-a permis rolete de culori diferite pe latura dinspre Eminescu? Vorbim de o clădire de patrimoniu, e normal? Cât despre Ullmann, unde primăria deține majoritatea spațiilor, costul lucrărilor se ridică aproape de valoarea unui apartament! Înțeleg că starea de degradare e accentuată, clădirea necesitând lucrări complexe, dar, nu crede domnul că tărăgănând la infinit, așteptând mereu de la proprietari a compromis una dintre clădirile simbol? Nu de alta, dar, toate declarațiile, conferințele, postările, etc… sună cum primăria ar avea merite și doar merite! Programul de reabilitare e departe de a fi perfect, și are o cheie în toată complexitatea lui, orădeanul, fără el nu s-ar fi reabilitat nici o clădire. Să închei, începem bine anul cu parcării “roșii” mai ieftine cu 2.50 lei ca în Viena, lucrativă operațiune!