Case de schimb valutar care îşi induc în eroare clienţii
Cu toate că autorităţile şi mass media au atras atenţia în nenumărate rânduri vizavi de casele de schimb valutar situate în centrul municipiului Oradea, care îşi induc în eroare clienţii, există încă bihoreni care rămân fără sume considerabile de bani în urma tranzacţiilor efectuate pe Corso. Pentru că nu a citit cu atenţie acceptul de schimb valutar, o orădeancă a rămas, la sfârşitul săptămânii trecute, cu aproape cinci sute de lei în pagubă.
Sute de plângeri s-au adunat în ultimii ani pe birourile poliţiştilor orădeni şi ale inspectorilor OPC, după ce mai mulţi cetăţeni au fost înşelaţi de două dintre casele de schimb valutar care funcţionează pe Corso. SC Exchange Group şi SC Saralex SRL au găsit de-a lungul timpului diverse metode pentru a-şi duce în eroare clienţii, de la afişajul dublu al preţurilor până la afişarea cursului de schimb pentru cecurile de călătorie. Astfel, atât Exchange Group, cât şi Saralex folosesc trei cursuri, unul la vânzare şi două la cumpărare. Unul dintre preţurile pentru cumpărare, cel mai avantajos, se referă însă la cecuri şi nu la bancnote, lucru greu de sesizat de clienţii cărora le sare în ochi cursul cel mai bun. Amenzile aplicate de autorităţi nu au fost în măsură să stopeze escrocheriile, motiv pentru care Oficiul Judeţean pentru Protecţia Consumatorului a găsit o altă soluţie menită să îi păzească pe bihoreni de hoţia pe faţă practicată de casele de schimb în discuţie şi anume acceptul de schimb. Cu alte cuvinte, clientul se prezintă la casa de schimb valutar, comunică angajatului suma în valută pe care doreşte să o cumpere sau să o vândă şi primeşte un buletin de schimb în care este specificată valoarea tranzacţiei şi cursul la care se efectuează aceasta. După ce clientul vede negru pe alb câţi lei va primi pentru 100 de euro de exemplu, poate să accepte tranzacţia, semnând acceptul de schimb valutar, act ce se va întocmi în două exemplare, câte unul pentru fiecare parte. În acest fel, cetăţenii vor avea o dovadă clară în cazul în care primesc mai puţin decât le este comunicat iniţial. Chiar şi aşa, mai sunt încă clienţi care susţin că au fost înşelaţi. A păţit-o o orădeancă, săptămâna trecută. Pentru că nu a citit cu atenţie acceptul pe care l-a semnat, femeia s-a ales cu o pagubă de aproape 500 de lei. Şi cazul nu este singular, clienţii neinformaţi fiind victime sigure. Din acest motiv, tuturor celor care apelează la serviciile caselor de schimb valutar li se recomandă să solicite întocmirea acceptului de schimb valutar şi să păstreze bonul fiscal eliberat în urma tranzacţiei. În cazul în care între documente există diferenţe, clienţii se pot adresa OJPC Bihor pentru a-şi primi banii înapoi. O dată ce şi-a pus semnătura pe acord, clientul confirmă că este de acord cu cursul oferit de casa de schimb, situaţie în care autorităţile nu mai pot face nimic.
am luat si eu teapa de la o firma care arepunctul de lucru in nufaru langa lorant si are si autocolante pe geam care imita sigla lorant si am intrat sa schimb 500 euro. am intrebat-o pe vaca de la ghiseu pe nume FAKO HELENA daca percep comision si care este cursul indreptand cu degetul catre suma de 4.17 ron/euro si normal vaca a confirmat am intrebat daca sigur comisionul e 0? A zis ca da. Mi-a dat un colt de foaie prin fanta ghiseului pe care ca un bou am semnat-o avand incredere in spusele vacii. Acum am ramas cu o paguba de 350 ron si cu o plangere penala depusa la dicot unde politistii mi-au aratat vre-o 100 de plangeri si au zis ca dosarul e pe rol din 2008 pana cand o sa dureze nu se stie. Asa ca eu le propun tuturor celor care au fost pagubiti sa le sparga geamurile caselor de schimb care procedeaza ca astia si sa vedem noi daca o sa le ajuga banii talhariti de la noi sa inlocuiasca geamurile zilnic. Alta solutie nu vad. Pana se face dreptate legal o sa dispara cu bani cu tot. Apropo firma asta a talharit oameni cu o suma de peste 3 miliarde
Dar inchideti-le o data sau dat-le niste amenzi incat sa simta si sa renunte de bunavoie la astfel de practici.