Lucrările la Centura Sânmartin au început ieri, termenul de finalizare fiind sfârşitul anului 2023. Șoseaua va avea o lungime de 5,7 kilometri, la care se adaugă bretelele rutiere de legătură de peste 2 kilometri. Valoarea investiţiei este de 148,94 milioane de lei, fără TVA, finanţarea fiind asigurată din fonduri europene.

 

Asocierea româno-slovacă Erbaşu SA – Vahostav – Procons Group – Drumuri Orăşeneşti a demarat ieri, 18 octombrie, lucrările la drumul de centură al comunei Sânmartin, la mai bine de patru luni de la semnarea contractului de proiectare şi execuţie, în valoare de 148,94 milioane lei, fără TVA (177,23 milioane lei cu TVA inclus). Proiectul este derulat în baza unui protocol încheiat între Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) și Consiliul Judeţean Bihor la începutul lunii noiembrie 2021. La debutul lucrărilor viitoarei şosele ocolitoare a comunei Sânmartin au participat directorul general al CNAIR, Cristian Pistol, preşedintele CJ Bihor, Ilie Bolojan, secretarul de stat în Ministerul Transporturilor, Adrian Foghiș (fostul şef al Asociaţiei Zona Metropolitană Oradea), directorul Direcției Regionale de Drumuri și Poduri (DRDP) Cluj, Eugen Cecan, directorul general al Erbaşu Transilvania, Călin Roman.

„Marcăm începerea lucrărilor în condițiile în care la Oradea se desfășoară azi (ieri, 18 octombrie – n.r.) o ședință a comisiei tehnice româno-maghiare în transporturi”, a menţionat Bolojan, explicând astfel prezenţa reprezentanţilor CNAIR pe şantier. Directorul general al Erbașu Transilvania a prezentat proiectul al cărui termen de realizare este de 12 luni de la demararea lucrărilor. Astfel, şoseaua va avea o lungime de 5,7 kilometri, la care se adaugă bretelele rutiere de legătură de peste 2 kilometri. Lățimea drumului va fi de 10 metri, cu două benzi de circulație, câte una pe sens. De-a lungul acestuia este prevăzută o pistă de biciclete cu o lățime de 3 metri. Traseul centurii Sânmartin va porni din Oradea, din strada Iancu de Hunedoara (din zona intersecţiei cu centura municipiului) şi va ocoli atât localitatea Sânmartin, cât şi staţiunile Băile 1 Mai şi Băile Felix, făcând joncţiunea cu DN 76 Oradea - Deva în zona intersecţiei cu drumul spre Cordău. Călin Roman a menţionat că şoseaua are cinci structuri principale, din care două intersecţii mari, o supratraversare peste drumul judeţean, de 560 de metri, la 8 metri înălţime, precum şi alte poduri, podeţe şi intersecţii la nivel care nu reclamă probleme tehnice deosebite. Lucrările au fost demarate cu 40 de angajaţi şi 25 de utilaje, dar în zilele următoare numărul lucrătorilor şi al utilajelor va creşte.

„Mă bucur să văd un antreprenor serios care deja din prima zi e mobilizat, ceea ce înseamnă că premisele respectării termenului contractual sunt ca şi îndeplinite. Pot să vă spun că progresele în acest parteneriat pe care îl avem cu Consiliul Judeţean sunt extraordinare, ţinând cont că acum se împlineşte un an de la semnarea protocolului de asociere. Am participat şi la semnarea contractului, acum trei - patru luni, iar astăzi văd că lucrările sunt deja demarate. Adică tot ce înseamnă proiectare, aprobarea proiectului tehnic s-au întâmplat în acest parcurs, un lucru foarte bun”, a declarat directorul general al CNAIR, Cristian Pistol.

„Acest proiect face parte din pachetul de proiecte care urmăresc să facă o circulație mai bună în zona metropolitană a Municipiului Oradea și, de asemenea, să reducă numărul de accidente. Fiind a doua ieșire din Oradea ca aglomerație, după cea dinspre Oșorhei, practic acest drum va prelua o parte din traficul care astăzi se desfășoară prin centrul localității Sânmartin şi prin stațiunea Băile Felix. Fără parteneriatele pe care le-am încheiat în acești ani cu CNAIR, noi nu am fi reușit să accesăm aceste proiecte pe fonduri europene. Mulțumesc tuturor partenerilor implicați”, a declarat preşedintele CJ Bihor. Pe lângă centura Sânmartin, în baza acordurilor încheiate de CNAIR cu CJ Bihor se mai construiesc centurile Aleşd şi Beiuş, precum şi Drumul Expres Arad-Oradea.

„Pe de o parte, accesăm fonduri europene, venim în susţinerea companiei cu proiecte mici, lăsând companiei marile proiecte de autostrăzi, dar vreau să mulţumesc şi autorităţilor locale, pentru că Primăria Oradea şi Primăria Sânmartin ne-au ajutat să stabilim traseele, am colaborat să avem toate documentaţiile aprobate, precum şi conducerii Ministerului Transporturilor pentru că acest proiect a fost cuprins în lista celor 50 de proiecte aflate în parteneriat între minister, companie şi autorităţile locale”, a afirmat Ilie Bolojan.