Contractul pentru proiectarea şi execuţia Lotului 3 al tronsonului Suplacu de Barcău-Borş din Autostrada Transilvania a fost semnat ieri, în sala mare a Instituției Prefectului județului Bihor, de către directorul CNAIR, Narcis Neaga, şi de către doi dintre patronii firmelor din asocierea câştigătoare a licitaţiei, Beniamin Rus şi Nad Martin.

Secţiunea 3C a Autostrăzii Transilvania, Suplacu de Barcău - Borş, a fost împărţit în trei loturi, licitate separat. Primul lot pentru care s-a semnat contractul de proiectare şi execuţie a fost al treilea, cel cuprins între Biharia şi Borş. Semnarea contractului a avut loc joi, 13 decembrie, la sediul Instituţiei Prefectului judeţului Bihor, de către Narcis Neaga, directorul Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), şi de către constructorii lotului, Beniamin Rus şi Martin Nad. La eveniment au fost prezenţi subprefectul Iulius Delorean, vicepreședintele Consiliului Județean Bihor, Ioan Mang, directorul de achiziţii al CNAIR, Horia Nicolae, directorul Direcției Regionale de Drumuri și Poduri Cluj, Crina Lăpușan, şeful Departamentului Venituri DRDP Cluj, Felix Buzgău, și deputatul Dumitru Gherman. Potrivit lui Horia Nicolae, Lotul 3 are o lungime de 5,35 kilometri, se întinde pe o zonă de câmpie între localităţile Biharia, Satu Nou şi graniţa cu Ungaria, intersectând la nord de comuna Biharia drumul naţional DN19 (Oradea-Satu Mare). Proiectul prevede realizarea unui nod rutier la Biharia, care va avea cinci bretele şi trei pasaje. De asemenea, vor fi realizate pasaje peste DN 19, peste calea ferată Oradea-Satu Mare şi peste un drum de exploatare peste autostradă. Lucrările vor fi executate de asocierea Trameco SA - Vahostav SK AS - Drumuri Bihor SA - Drum Asfalt SRL - East Water Drillings SRL. Valoarea contractului de proiectare şi execuţie este de 134.221.397,72 lei, fără TVA, echivalentul a 28,5 milioane de euro, din fonduri europene nerambursabile. Costul pe kilometru este de 5,3 milioane de euro, fără TVA. Durata de realizare a contractului este de 19 luni, din care patru luni pentru activitatea de proiectare şi 15 luni pentru execuţia lucrărilor. Perioada de garanţie a lucrărilor ofertată de asocierea declarată câştigătoare este de 10 ani.

Ţeapa cu spaniolii

„Sper că de această dată vom reuși, pentru că este o asociere constituită din firme românești, cu sprijinul unei firme din Slovacia, care are multă experiență în construcția de autostrăzi”, a declarat Ioan Mang. Şeful CNAIR, Narcis Neaga, care a fost prezent la Oradea şi la semnarea precedentului contract, încheiat cu o asociere de firme din Spania, a menţionat că firmele spaniole au fost interesate doar de încasarea avansului, acestea aflându-se în procedură de faliment. „De această dată, lucrăm cu o firmă românească, care lucrează foarte bine şi cu care avem o experienţă bună de la DN 76. Vecinii (Ungaria – n.r.) s-au apropiat de frontieră. Intenţia lui Beniamin Rus este să termine acest tronson înainte de termen pentru a putea fi conectate cele două autostrăzi”, a menţionat Neaga.

„În situația în care lucrurile merg, și ar trebui să meargă bine, nu avem nicio emoție să terminăm nu numai acest tronson, ci și celălalt tronson, care este încă în faza de contestații”, a declarat Beniamin Rus, făcând referire la Lotul 2 Biharia - Chiribiș a cărui licitaţie a fost câştigată tot de constructorul orădean, însă a fost contestată. Azi, 14 decembrie, e termenul final până la care se poate intenta acţiune în instanţă după ce firmele contestatare au pierdut la Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor. Dacă nu se adresează instanţei, CNAIR va semna contractul de proiectare şi execuţie pentru Lotul 2 cu asocierea din care face parte şi firma lui Beniamin Rus. În ceea ce priveşte Lotul 1 Chiribiş - Suplacu de Barcău, Narcis Neaga susţine că aici există „o problemă tehnică”. Mai exact, nu a fost stabilit termenul până la care comisia de evaluare să decidă câştigătorul licitaţiei, astfel încât procedura e încă în derulare. Neaga susţine că, printr-un ordin, s-a impus ca termenul de evaluare a ofertelor să nu depăşească patru luni. În aceste condiţii, probabil câştigătorul licitaţiei va fi anunţat abia anul viitor.