Începute la finalul lunii iunie, lucrările de extindere și modernizare a terminalului de pasageri avansează într-un ritm susținut. Proiectul a ajuns la un stadiu de execuție, per ansamblu, de 50%.

 

Stadiul lucrărilor a fost prezentat, ieri, în teren, de vicepreședintele Consiliului Județean Bihor, Călin Gal, și directorul general al Aeroportului Oradea, Răzvan Horga.

„Dacă ne referim pe obiective specifice, terminalul se găsește la un stadiu de 65 – 70%. Suntem în grafic cu execuția, ne așteptăm să închidem proiectul conform calendarului asumat”, a precizat Răzvan Horga, adăugând că, la începutul anului 2024, vor fi parcurse ultimele proceduri de avizare, astfel încât, în cel mai scurt timp, să poată fi mutate fluxurile de călători din terminalul vechi.

„Se lucrează fără pauză, ziua și noaptea, inclusiv sâmbăta și duminica, pentru a putea închide proiectul în termen. Aceasta este o investiție importantă, în valoare de aproximativ 35 de milioane de euro, din fonduri europene. Pe lângă terminalul de pasageri, avem și terminalul cargo, care prezintă interes pentru companii. Scopul acestor investiții este de a integra județul Bihor și Municipiul Oradea în dezvoltarea economică, noi având în lucru proiecte de infrastructură rutieră, aeroportuară și feroviară. Vrem să dezvoltăm un hub logistic important în această zonă. Toate proiectele aflate în derulare la Aeroportul Oradea sunt în valoare de aproximativ 70 de milioane de euro”, a declarat Călin Gal, vicepreședintele CJ Bihor.

Suprafața desfășurată a terminalului de pasageri se mărește de la 2.925 mp la aproximativ 12.500 mp.

„Prin extinderea terminalului se creează spații ample, care vor permite desfășurarea tuturor operațiunilor aeroportuare într-o singură clădire. Discutăm de procesarea tuturor fluxurilor de pasageri, atât plecări interne/externe, cât și sosiri interne/externe. Se prevede creșterea capacității terminalului la aproximativ 400 de pasageri pe oră pe fiecare flux. Dimensionarea este gândită și în perspectiva aderării României la Spațiul Schengen”, a adăugat directorul general al Aeroportului Oradea.

Pe lângă fluxurile aeroportuare, se vor amenaja spații comerciale, inclusiv un loc de joacă pentru copii, birouri pentru personalul administrativ, handling, de securitate și pentru reprezentanții instituțiilor cu atribuții de control: poliția de frontieră, SRI și vamă.

O altă componentă importantă a proiectului constă în eficientizarea energetică a clădirii, prin aplicarea unor standarde moderne. 

„Pentru a ne încadra în timp, am renunțat la fundațiile clasice și le-am realizat într-o lună și o săptămână, față de cel puțin 2-3 luni. Închidem exterioarele, acum sunt realizate în proporție de 90%, cea mai mare suprafață fiind vitrată. Ca să alegem o soluție viabilă și foarte rapidă, am optat pentru încălzirea prin pardoseală. Sursa este regenerabilă, adică apă geotermală. Mai avem partea de panouri fotovoltaice cu putere de 1,3 MW, pe acoperiș. Acestea ne ajută ca noua clădire să aibă un consum aproape de zero”, a explicat Dan Augustin Mureșan, dirigintele de șantier.

Investiția mai prevede extinderea suprafețelor betonate din fața terminalului pentru a facilita accesul pasagerilor, a personalului și a utilajelor aeroportuare, extinderea drumului de acces și a parcării (capacitate de 320 de locuri), achiziția unui echipament de degivrare pentru perioadele cu temperaturi scăzute și alte lucrări conexe.

În perioada următoare, vor fi realizate lucrări esențiale, care includ compartimentarea cu gips carton, realizarea traseului pentru rețelele interioare de alimentare cu apă, instalarea sistemului de sprinklere pentru protecția împotriva incendiilor, implementarea încălzirii în pardoseală, închiderile structurale și vitratele la nivelul est și vest, precum și lucrările necesare pentru traseul de iluminat exterior și alimentarea cu apă și canalizare.

Valoarea totală a proiectului este de 177.586.964,51 lei, fără TVA. Lucrările sunt executate de asocierea formată din firmele SSAB AG - lider, Bemel AG, ACA Zoork. Termenul de finalizare este 31 decembrie 2023.

Finanțarea este asigurată din fonduri europene, prin Programul Operațional Infrastructură Mare 2014 – 2020, pe Axa Prioritară 2: Dezvoltarea unui sistem de transport multimodal de calitate, durabil și eficient.

În prezent, la aerogara orădeană mai sunt în lucru alte două proiecte importante finanțate cu fonduri europene: „Dezvoltarea și modernizarea infrastructurii aeroportuare la Aeroportul Oradea” și „Creșterea gradului de siguranță și securitate la Aeroportul Oradea”.