Consiliul Județean Bihor a aprobat, în ședință extraordinară, studiul de fezabilitate pentru inelul rutier metropolitan, care va traversa comunele Nojorid, Sânmartin și Oșorhei. La ședință au fost prezenți câțiva dintre locuitorii din Cheriu afectați de traseul propus de administrația județeană, însă solicitarea lor de a modifica traseul nu a fost luată în considerare.

În ședința extraordinară a CJ Bihor, unul din punctele de pe ordinea de zi a fost aprobarea studiului de fezabilitate pentru inelul rutier metropolitan, drum  care va ocoli Municipiul Oradea în partea de sud, la o distanță de aproximativ 5 kilometri de actuala centură, traversând teritoriile comunelor Nojorid, Sânmartin și Oșorhei.

Proiectul se va realiza în baza parteneriatului încheiat de CJ cu Primăria Oradea, cele două administrații având calitate de cofinanțatori, și cu primăriile Nojorid, Sânmartin și Oșorhei. Inelul metropolitan va avea o lungime de 17 kilometri și va asigura legătura cu DN1 Oradea-Cluj Napoca, DN 76Oradea-Deva și DN 79 Oradea-Arad  și cu centurile din zona metropolitană a Municipiului Oradea, respectiv centura Oșorhei, centura Nojorid și centura Sânmartin. Drumul este prevăzut cu două benzi, câte una pe sens. Pe traseu vor fi construite două poduri, mai multe girații și două viaducte cu o lungime de 335,8 de metri, respectiv 395,8 de metri.

„Această rețea de drumuri, care este închisă de inelul metropolitan, va face ca circulația în Zona Metropolitană a municipiului Oradea să fie descongestionată în anii următori. De asemenea, va constitui un coridor de dezvoltare pentru localitățile din linia a doua, care astăzi nu au acces direct la drumuri modernizate și la drumurile naționale. Am realizat împreună cu cele trei primării studiul de fezabilitate, am stabilit traseul acestui inel. El are o lungime de 17 km și va fi executat pe două tronsoane: un tronson de 9 km care pleacă din Nojorid până la viaductul care traversează DN 76 Oradea-Deva la ieșirea din Băile Felix, iar al doilea tronson, de 8 km, de la acest viaduct până în Oșorhei, ocolind Băile 1 Mai și Cheriu, intersectându-se cu centura Oșorhei în această localitate. Valoarea întregului proiect este de 289 milioane lei, deci aproximativ 57,8 milioane euro, inclusiv TVA”, a declarat, într-o conferință de presă care a precedat ședința CJ, președintele Ilie Bolojan. El a menționat că prin Programul ”Anghel Saligny” CJ Bihor și municipiul Oradea au asigurată o finanațare de 183 milioane lei, restul sumei trebuind să fie asigurată de cele două administrații.

”Ne propunem ca odată cu aprobarea acestui studiu de fezabilitate, în perioada următoare să semnăm contractul de finanțare pe Programul Anghel Saligny și să derulăm procedura de licitație pentru selectarea unui consorțiu care să realizeze într-o primă etapă proiectul tehnic și în a doua etapă să execute lucrările. Estimăm că până în toamnă am putea avea câștigătorii desemnați pentru cele două tronsoane. Durata de proiectare este de patru luni, iar durata efectivă de construcție - un an și jumătate. Deci, dacă nu vor fi contestații sau alte probleme, în această toamnă am putea avea echipele de constructori și proiectanți, la primăvară proiectul tehnic cu toate avizele obținute, și începerea lucrărilor din primăvara anului viitor, cu finalizare în toamna anului 2024”, a afirmat Bolojan.

El a precizat că principiile care au stat la baza realizării acestui proiect au fost: traseul cel mai scurt, datorită faptului că e nevoie de o cofinanțare importantă, iar prețurile la materialele de construcții au crescut; analiza cost-beneficiu, astfel încât proiectul să fie fezabil; impactul cel mai mic din punct de vedere al mediului, dar și social (”Nu există afectări de clădiri pe acest traseu, zonele verzi au fost tranzitate în cele mai înguste zone posibile”); să se asigure conectivitatea cu toate localitățile care sunt în jurul acestui drum, inclusiv cu drumurile naționale și județene; respectarea elementelor tehnice care sunt generate: pante, girații, intersecții ș.a.

În timpul ședinței, liderul grupului PSD, Bujor Chirilă, a cerut retragerea studiului de fezabilitate de pe ordinea de zi și analizarea solicitării de modificare a traseului pentru a ocoli terenurile din Cheriu afectate. De asemenea, din partea deținătorilor de terenuri din Cheriu peste care va trece inelul rutier metropoitan a intervenit Claudiu Someșan, care a atras atenția că traseul ar fi trebuit stabilit după discuții cu cetățenii. De asemenea, el a remarcat faptul că dacă ar fi fost consultați cetățenii, traseul ar fi afectat mai puțini proprietari de teren.

Președintele CJ Bihor a respins propunerile susținând că modificarea prin prelungirea cu 900 m a traseului duce la costuri suplimentare de 2 milioane euro. De asemenea, el a afirmat că nu ar fi putut să se facă traseul prin extravilanul localității pentru că Primăria Oșorhei a stabilit o suprafață foarte mare de teren în intravilan, iar costurile de ocolire ar fi fost prea mari.

Studiul de fezabilitate a fost aprobat cu 23 de voturi pentru și 10 împotrivă.