Aflat în judeţul Bihor, unde a vizitat şantierul DN 76, ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, a anunţat că miercuri a fost aprobată închirierea de către CFR a suprafeţei de teren necesare pentru finalizarea drumului expres. De asemenea, Cuc a menţionat că tronsonul bihorean al Autostrăzii Transilvania a fost împărţit în trei loturi, care vor fi scoase la licitaţie. Ministrul susţine că la finalul anului 2020 se va putea circula pe autostradă între Oradea şi Cluj.

 

Ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, s-a aflat, vineri, în judeţul Bihor, însoţit de directorul general al Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere din România (CNAIR), Ştefan Ioniţă, cei doi vizitând şantierul DN 76. Într-o conferinţă de presă organizată la Prefectura Bihor, Răzvan Cuc a anunţat că, în judeţul Bihor, „s-au reuşit deblocări ale unor situaţii care stagnau de mult”. Prima astfel de problemă menţionată de ministrul Transporturilor este cea referitoare la drumul expres construit de municipalitatea orădeană, dar care nu a putut fi finalizat din cauza unei porţiuni de teren de aproximativ 600 m liniari care aparţine CFR. Primăria Oradea a făcut demersuri mai bine de un an şi jumătate pentru obţinerea terenului. Cuc a anunţat că miercuri Consiliul de Administraţie al Societăţii Naţionale a Căilor Ferate Române a aprobat închirierea terenului în suprafaţă de 13.800 mp către Primăria Oradea. În cursul acestei săptămâni, la Oradea va veni conducerea Regionalei CFR Cluj pentru a încheia documentele necesare, astfel încât să poată continua lucrările.

În ceea ce priveşte Autostrada Transilvania, ministrul Transporturilor a declarat că tronsonul Suplacu de Barcău-Borș va fi împărțit în trei sectoare, care se vor licita separat, pentru a se evita atribuirea lucrării către „un constructor neserios”.

„În cursul serii de ieri (n.r. - joi) s-a transmis către ANAP pentru a fi evaluat și ridicat pe sistemul SEAP tronsonul de autostradă Suplacu de Barcău-Borș. Proiectul, în valoare de un miliard, va fi împărțit în trei secțiuni, care se vor licita separat, pentru a nu mai avea problemele pe care le-am avut anii trecuți, când am avut un constructor neserios”, a afirmat Răzvan Cuc. El a precizat că „firma neserioasă”, cu care a fost reziliat contractul - asocierea firmelor spaniole Corsan-Corvian, se află pe lista neagră și nu va mai putea participa la licitații timp de doi ani. „Acesta este mecanismul cu care vom lucra de acum înainte în cadrul Ministerului Transporturilor. Nu ne vom opri aici, vom mediatiza foarte intens inclusiv lista contestatarilor de meserie. Vom ține la termen și calitatea lucrărilor, nu mai facem rabat la acestea în relația antreprenor-stat”, a mai declarat ministrul.

La rândul său, directorul general al CNAIR, Ștefan Ioniță, a precizat că, până la sfârşitul acestui an, vor fi desemnaţi constructorii, iar în 24 de luni va fi construit tot sectorul, astfel încât, până la sfârşitul anului 2020, se va putea circula pe autostradă între Oradea şi Cluj.

Pe de altă parte, ministrul Transporturilor a anunţat că au fost deblocate proiectele privind variantele ocolitoare pentru Aleşd, Ştei, Salonta, Săcueni, precum şi modernizarea şi electrificarea liniei de cale ferată între Oradea și Cluj-Napoca. Pentru centura Beiuş-Ştei, Răzvan Cuc a menţionat că există antreprenor şi finanţare prin Programul Operaţional Infrastructură Mare, în prezent mai trebuind rezolvată problema legată de exproprieri. Potrivit lui Cuc, o Hotărâre de Guvern în acest scop va fi adoptată în septembrie, iar lucrările vor începe în primăvara anului viitor. Pentru centura Aleşd, Răzvan Cuc a menţionat că licitaţia privind desemnarea constructorului a fost anulată, urmând să fie lansată o nouă procedură până la sfârşitul anului. La Săcueni, şoseaua de centură este realizată în proporţie de 52%, însă lucrarea a fost abandonată de „un antreprenor neserios”. În septembrie, susţine ministrul, va fi reluată procedura de achiziţie pentru restul lucrării. Tot Alexandru Cuc a anunţat că a preluat de la Consiliul Judeţean Bihor studiul de fezabilitate pentru realizarea centurii municipiului Salonta şi l-a transmis directorului general al CNAIR, care trebuie să găsească sursă de finanţare pentru realizarea acestui obiectiv. Pentru modernizarea şi electrificarea căii ferate Cluj-Oradea, ministrul Răzvan Cuc susţine că a fost semnat contractul pentru realizarea studiului de fezabilitate, care va fi gata în 12 luni, iar la jumătatea anului 2018 va fi lansată procedura pentru proiectare şi execuţie. Valoarea proiectului este estimată la 480 milioane euro, finanţarea urmând să fie asigurată prin POIM.