Ședință extraordinară pe fast-forward marți, 8 noiembrie, la Consiliul Județean Bihor. Au fost dezbătute proiecte legate de centura Beiuș, Inelul Rutier Metropolitan Oradea și Drumul Expres Arad-Oradea.

Varianta ocolitoare a municipiului Beiuș este într-o fază avansată a declarării câștigătorului. „Am parcurs o procedură de contestații la CNSC și la Curtea de Apel care s-a finalizat cu o soluție ce dă dreptate autorității contractate, dar presupune reevaluarea în continuare a unor oferte. Suntem în această etapă de reevaluare și sperăm că până la finalul lunii noiembrie să putem adjudeca și această a treia centură care se va face în parteneriat cu Compania de Drumuri și Autostrăzi”, a explicat președintele Consiliului Județean Bihor, Ilie Bolojan. Proiectul a trecut cu 6 voturi împotrivă, cele ale grupului UDMR, și 27 pentru.

Un alt punct de pe ordinea de zi s-a referit la Inelul Metropolitan, președintele CJ mulțumindu-i primarului din Sânmartin, Cristian Laza, pentru că a fost de acord să pună la dispoziție o suprafață importantă de teren. Grupul UDMR s-a abținut, proiectul trecând cu 27 de voturi pentru și 6 abțineri.

Trasee ușor schimbate

Cel mai important proiect discutat a fost cel al aprobării analizei multicriteriale revizuite pentru Drumul Expres Arad-Oradea. Consiliul Județean a făcut o scurtă prezentare a situației.

„După ce am aprobat analizele multicriteriale la începutul derulării studiului de fezabilitate, pe parcursul derulării studiului am optimizat proiectul. S-au schimbat ușor traseele în zona municipiului Arad pentru că urmează să se facă o joncțiune cu centura ocolitoare a municipiului Arad în zona de Nord. A mai fost o modificare la Salonta prin apariția unei noi legături între Salonta și Békéscsaba pe profil de Drum Expres. Aici a apărut o porțiune nouă de 7 km. Și a mai fost o mică modificare de traseu în zona localităților Gepiu și Cefa. Toate aceste modificări de trasee au acordul autorităților din toate localitățile care vor fi traversate și acordul Consiliului Județean și al Primăriei Arad”, a explicat Ilie Bolojan care a mai adăugat că sunt două soluții importante suplimentare față de analiza inițială, una pe teritoriul municipiului Salonta și alta pe teritoriul municipiului Oradea. Salonta va avea o bretea ocolitoare care va permite camionelor ce vin dinspre Arad, Ciumeghiu să acceseze noul rutier din estul municipiului Salonta, la intersecția cu Drumul Județean care merge spre Tinca, fără să mai tranziteze municipiul. În acest fel se va decongestiona traficul în Salonta și va fi suplimentat un acces în zona industrială a municipiului. A doua modificare importantă este pe teritoriul municipiului Oradea, unde inițial conectarea Drumului Expres Arad-Oradea la drumul de legătură dintre centura Oradea și Autostrada Transilvania se făcea printr-un sens giratoriu, în spatele Gării Ioșia. Față de girația prevăzută la kilometrul 3, pe drumul de legătură dintre Oradea și Autostrada Transilvania, s-a propus o soluție de trafic cu bretele conectoare, pasaje supraterane sau subterane, în așa fel încât conectarea dintre cele două drumuri expres să se facă doar prin mers înainte sau bandă viraj dreapta, iar accesarea dinspre Oradea și comuna Sântandrei, din Centura Sântandrei, să se facă tot cu bretele de viraj dreapta și cu pasaje supraterane. Scopul este acela ca intersecția să nu fie congestionată.         

„După ce proiectul va fi aprobat cu aceste modificări, în perioada următoare vom intra în comisiile de specialitate ale Companiei de Drumuri și, cel mai probabil, în decembrie vom veni cu studiul de fezabilitate pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai acestui proiect, în așa fel încât, în cursul anului viitor, să putem avea proiectul tehnic și să demarăm proiectul de licitație”, a mai explicat Bolojan. Proiectul a fost votat în unanimitate.

Conform studiului de fezabilitate, traseul are o lungime de 120,1 kilometri cu o viteză de proiectare de 140 km/h.

În Bihor, Drumul Expres Arad-Oradea începe din sud-estul localității Oradea, din drumul de legatură Centura Oradea - A3, aflat în faza de execuție, și se desfășoară spre sud, ocolind localitatea Livada de Bihor pe partea de est.

Drumul va avea 12 noduri rutiere dispuse în județele Arad și Bihor. Traseul prevede, de asemenea, construirea a 75 de poduri și pasaje.

Modificările vor fi trimise spre avizare comisiilor de specialitate din cadrul Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere și Ministerului Transporturilor. Studiul de fezabilitate ar urma să fie finalizat în luna decembrie.