Confruntat cu multe contestații din partea artiștilor pe care i-a trimis în șomaj tehnic, conducerea Consiliului Județean Bihor se justifică, susținând că decizia a fost luată în urma discuțiilor pe care președintele Pásztor Sándor le-a avut cu șefii instituțiilor de cultură subordonate, pe fondul încetării activității culturale pe perioada stării de urgență. În privința nealocării banilor, CJ precizează că vina este a Guvernului.

Săptămâna trecută, actrița Ioana Dragoş Gajdó, de la Teatrul Regina Maria, din Oradea a contestat decizia CJ Bihor de trimitere în şomaj tehnic, ea acuzând faptul că „decizia aparține unui singur om”, adică președintelui Pásztor Sándor, fără ca aceasta să fie aprobată de plenul CJ. În plus, actrița a semnalat faptul că, în timp ce ea și colegii săi sunt în șomaj tehnic pe motiv că nu sunt bani suficienți, Consiliul Județean a făcut angajări pentru aparatul propriu. Actrița Ioana Dragoș Gajdo a cerut, printr-o plângere prealabilă înregistrată la CJ, anularea acestei decizii, pe motiv de nelegalitate.
Ieri, purtătorul de cuvânt al CJ Bihor, Adrian Simon, a transmis un comunicat de presă în care expune punctul de vedere al instituției în privința trimiterii în șomaj tehnic a aproximativ 500 de persoane. În cazul plângerii prealabile, Simon a menționat că actriței „i s-a comunicat răspunsul nostru argumentat”.
Potrivit lui Simon, precizările vin „având în vedere situația dificilă în care sunt puse de către ministerele de resort instituțiile de cultură din țară, subordonate unităților administrativ-teritoriale, respectiv, în urma numeroaselor întrebări / articole și interpretări privind aplicarea șomajului tehnic în cadrul instituțiilor de cultură subordonate Consiliului Județean Bihor” și „pentru o corectă informare asupra tematicii”.
„Cu referire la șomajul tehnic din perioada pandemiei, prevederile legislative nu au făcut și nu fac diferențiere în privința angajaților din mediul privat și cei din sfera bugetară”, menționează Adrian Simon, adăugând că, în urma unei serii de consultări avute între conducerea CJ Bihor și directorii instituțiilor de cultură subordonate, președintele Pásztor Sándor a emis, în data de 8 aprilie, dispoziția nr. 96. Reamintim că, prin această dispoziție, 519 persoane au intrat în șomaj tehnic începând din luna aprilie, primind 75% din venitul brut. Purtătorul de cuvânt al CJ Bihor precizează că în 13 martie a fost constituit grupul de lucru pentru coordonarea la nivelul Consiliului Județean Bihor și a instituțiilor subordonate a acțiunilor de prevenire și gestionare a situațiilor determinate de infecțiile cu coronavirusul Covid-19, grup care, în ședința din 7 aprilie, a aprobat, în unanimitate, măsurile de limitare a impactului asupra bugetului județului și „a hotărât necesitatea suspendării contractelor individuale de muncă pentru acei angajați a căror activitate a fost redusă temporar ca urmare a efectelor produse de coronavirusul SARS-CoV-2, pe perioada stării de urgență instituită pe teritoriul României”. Adrian Simon a menționat că, ulterior emiterii dispoziției, fiecare manager a identificat angajații a căror activitate a fost redusă temporar și a emis decizie de suspendare a contractelor individuale de muncă pentru o parte din angajații propriei instituții.
„Practic, pentru această perioadă de circa o lună, aproximativ 500 de persoane din cadrul instituțiilor subordonate au fost afectate de șomajul tehnic, decizii similare fiind luate și de alte UAT-uri, de la instituții culturale din subordinea Primăriei Oradea sau a mai multor consilii județene”, susține Simon. În plus, acesta a afirmat că, pentru a lămuri incertitudinile ridicate de intrarea în șomaj tehnic a angajaților, președintele Pásztor Sándor a transmis în data de 29 aprilie o adresă către Ministerul Muncii, pentru a cere clarificări cu privire la modalitatea de plată a indemnizațiilor.
„Din păcate, nici până la această dată, Consiliul Județean Bihor nu a primit vreun răspuns în problematica în cauză”, susține Adrian Simon. Potrivit purtătorului de cuvânt al CJ, conducerile tuturor instituțiilor din subordinea administrației județene au depus cererile pentru plata indemnizațiilor de șomaj către AJOFM Bihor, însă  niciuneia dintre ele nu i s-a transmis răspuns privind decontarea sau nu a indemnizației.
„La ultima ședință consultativă cu directorii, cea de vineri, 8 mai, data la care Guvernul nu a tranșat oficial problema referitoare la plata cuantumului de 75% din indemnizații de șomaj din partea ministerului de resort, practic, pentru a evita un blocaj în privința achitării la zi a indemnizațiilor de șomaj ce se cuvin angajaților, s-a luat decizia de a achita contravaloarea acestora din bugetul fiecărei instituții în parte. În funcție de răspunsurile ce vor fi primite, urmează a se analiza măsurile ce se impun a fi întreprinse de fiecare instituție în parte”, a declarat Simon. Purtătorul de cuvânt a afirmat că a discutat pe tema șomajului tehnic cu prefectul Dumitru Țiplea, care „la momentul respectiv nu a avut obiecții privind demersurile întreprinse”.
„Pe lângă aceasta, o problemă mai stringentă este legată de prevederile art. 20 din OUG 50 / 15 aprilie 2020 referitoare la rectificarea bugetului de stat pe anul 2020, în urma căreia bugetul nostru și, implicit, a celor trei instituții de spectacole a fost degrevat cu o sumă de circa 19,6 milioane lei din totalul de 46 milioane preconizat. Practic, nesusținerea de către Guvern a instituțiilor de cultură din subordinea UAT-urilor va aduce probleme grave în funcționarea acestora deja începând cu luna iulie, fiindcă nu vor fi bani suficienți în cadrul fondurilor de salarii. Pentru soluționarea acestei problematici, conducerea Consiliului Județean Bihor a trimis adresă către ministerul de resort în data de 27 aprilie 2020”, a mai precizat purtătorul de cuvânt al CJ Bihor.