Primăria Oradea şi Consiliul Județean Bihor pregătesc un nou proiect ambiţios: realizarea unei reţele de tram-trenuri în Oradea şi Zona Metropolitană, utilă pentru cei aproximativ 30.000 de oameni care vin la muncă în Oradea în fiecare zi. Valoarea estimată a investiţiei este de 235 de milioane de euro.

 

Consiliul Local Oradea a aprobat joi, 9 noiembrie, studiile de fezabilitatea și indicatorii tehnico-economici pentru dezvoltarea mobilității metropolitane pentru zona de aeroport,  pentru legătura Borș – Iris, legătura Oradea – Toboliu și pentru interconectarea infrastructurii la rețeau de cale ferată pe tronsonul Oradea Est – Oradea – Oradea Vest.

Totodată, a fost aprobat studiul de fezabilitate pentru conectarea străzii Alexandru Cazaban cu drumul Oradea – Sântandrei și desființarea trecerii de calea ferată din zona str. Corneliu Baba. De asemenea, Consiliul Judeţean Bihor a aprobat, tot joi, 9 noiembrie, indicatorii tehnico-economici pentru dezvoltarea mobilității metropolitane în zona de Sud-Est (zona Sânmartin) şi în zona staţiilor CFR Oradea Est – Oradea. De asemenea, aleşii judeţeni au aprobat indicatorii tehnico-economici pentru achiziţia a 13 tram-trenuri.

Proiectul reţelei de trenuri metropolitane a fost prezentat ieri, într-o conferinţă de presă care a precedat şedinţele celor două consilii, de către primarul Florin Birta, preşedintele CJ Ilie Bolojan şi vicepreşedintele Mircea Mălan.

„Este un proiect important pentru Oradea, județul Bihor și Zona Metropolitană. Acest proiect s-a născut în urma parteneriatului corect, onest și puternic dintre Consiliul Județean Bihor și Primăria Oradea. Conectivitatea orașului Oradea și a județului Bihor este foarte importantă pentru ca municipiul nostru și județul să se dezvolte în continuare. Am început cu un parteneriat care privește conectivitatea aeriană și, după ce anul acesta, Consiliul Județean va finaliza modernizarea aeroportului din Oradea, de anul viitor vom suplimenta cursele spre București și vom relua cursele internaționale, iar în acest sens, așa cum știți, am pornit procedura pentru selectarea unui operator. Apoi, conectivitatea rutieră, care este la fel de importantă, aici menționez centurile Beiuș și Aleșd pe care CJ le face, centurile din ZMO, parteneriatul pentru Inelul Metropolitan și pentru Inelul de Nord al municipiului Oradea. Merită menționată, de asemenea, legătura cu autostrada A3 și, bineînțeles, proiectul care se apropie de implementare, drumul expres Oradea – Arad. Astăzi vorbim despre un proiect care privește conectivitatea mijloacelor de transport public, prezentarea trenului metropolitan, care are o valoare de 235 de milioane de euro cu TVA inclus”, a declarat primarul Florin Birta.

„Oradea a ajuns, în ultimii 15 ani, într-o creştere constantă să aibă aproape 100.000 de angajaţi, Zona Metropolitană peste 20.000 de angajaţi, ceea ce înseamnă că în fiecare dimineaţă peste 30.000 de oameni navetează, în principal înspre Oradea, spre locurile de muncă. Jumătate vin cu maşinile personale şi jumătate pe mijloacele de transport în comun, dar oricum majoritatea pe rutier. De aceea, acest proiect urmăreşte să avem un sistem integrat de transport metropolitan şi feroviar, integrând transportul pe liniile de tramvai cu cele de cale ferată, cu racorduri în trei puncte, cu abonamente unice, cu orar cadenţat la jumătate de oră în ore de vârf”, a precizat preşedintele CJ Bihor, Ilie Bolojan.

În 2022 a fost semnat un acord între cinci parteneri - Primăria Oradea, OTL, CJ Bihor, Zona Metropolitană Oradea, Agenţia de Dezvoltare Locală (ADLO) pentru pregătirea acestui proiect. Au rezultat opt aplicaţii care au fost finalizate cu investiţii principale: linii noi de cale ferată şi racorduri cu liniile de tramvai, electrificarea şi reabilitarea liniilor de cale ferată abandonate, achiziţia de material rulant, construcţia unor peroane, pasarele şi pasaje pietonale şi un pasaj rutier. Până în prezent, s-au încheiat documentaţiile pentru proiectele supuse aprobării în CLO şi CJ, iar luna trecută a fost semnat parteneriatul cu SN CFR, ceea ce permite accesarea fondurilor europene. Proiectul se înscrie în coordonatele Pactului verde european, ce va fi finanţat prin PNRR, pe axa 6 Trenuri metropolitane. Bolojan a mai menţionat că până la finalul anului, se va pregăti aplicaţia de finanţare, astfel încât la începutul anului viitor, după depunerea acestui proiect, să se poată semna contractul de finanţare şi să demareze procedurile de licitaţie atât pentru achiziţia materialului rulant, cât şi pentru realizarea infrastructurii.

 

Patru tronsoane pentru municipalitate

Primul tronson, între magazinul Jumbo şi Aeroport (2,23 km), va avea trei staţii (una în dreptul Aeroportului, una în dreptul zonelor comerciale Era, una la stația Meteo. Proiectul mai prevede construcţia unui podeț peste canal de desecare zona parcare Jumbo, pasarelă pietonală supraterană în zona staţiei meteo şi pasaj subteran pietonal care va subtraversează Calea Aradului şi linia de tramvai. Valoarea totală a investiţiei este estimată la 12,2 milioane euro. Tronsonul Oradea Est - Oradea - Oradea Vest (8,9 km) include și proiectul pasajului rutier inferior Cazaban, prin care se desfiinţează trecerea la nivel cu calea ferată spre Sântandrei dinspre Cazaban. Vor fi amenajate trei peroane: Făcliei (zona Nymphaea), Oncea (pasaj pietonal), Rogerius (Pod CFR). Aceste peroane se vor amenaja pe linia CF 300 și 328 între Oradea Est - Oradea - Oradea Vest. Valoarea totală a investiției este de 1,2 milioane euro. Al treilea tronson este între Oradea Vest - Cheresig (17,2 km), care va avea 9 staţii. În stația Oradea Vest se va construi un pasaj subteran pietonal, care va subtraversa toate liniile CF din stație, inclusiv centura Oradea (str. Densușianu), cu ieșire în str. 9 Mai. Valoarea totală a investiției este de 46,7 milioane euro. Ultimul tronson vizează extinderea căii de rulare până în Borş (5,6 km). De la Podul CFR până în Borş vor fi 10 straţii (5 existente, 5 noi) şi câte o pasarelă metalalică pietonală la fiecare dintre acestea. Valoarea totală a investiției este de 24,2 milioane euro.

 

Tronsoanele CJ Bihor

În cadrul conferinţei de presă, vicepreședintele Mircea Mălan a prezentat tronsoanele care vor reveni Consiliului Județean Bihor. Primul leagă Oradea de comuna Sânmartin (Centura Oradea, Cartierul Tineretului Sânmartin, Băile 1 Mai, Băile Felix și limită Cordău, lângă Inelul Rutier Metropolitan). Lungimea totală este de 8,4 km. În cartierul Tineretului va fi construită o pasarelă pietonală supraterană. Valoarea totală a investiției este de 20,2 milioane euro. Un alt proiect vizează racordarea liniei de tramvai la Gara Centrală, având o lungime totală de 1,3 km, pe două tronsoane: tronsonul 1 - Parc Olosig – Lacul Roșu – Ștefan cel Mare (1 km, cu două puncte de oprire: Lacul Roșu și Ștefan cel Mare – înainte de McDonalds); tronsonul 2 (cale ferată) - Ștefan cel Mare – Gara CFR – 270 metri. Valoarea totală a investiției este de 8,7 milioane euro. CJ Bihor se va mai ocupa de achiziţia tram-trenurilor: 8 vehicule feroviare tip tram-tren cu sistem hibrid de alimentare (baterii și rețea de alimentare electrică 600 V c.c.), capacitate de 40 de locuri pe scaun și 160 de locuri în picioare şi o autonomie de minimum 3 km; 5 vehicule feroviare tip tram-tren electrice cu încărcare prin pantograf de la rețeaua electrică 25.000 V c.c. și rețeaua electrică 600 c.c., cu o capacitate de 90 de locuri pe scaun și 150 de locuri în picioare. Valoarea totală este de 110 milioane euro.