Agenția Județeană pentru Plăți și Inspecție Socială Bihor a încheiat întâlnirile cu UAT - utile din județ, în vederea aplicării Legii nr. 196/2016 referitoare la venitul minim de incluziune (VMI).

VMI reprezintă un beneficiu de asistență socială acordat familiilor şi persoanelor singure aflate în situație de dificultate, în scopul prevenirii și combaterii sărăciei şi riscului de excluziune socială. Odată cu intrarea în vigoare a VMI, acordarea beneficiilor Venitul Minim Garantat (VMG) și Ajutor pentru susținerea familiei (ASF) se suspendă. Drept urmare, toți beneficiarii actuali de VMG și ASF trebuie să se înregistreze în sistem, începând cu data de 1 noiembrie și până la 31 decembrie 2023, pentru continuitatea acordării acestui tip de beneficiu de VMI

În perioada 24 octombrie - 30 octombrie 2023, au fost organizate șapte întâlniri zonale, unde cele aproximativ 160 de persoane cu atribuții în domeniul asistenței sociale din cadrul celor 101 de UAT-uri au fost instruite de către comisia de implementare a VMI, condusă de directorul executiv al AJPIS Bihor, Gabriela Iova.

Prezentările făcute de către comisia de implementare în cadul celor șapte întâlniri zonale a urmărit să sintetizeze ce înseamnă și ce cuprinde acest Venit Minim de Inserție, făcând o paralelă între vechea legislație, respectiv Legea 416/2001 - privind venitul minim  garantat, și Legea nr. 277/2010 - privind alocația de susținere a familiei și noua legislație, respectiv Legea nr. 196/2016 privind VMI.

Pentru promovarea unei vieți active și a participării pe piața muncii, beneficiarii de venit minim de incluziune au dreptul conform noii legislații, la stimulente, după cum urmează: a) în situaţia în care unul sau mai mulţi membri ai familiei realizează venituri în baza unui contract individual de muncă, raport de serviciu sau a altei forme legale de angajare sau membrii familiei desfăşoară activităţi independente ori agricole, 50% din totalitatea acestora, dar nu mai mult de 500 de lei/familie, nu se iau în calcul la stabilirea veniturilor nete lunare ale familiei; b) în situaţia în care persoanele apte de muncă beneficiare de ajutor de incluziune se angajează cu contract individual de muncă sau în baza unui raport de serviciu, pentru o perioadă de cel puţin 24 de luni consecutive, acordarea ajutorului de incluziune se prelungeşte pentru o perioadă de 6 luni, în cuantumul primit anterior angajării.

O altă modificare legislativă este aceea că persoana singură cu vârsta de cel puţin 65 de ani poate beneficia de VMI cu încadrarea în venitul net lunar ajustat de 400 de lei inclusiv.

În conformitate cu legislația, calculul pentru aceste beneficii se face în funcție de coeficienţii de echivalenţă corespunzători dimensiunii familiei, respectiv 1 - pentru persoana singură sau pentru un singur membru de familie și 0,5 - pentru fiecare persoană în plus, adult sau copil, față de vechea legislație unde calculul se făcea în funcție de numărul de membrii de familie.

Pe lângă discuțiile purtate privind legislația, a fost prezentată și microaplicația care va face trecere la SNIAS, program informatic în care vor fi prelucrate pe viitor toate beneficiile de asistență socială. Microaplicația este interconectată cu baza de date a Inspectoratului Școlar și cu DEPABD, urmând a fi conectată cu toate bazele de date ale instutuțiilor publice incidente în domeniu (ANAF, AJOFM, APIA), astfel încât informațiile înscrise în cererea solicitanților de VMI să poată fi verificate, evitându-se punerea în plată în mod eronat.

Menționăm că microaplicația VMI va face trecerea la programul național SNIAS unde, pe viitor, vor fi prelucrate toate beneficiile sociale, nu doar venitul minim de incluziune.

„Având în vedere complexitatea și importanța implementării VMI, în urma discuțiilor avute la aceste întâlniri, concluzia generală a fost că este impetuos necesar a se organiza o întâlnire cu persoanele cu putere de decizie din cadrul UAT-urilor, mai ales că măsurile adoptate prin aplicarea Legii nr. 196/ 2016, referitoare la venitul minim de incluziune (VMI), sunt parte din Programul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), capitolul 13 „Reforme sociale”, având scopul de a reduce sărăcia în rândul persoanelor vulnerabile, totodată diminuând sarcinile administrative pentru administrația locală și beneficiari”, a subliniat Gabriela Iova, directorul executiv AJPIS Bihor.