Trecerea spre ciclul liceal, le pune adesea tinerilor în față multe provocări. Existența unor modele, prezența cuiva care să te îndrume sunt fundamentale, când ai doar 14 ani și nu prea știi încotro să te îndrepți.

Asta face Caravana dezvoltării personale și profesionale prin „Autobuzul carierei” care oferă tinerilor ateliere de orientare în carieră. Cu ajutorul experiențelor multimedia și a jocurilor, elevii descoperă meseriile ce li sar potrivi pe baza aptitudinilor și pasiunilor. Autobusul educațional interactiv se adresează elevilor din clasele a VII-a și a VIII-a și completează pachetul de programe și proiecte susținut de Holcim în școlile din zonele unde își desfășoară activitatea. „Career Bus” a poposit în zona Aleșd pentru a consilia 200 de elevi din Aleșd, Aștileu, Țețchea, Măgești. Timp de patru zile, (27 – 30 ianuarie), un grup de tineri traineri talentați ai Școlii de Valori București - Pițicaș Corina, Laura Teodor, Ada Marinca, Ionela Orbișor, Ovidiu Hanțiu și Filip Barabaș, au reușit prin activități dinamice să deschidă „ușa ferecată” a talentelor, abilităților și pasiunilor acestor tineri. Timp de trei ore, elevii grupați în ateliere de lucru sub îndrumarea unui trainer, prin implicare directă au participat la activități pentru dezvoltarea abilităților de relaționare și lucru în echipă; consiliere în carieră, „Ce vreau să fac în viață”?, jocuri distractive de dezvoltare personală și teste de stabilirea profilului personal. Urmărind derularea proiectului se impun câteva comentarii, care după părerea noastră ar putea îmbunătăți proiectul de orientare profesională al elevilor. În primul rând pentru ca proiectul să devină complet și operațional, el poate include și părinții, ca parteneri importanți în procesul educativ. Opinăm pentru acest parteneriat întrucât în multe cazuri, fără să se țină cont de opțiunile copiilor bazate pe pasiuni, abilități și preferințe, părinții hotărăsc soarta copiilor după alte criterii. O altă idee care se desprinde din acest proiect, este faptul că doar circa 25% din elevii participanți în proiect, optează pentru școli profesionale, în special cei din mediul rural, deși abilități practice au și cei din mediul urban. Școala profesională a devenit o „sperietoare” pentru elevi. Expresia „Dacă nu înveți te trimit la profesională” a rămas ca o pedeapsă pentru copiii care au rezultate modeste la materiile teoretice. În acest sens trebuie reabilitată școala profesională, atât prin organizare cât și prin conținut. Trebuie găsite noi metode de predare a cunoștințelor practice, mai eficiente, mai atractive și legate direct de producție. Această formă de învățământ, de care are mare nevoie economia națională, nu trebuie să fie inferioară liceului. Însăși denumirea de școală profesională trebuie înlocuită cu alta, ca de exemplu: colegiul meseriilor, academia meseriilor, sau școala de arte si meserii etc. Aceste transformări trebuie să pornească de la „vârf” și continuate în școli și promovate în activități cu părinții și în comunitate. Cu siguranță că „Autobuzul Carierei” este un proiect benefic care trebuie continuat și dezvoltat, folosind metode interactive în activități de educație non formală.