După două săptămâni de cursuri cu prezență fizică sau în formă hibridă, conducerile școlilor beiușene anunță concluzii pozitive, încurajatoare pentru continuarea activității după scenariul verde.

Directorii celor trei unități de învățământ de nivel liceal ne-au declarat că elevii, care și-au dorit mult să revină în sălile de clasă, au dat dovadă de conștiință civică, respectând regulile de igienă și distanțare fizică impuse de existența pandemiei de coronavirus. Dacă la Colegiul Național „Samuil Vulcan” au existat spațiile necesare asigurării integrale a învățării cu prezență fizică, cei de la Colegiul Tehnic „Ioan Ciordaș” și Liceul Vocațional Pedagogic „Nicolae Bolcaș” au fost nevoiți să apeleze la sistemul hibrid, împărțind unele clase în grupe și programându-le pe rând să participe la cursurile organizate la școală sau la cele online. 

Din fericire, întrebați dacă au fost înregistrate cazuri de infectare cu Covid-19 în rândurile elevilor și personalului unităților de învățământ, tustrei directorii de liceu beiușeni au răspuns negativ. Totuși, din spusele acestora a reieșit că unii dintre elevi și cadrele didactice au fost în izolare la domiciliu, deoarece au venit în contact cu persoane infectate cu Covid-19. În această situație s-au aflat unsprezece elevi – trei de la „Pedagogic”, doi vulcaniști și șase de la „Ciordaș”, precum și trei cadre didactice – două de la Colegiul Tehnic „Ioan Ciordaș” și unul de la Colegiul Național „Samuil Vulcan”.

Creșterea alarmantă a numărului cazurilor de îmbolnăviri cu Covid-19 obligă sistemul de învățământ să se adapteze la noul context epidemiologic, trecerea în scenariul roșu, care presupune desfășurarea exclusiv online a procesului instructiv-educativ, fiind tot mai mult luată în calcul. Am încercat să aflăm dacă și unitățile de învățământ beiușene sunt pregătite pentru acest nedorit scenariu, iar răspunsul interlocutorilor noștri a fost afirmativ, pregătirile pentru învățarea online fiind, peste tot, finalizate.

Începutul anului școlar a adus și altfel de probleme pentru conducerile instituțiilor de învățământ, dar și pentru elevi. Astfel, lipsa spațiului necesar pentru asigurarea distanțării fizice a elevilor i-a obligat pe cei de la Liceul Vocațional Pedagogic „Nicolae Bolcaș” să apeleze la învățământul hibrid, cu jumătate din efectivele unor clase în școală și cu restul elevilor acasă, în fața calculatoarelor sau telefoanelor.

Pe de altă parte, Mihaela Ilieș, directoarea Colegiului Național „Samuil Vulcan”, avertiza că transportul în comun necorespunzător poate genera creșterea numărului de cazuri de infectări cu Covid-19, elevii navetiști plângându-se că în microbuze și autobuze nu toți călătorii poartă mască de protecție și nu se respectă distanțarea fizică, mijloacele de transport fiind aglomerate.

După cum declara directoarea Claudia-Florina Cighir, deși Colegiul Tehnic „Ioan Ciordaș” este cuprins în programul „Masa caldă în școli”, implementarea acestuia trenează. Directoarea școlii a discutat cu reprezentanții Primăriei despre amenajarea și dotarea bucătăriei și cantinei, precum și despre necesitatea suplimentării personalului, deoarece angajații actuali au deja un program solicitant, iar derularea proiectului menționat ar presupune pregătirea și servirea mesei pentru circa șapte sute de elevi, precum și igienizarea spațiilor destinate acestei activități.