În contextul pandemiei de coronavirus, prin Decizia Primarului Municipiului Beiuş, activitatea cu publicul a Casei de Cultură a fost suspendată. Cu toate acestea, personalul Casei de Cultură caută metode pentru a-şi continua activitatea. Astfel, zilele trecute, Mirela Bota, referent în cadrul instituţiei menţionate, a făcut o demonstraţie de încondeiat ouă, oferind, pe parcurs, câteva informaţii esenţiale despre acest meşteşug:

”Pentru a scrie sau a desena ouăle de Paşti, avem nevoie de ceară de albine naturală, avem nevoie de o bizacă, un instrument special care este format dintr-un băţ şi, în capăt, are sârmă răsucită cu o gaură. Pe el îl punem în ceara încălzită şi începem să desenăm modele pe ou.

 După ce s-au făcut ouăle cu ceară, le punem la fiert, în vopsea. La noi, în zonă, obişnuită este vopseaua roşie, reprezentând Sângele Mântuitorului. Ştim că Sfânta Sa Mamă a pus la picioarele Lui un coş cu ouă şi sângele Lui a căzut pe ouă şi le-a înroşit. De aici, tradiţia de a avea ouă roşii de Paşti. Se pun coji de ceapă şi se fierb până când începe să meargă ceară. Se scot, se curăţă şi, după ce sunt toate curăţate de ceară, se dau cu slănină, pentru a prinde luciu.”

Interlocutoarea noastră ne-a prezentat câteva dintre modelele cu care sunt încondeiate ouăle de Paşti, explicând şi simbolistica acestora:

”Sunt diferite modele care ţin de viaţa noastră, de locul de unde suntem şi de tradiţie. De exemplu, acum încerc să desenez «Frâul calului». De asemenea, mai avem «Brăduţul», «Masa Raiului», «Frâul calului stilizat», diferite modele geometrice. Aici avem «Cârligul fără gătat», aşa se numeşte, «Coloana Infinitului». «Brăduţul» simbolizează viaţa, simbolizează ce este viu şi trezirea naturii la viaţă; «Frâul calului», puterea omului pe acest pământ; «Masa Raiului» reprezintă legătura sau face legătura dintre tradiţiile pascale şi Mântuitor.

Pentru a satisface dorinţa copiilor de a învăţa acest meşteşug strămoşesc, Mirela Bota a realizat mici materiale filmate pe care le-a postat  în mediul virtual.