Ministrul Transporturilor, Lucian Bode a efectuat o vizită de lucru în județul Bihor azi, 30 noiembrie. Alături de directorul general al Direcției Regionale de Drumuri și Poduri Cluj, Eugen Cecan, de președintele Consiliului Județean Bihor, Ilie Bolojan, și de prefectul Dumitru Țiplea, ministrul a evaluat lucrările de reabilitare a Drumului Național 76 și a Drumului Național 19 E. De asemenea, a fost pusă în trafic centura Săcueni.

Vizita de lucru a durat aproximativ patru ore, iar primul obiectiv a fost DN 19E Oradea – Marghita. Așa cum a explicat ministrul, Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere din România (CNAIR) a reabilitat în regie proprie, prin Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri Cluj, două trosoane însumând 38 kilometri. Primul, de 11 kilometri, între Biharia și Sălard, a fost deja acoprit cu stratul de asfalt de uzură, iar celălat tronson, dintre Sălard și Chiribiș va fi acoperit în curând.

„În perioada 1993-2000 am parcurs acest drum săptămânal, de la Zalău la Oradea și numai cine a circulat de mii de ori pe acest drum știe că era un chin”, a spus ministrul. Acesta a subliniat că în ultimii 10 ani drumul a fost peticit, și că în 2020 Ministerul Transporturilor şi CNAIR au alocat de trei ori mai mulți bani decât guvernele precedente pentru reabilitarea Drumurilor Naționale din Bihor, respectiv 42 de milioane de lei. Al doilea obiectiv inspectat a fost centura Săcueni.

 

O rușine: 7.6 km în 9 ani!

 „Este un obiectiv despre care ar putea vorbi mult constructorii, că aici au fost foarte mulți. Vreau să fac o scurtă aducere aminte a modului în care a evoluat acest obiectiv, dacă o putem numi evoluție”, a spus Lucian Bode. „Practic, în 2011 s-a semnat contractul de execuție și în 2014 trebuia să fie finalizat. Din păcate nu s-a întâmplat așa și în anul 2015 obiectivul a fost abandonat la un stadiu de 53%. Timp de 4 ani șantierul a fost complet abandonat. În anul 2019 a fost relicitat, s-a semnat contractul de execuție și iată, în mai puțin de un an, am reușit să finalizăm acest obiectiv. Istoria acestui obiectiv, se confundă din păcate, cu istoria multor obiective de investitții in infrastructura de transport rutier, cu contracte semnate, nerespectarea termenor, abandonări de lucrări, întârzieri nepermise. Din punctul meu de vedere este o rușine pentru cei care au administrat infrastructura rutieră din România să se finalizeze un obiectiv de 7,6 kilometri după 9 ani de la momentul semnării primului contract”, a mai spus ministrul.
Vizita de lucru s-a încheiat cu inspecția lucrărilor de reabilitare a DN 76 Oradea-Deva, tronsonul Oradea-Beiuș, care va fi gata, la nivel de asfalt, ca și celelalte tronsoane, începând de mâine, 1 decembrie.
 

Infrastructura rutieră, o prioritate pentru Consiliul Județean Bihor

Vizita de lucru a fost urmată de o conferință de presă în cadrul căreia, președintele Consiliului Județean Bihor, Ilie Bolojan, a subliniat importanța pe care demersurile Ministerului Transporturilor au avut-o în această vară în ceea ce privește infrastructura rutieră din județul Bihor.
Vreau să-i mulțumesc domnului ministru Lucian Bode pentru două chestiuni pe care le-a gestionat anul acesta și care sunt foarte importante pentru județul Bihor. O chestiune foarte importantă pe care Ministerul Transporturilor, alături de Ministerul Fondurilor Europene, a demarat-o, a fost adoptarea în această vară a unor ordonanțe care ne permit nouă, autorităților locale, preluarea unor proiecte gestionate de Compania de Autostrăzi. Astfel, se degrevează Compania de lucrări mai mici și se evită dezangajarea unor fonduri europene”, a spus Ilie Bolojan.

„Așa am reușit în toamna acestui an să preluăm trei proiecte importante, din care unul în parteneriat cu celelalte unități administrativ-teritoriale implicate. Este vorba despre drumul expres Oradea-Arad, un parteneriat între Primăria Arad, Consiliul Județean Arad, Primăria Oradea, Consiliul Județean Bihor și Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere, și cele două centuri cu impact mai mic dar importante pentru cele două direcții de deplasare din județul Bihor, este vorba despre centura Aleșd și despre centura Beiuș-Ștei”, a declarat Ilie Bolojan.

 „Dacă nu ar fi fost aceste reglementări, centurile respective ar fi putut avea soarta DN 76 care de foarte mulți ani este ba abandonat, ba se lucrează pe aici și pe acolo”, a mai spus Bolojan. „A doua chestiune pentru care vreau să-i mulțumesc este atenția pe care a acordat-o proiectelor de interes național care au impact în județul Bihor: deblocarea lucrărilor pe tronsoanele Autostrăzii Transilvana, care pe noi, ca județ, ne leagă practic de România, și lucrările derulate pe drumurile naționale din județul Bihor”, a mai subliniat președintele CJ Bihor. Ilie Bolojan a reiterat faptul că pentru CJ Bihor infrastructura rutieră este și va rămâne o prioritate.



Lucrări deblocate la Autostrada Transilvania

În cadrul conferinței, ministrul Lucian Bode a făcut referire la principalele obiective pentru 2021 ale ministerului, cu privire la infrastructura rutieră din România. O prioritate în acest sens este Autostrada Transilvania. El a subliniat că ministerul și-a ținut promisiunea pentru anul în curs, aceea de a pune autostrada pe o traiectorie ireversibilă.

„Am semnat cinci contracte de execuție pentru cinci loturi, însumând 110 kilometri de autostradă. În septembrie am dat în trafic 25 de kilometri de autostradă, și, foarte important, ultimele două tronsoane au intrat în procedură de achiziție. Este vorba despre tronsonul Iernut-Gherțan, și Biharia-Borș în folosință, Poarta Sălajului -Nușfalău-Tunelul Meseș și Suplacu de Barcău-Chiribiș. Pentru tronsonul Suplacu de Barcău-Chiribiș, săptămâna aceasta, până vineri, vom avea urcat pe SICAP anunțul pentru a stabili termenul de depunere a ofertelor.
„Am reușit să asigurăm finanțarea din fonduri europene pentru toate tronsoanele Autostrăzii Transilvania cu excepția tronsonului Poarta Sălajului -Nușfalău-Tunelul Meseș, pe care l-am propus spre finanțare prin noul program, Programul Național de Recuperare și Reziliență. Credem că anul viitor se vor lucra 85 de kilometri de autostradă, inclusiv Biharia-Chiribiș”, a spus ministrul. Acesta a mai subliniat că ministerul își propune ca în 2023 să se poată circula pe Autostrada Transilvania între Nușfalău și Borș.
În acest an județul Bihor a beneficiat de susținere pentru infrastructură având la dispoziție fonduri de 42 milioane de lei pentru proiecte de intervenție de drumurile naționale din Bihor. S-a invesit în cei 200 de kilometri din cei 500 de kilometri, cât însumează rețeaua de drumuri naționale care trece prin județul Bihor.

 

Electrificarea și reabilitarea liniei de cale ferată Cluj-Oradea

Nu în ultimul rând, ministrul a vorbit despre derularea unui proiect feroviar foarte important pentru regiunea de Nord-Vest a României, electrificarea și reabilitarea liniei de cale ferată Cluj-Oradea-Episcopia Bihor-frontiera cu Ungaria.

„Vorbim de 166 de kilometri pentru care avem studiul de fezabilitate aprobat. Lucrăm la elaborarea documentației de achiziție a contractului de proiectare și execuție lucrări. Valoarea proiectului este de aproximativ 1,8 miliarde euro, termenul pentru lansarea licitației fiind anul viitor, spre finalul lunii aprilie. „Am propus spre finanțare obiectivul în Planul Național de Recuperare și Reziliență. Vreau să subliniez că acest proiect cuprinde și alte investiții, nu doar electrifcarea și reabilitarea liniei ferate. Spre exemplu, în zona Cluj, Tăietura Turcului, sunt ambuteiaje în trafic și vrem să realizăm un pasaj rutier peste calea ferată în valoare de 25 de milioane de euro”, a precizat Bode.