Ediția a IV-a a Festivalului European Music Open s-a încheiat duminică, 16 iunie 2019, cu o spectaculoasă Gală de Operă. Concertul a fost susținut de Junge Philharmonie Wien, alături de nume prestigioase ale Operei de Stat din Viena, sub bagheta dirijorului Michael Lessky, în fața sălii arhipline a Teatrului Regina Maria. 

Gazda serii a fost tenorul Alexandru Badea, organizatorul festivalului, un amfitrion carismatic, sincer și firesc, deosebit de simpatizat de publicul orădean. Gala a fost deschisă de orchestra Filarmonicii de tineret, cu  uvertura spumoasă a operei „Coțofana hoață” de G. Rossini. 

Baritonul de origine bulgară, Russi Nikoff a surprins auditoriul, făcându-și intrarea din sală, ca un adevărat Figaro: întreprinzător, spontan, ștrengar. Încântat, publicul s-a lăsat antrenat, răspunzându-i cu aplauze ritmate, râsete, aclamații („Figaro! Figaro!”), savurând frumusețea și căldura timbrului său, maleabilitatea vocală și scenică, interpretarea volubilă și jovială (Largo al factotum din opera Bărbierul din Sevilla de G. Rossini). 

I-a urmat mezzosoprana de origine africană Bongiwe Nakani, o voce splendidă, impunătoare prin timbru-i profund, opulent și învăluitor, totodată, și care a dat fiori audienței prin dramatismul tulburător cu care a redat durerea Santuzzei din aria „Voi lo sapete”, din opera „Cavaleria Rusticana” de Pietro Mascagni. 

Tenorul (și pictorul) Herbert Lippert, în vârsta de 62 de ani, ne-a captivat cu o voce încă strălucitoare și în plină formă și cu o remarcabilă sensibilitate și siguranță în interpretarea ariei Dein ist mein ganzes Herz din opereta „Țara râsului” de Franz Lehar. 

Însă, cea care ne-a câștigat în întregime inimile a fost soprana austriacă de origine română, Ileana Tonca, prin simplitatea desăvârșită și firescul muzicalității, prin lejeritatea strălucitoare și claritatea de cristal a vocii sale și, nu în ultimul rând, farmecul cochet, talentul și rafinamentul actoricesc (arietta Kommt ein schlanker Bursch gegangen din opera „Der Freischütz” de Carl Maria von Weber). 

Cele două voci feminine au continuat călătoria muzicală cu duetul Barcarola din Povestirile lui Hoffmann de J. Offenbach, într-o împletire vocală emanând suavitate, gingășie și o intimitate încărcată de emoțiile dragostei. 

Prima parte a galei s-a încheiat cu un minunat moment artistic, un imn al prieteniei devotate în reprezentarea dramatică a celor doi soliști: tenorul Herbert Lippert și baritonul Russi Nikoff: Dio, che nell’alma infondere, cunoscutul duet din opera Don Carlos de Verdi.

Orchestra a deschis partea a doua a concertului cu uvertura operei Rosamunde de Franz Schubert. Inimile tinere s-au străduit să fie la înălțime și am regăsit în interpretarea lor sonorități potrivite, fiind răsplătiți de publicul orădean cu aplauze prelungite. 

Cu duetul Papageno - Papagena am fost conduși de Ileana Tonca și Russi Nikoff în lumea muzicală a operelor lui W. A. Mozart, într-un moment comic, în care dulcea ceartă „papapapapaghenească” a celor doi îndrăgostiți s-a finalizat cu o îmbrățișare plină de umor și amor.  

Habanera din opera „Carmen” de George Bizet a fost adusă la viață de vocea catifelată, tandră și cărnoasă a mezzosopranei africane care, strălucind într-o rochie de seară cu motive aztece și cu o prezență scenică admirabilă, ne-a reamintit de pasiunea aprinsă a celui care iubește, de „pasărea iubire” care apare atunci când ne așteptăm mai puțin: „prend guard à toi!” 

Duetul Tanzen möcht’ich din opera Die Csardasfürstin de Franz Lehár, în interpretarea soliștilor Ileana Tonca și Herbert Lippert a culminat cu valsul pe scenă al celor doi, în aplauzele înflăcărate ale publicului.

Ultima intervenție solistică a baritonului Russi Nikoff, aria Eri tu che macchiavi! din opera „Bal mascat” de Giuseppe Verdi, a convins o dată în plus prin lirismul cald bine dozat în expunerea suferinței cauzate de dragostea pierdută: „O dolcezze perdute, o speranze d’amor!”

Cu aria In uomini, in soldati din opera Così fan tutte a lui W. A. Mozart, Ileana Tonca ne-a sfătuit, cu o voce curată, o tehnică impecabilă și o prezență scenică extraordinar de plăcută, să nu avem încredere în bărbați și în soldați. Dată fiind maniera foarte convingătoare a interpretării, vă încurajăm să îi urmați sfatul!

Aria Nessun dorma din opera Turandot de G. Puccini a însemnat pentru audiență cel mai marcant moment al serii. Interpretarea plină pasiune și, în același timp, de liniște interioară a caracterizat atât fragmentele în pianissimo realizate cu o mare delicatețe, cât și frazele ample și susținute, care au pus in valoare calitățile vocale ale tenorului Herbert Lippert. 

Surpriza finală a fost reunirea celor patru soliști în celebrul Brindisi din opera Traviata, moment în care am fost plăcut impresionați și de deosebita voce a tenorului Alexandru Badea, care li s-a alăturat. 

După îndelungi aplauze binemeritate, soliștii au invitat publicul însetat într-o ultimă călătorie muzicală la Viena, marea capitală a artei sunetelor, cu cântecul Wien, du Stadt meiner Träume (Viena, oraș al visurilor mele, compus în 1914 de Rudolf Sieczynski). 

Mulțumim organizatorilor pentru veritabilul festin cultural care este festivalul European Music Open, o inițiativă admirabilă, de o anvergură și diversitate nemaiîntâlnite în Oradea. Publicul primitor și din ce în ce mai numeros dorește, cu siguranță, reeditarea acestor evenimente, care pot contribui la ridicarea urbei noastre la nivelul celor mai importante centre culturale! 

Maria DUȚU și Roxana DANCIU  

(Material realizat în cadrul proiectului „Jurnalism muzical pentru comunitate”, finanţat prin Fundaţia Comunitară Oradea)