Pictorul din Băița – Bihari Sandor - S-a dezvelit placa omagială
Asociația „Înv. Bortoș Costea Maria”, în parteneriat cu Consiliul Județean Bihor, Primăria orașului Nucet și cu sprijinul Muzeului Țării Crișurilor Bihor, a organizat marți, 22 septembrie, la Căminul Cultural din Băița, festivitatea de dezvelire a plăcii comemorative Bihari (Klein) Sandor, pictor născut la 1855 în Băița.
Localitatea Băița, aparținătoare orașului Nucet, un mic colț de rai, a trăit, din nou - datorită implicării colonelului în rezervă Nicolae Bortoș, președintele Asociației „Înv. Bortoș Costea Maria”, împreună cu membrii Lidia Bortoș, Nicoleta Bortoș și voluntara Talida Bîtea - clipe de adevărată sărbătoare prilejuite de dezvelirea plăcii comemorative a unui fost „băițean”, pictorul Bihari (Klein) Sandor, unul dintre oamenii de mare valoare născuți la poalele Munților Apuseni. În cuvântul de deschidere, Nicolae Bortoș, președintele asociației, a mulțumit celor prezenți - într-un număr mic, totuși, conform cerințelor, pentru a se respecta regulile în vigoare, din cauza pandemiei – dar în mod special celor din acest parteneriart, CJ Bihor și Primăria Nucet, reprezentați de vicepreşedintele Ioan Mang, primarul Mircea Tuduce şi viceprimarul Andrei Nyeste, precum și prof. Traian Coraș, directorul Școlii Gimnaziale Nucet, și consilierei locale Livia Chira, dar și oaspeților din afara localității care au dorit să participe la acest adevărat eveniment de sub Apuseni.
Băița, scurt istoric
Localitatea Băița are o vechime de aproape 1.000 de ani, fiind atestată documentar în anul 1270, odată cu exploatarea fierului, dar este posibil ca minele să fie cunoscute încă din epoca bronzului, când din regiunea Băiței a fost extras cuprul, necesar confecționării uneltelor din bronz. Istoria Băiței a evoluat de-a lungul timpului, în funcție de exploatările miniere realizate la minele din Băița Plai. În funcție de situația politică internă și internațională, această zonă a trecut de sub dominația otomană sub cea austriacă și maghiară, apoi sub cea sovietică, aici exploatările miniere continuând până în zilele noastre. Într-o perioadă aici au existat trei școli, cu predare în limbile română, maghiară și germană, acestea, la vremea respectivă, accentuând cum nu se poate mai bine dezvoltarea acestei localități ca un adevărat centru în zonă. Documentele istorice consemnează în Băița o comunitate diversă din punct de vedere confesional, de fapt, aici existând trei biserici: biserica romano-catolică cu hramul „Sf. Marie Mică”, construită în timpul împărătesei Maria Tereza (1740-1780), care este monument istoric; biserica greco–catolică, cu hramul „Adormirea Maicii Domnului”, și biserica ortodoxă, cu hramul „Pogorârea Duhului Sfânt”.
Personalitatea lui Bihari, evocată
Organizatorul acestui act cultural, col. (r) Nicolae Bortoș, președintele Asociației „Înv. Bortoș Costea Maria”, a evocat personalitatea artistului băițean, Bihari (Klein) Sandor, specificând, printre altele: Sandor Bihari, cunoscut și cu numele de Alexandru în Occident, s-a născut la 19 mai 1855 în Băița (Rezbanya, Orașul de cupru) și a decedat la 28 martie 1906 la Budapesta. Numele inițial a fost Sandor Klein, fiul lui Simon Ignac Klein și al soției acestuia Fuhrer Fani, evrei de origine, conform certificatului de naștere emis la Oradea în 1882, când și-a schimbat și numele din Klein în Bihari (Bihor, Komitatul Bihar). La o vârstă fragedă s-a mutat cu parinții săi la Oradea, unde a început să deseneze împreună cu tatăl său. Dorind să se perfecționeze, la 18 ani a plecat la Budapesta, unde a participat la cursurile Școlii de Desen a pictorului Bertalan Szekely, iar în paralel a muncit ca retuș la un atelier de fotografie, iar în anul 1876, dupa ce și-a adunat o sumă de bani, lucrând ca retuș, a plecat la Viena, unde a studiat la Academia de Arte Plastice. Deși a susținut examenele, a realizat că Academia de la Viena era prea teoretică pentru a se putea dezvolta ca artist adevarăt, așa ca va ajunge la Paris. În anul 1880 se întoarce la Oradea, doar pentru trei ani, după care a ajuns la Paris, prin sprijinul unui prieten funcționar, care a văzut talentul său și l-a ajutat cu bani, astfel a intrat la școala lui Jean Paul Laurens, după care se stabilește la Szolnok, iar în anii următori face vizite de lucru în Italia, la Veneția, apoi în Olanda, Belgia, Germania ( Munchen) și acasă în Bihor. A decedat la Budapesta, iar pe patul de moarte s-a convertit la creștinism. Sandor Bihari a fost unul dintre artiștii de vârf ai Ungariei, de la sfârșitul sec. al XIX-lea, și un reprezentant major al școlii realiste din această țară, din anii 1880. Cei 20 de ani în care figura lui Bihari a fost înscrisă în istoria picturii maghiare reprezintă o mare tranziție. „A realizat numeroase picturi și portrete pentru traiul zilnic, dar a obținut și premii la concursurile și expozițiile la care a participat, picturile sale fiind foarte apreciate”, conform celor spuse de Nicolae Bortoș, care a enumerat doar câteva dintre realizări: „Doctorul satului”; „După prânz”; „Portretul doamnei Ta”; „O fată venețiană care citește scrisori”; „Rezbanya”, imaginea unei gospodării din satul Băița. O comisie din Oradea îi comandă pictura „Întâlnirea regelui Sigismund cu Vladislav Jagello, la Mormântul Sfântului Ladislaw din Catedrala Oradea” (imaginea este pictată la biserica Sf. Ștefan din Viena). Compoziția a avut un mare succes, la expoziția Mileniului, a fost una dintre cele mai bune picturi istorice și primește premiul Varszary. Pictura s-a mutat în Oradea și a devenit un ornament al sălii mari a primăriei, apoi s-a dus la muzeu. O copie poate fi văzută și astăzi în primărie. A mai obținut numeroase premii străine și a fost decorat cu Ordinul Franz Joseph. În anul morții sale, a fost organizată o expoziție memorială a lucrărilor sale de către Societatea de Arte Plastice. Bihari s-a numărat printre artiștii care s-au eliberat de viața și posibilitățile oferite de orașele mici, folosindu-și abilitățile culturale și artistice, spre a se ridica, la cel mai înalt grad.
S-au acordat diplome de onoare
Consiliul Director al Asociaţiei a decis să acorde cu acest prilej „Diploma de Membru de onoare” al Asociaţiei „Înv. Bortoş Costea Maria” doctorului Marc Mădălin Constantin, medic primar cardiolog la Institutul Inimii din Cluj-Napoca, precum şi în cadrul Centrului Medical Oncologic Centromed Oncosan Cluj-Napoca. Medicul Marc Mădălin nu a putut fi prezent, fiind în linia întâi, dar la momentul festiv a fost prezentă mama acestuia, extrem de emoţionată, preluând diploma și mulţumind pentru recunoaşterea comunităţii pentru reuşitele fiului. De asemenea, s-a acordat „Diploma de membru de onoare” al Asociaţiei arhitectului Dorin Dronca, absolvent al Facultăţii de Arhitectură şi Urbanism din Cluj-Napoca, care a sprijinit acţiunile asociaţiei întocmind toată documentaţia pentru plăcile comemorative ale asociaţiei, pro bono. Ambii sunt născuţi şi crescuţi în Băiţa, absolvind studiile Şcolii Primare „Înv. Bortoş Costea Maria” din Băiţa. „Am considerat că domnul Pongracz Ludovic Zoltan, artistul care este autorul basoreliefurilor de pe plăcile comemorative ale Asociaţiei, merită să fie membru de onoare pentru sprijinul constant acordat Asociaţiei în realizarea scopurilor sale”, a adăugat Nicolae Bortoș, la finalul ceremoniei, menționând aspectul că punctul de pornire al acestui eveniment a fost informația primită de la prof. ing. Constantin Butișcă, originar din satul învecinat Fânațe, autor al mai multor monografii.
Comentarii
Nu există nici un comentariu.