După ce mandatul de manager al medicului Sorin-Luigi expira la 18 august 2020, conducerea Spitalului Municipal „Episcop Nicolae Popovici” Beiuș a luat forma interimatului, acesta fiind asigurat chiar al lui Sorin-Luigi Vesa, până la 18 septembrie anul trecut, după care de medicul Monica-Virginia Teaha și, pentru scurt timp, de doctorul Sorin Ianceu.

În perioada 15 februarie-2 aprilie, a avut loc concursul pentru ocuparea funcției de manager al Spitalului Municipal „Episcop Nicolae Popovici”, la acesta înscriindu-se doi candidați: dr. Monica-Virginia Teaha și Claudiu Lupău, licențiat în drept, cu o bogată activitate în mediul privat. Desemnat câștigător, Claudiu Lupău a fost numit - începând cu data de 6 aprilie a.c. - manager al spitalului beiușean, durata contractului fiind de patru ani.

În vârstă de 47 de ani, Claudiu Lupău este absolvent al Liceului Sanitar Oradea și licențiat în drept al Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca.

În plan profesional, Claudiu Lupău a început ca asistent medical la Spitalul Orășenesc Beiuș (1992-1993) și Spitalul Clinic de Pneumoftiziologie „Leon Daniello” din Cluj-Napoca (între 1993 și 1997), după care, pentru un an, a funcționat ca inspector în cadrul Direcției de Muncă și Protecție Socială Cluj. Din 1998 și până recent, Claudiu Lupău a activat în mediul de afaceri clujean, acumulând o bogată experiență în managementul unor corporații, majoritatea multinaționale. În paralel, fiind certificat ca mediator și formator, Claudiu Lupău a derulat și activități de trainer independent, implementând cu succes mai multe proiecte cu finanțare europeană, cu tematici diverse, printre care și „Educația medicală continuă”, cu următoarele module: Medical Leadeship, Orientarea către pacient, Comunicarea cu pacientul și în echipa medicală și Team building medical.

Cu ocazia unui interviu acordat la numai câteva zile după instalarea ca manager, Claudiu Lupău și-a expus viziunea referitoare la dezvoltarea pe termen mediu și lung a Spitalului Municipal „Episcop Nicolae Popovici” Beiuș.

Reporter: Ce v-a determinat să participați la acest concurs?

Claudiu Lupău: Pe 26 martie s-au împlinit 28 de ani de când bifam prima mea zi de muncă din carieră și asta se întâmpla tocmai aici, în Spitalul Orășenesc Beiuș, denumirea lui de atunci. Vreau să vă spun că am găsit în acest spital un mediu de calitate, un climat sănătos, niște oameni, niște colegi extraordinari, niște medici de excepție, care, împreună, au reușit să-mi insufle anumite valori ce m-au poziționat corect pe un drum bun și m-au ajutat enorm în viitoarea mea carieră în management. Am trăit mereu cu senzația că va veni o zi, care-mi va da șansa să returnez acestui loc tot ce mi-a oferit în trecut.
Un al doilea motiv - motivul de bază, de altfel - este nevoia evidentă a sistemului medical din România de viziune în management. Cred că experiența mea în organizații dependente de rezultate mă va ajuta să imprim spitalului din Beiuș o abordare diferită în ceea ce privește menirea sa reală, și anume generarea de performanță clinică.

Rep.: Ați ales un moment destul de dificil să intrați în sistemul sanitar românesc aflat într-o criză destul de pronunțată în ultimii ani. Care va fi abordarea dumneavoastră, ca manager, într-un asemenea moment?

C. L.: În primul rând, momentul nu l-am ales eu; a venit singur. Cât despre noțiunea de criză, care nu este doar în sistemul sanitar, o percep un pic altfel. Vin din sistemul privat, unde nimeni nu te ține, nu te întreține dacă nu livrezi performanță, indiferent de contextul social mai bun sau mai rău.

Din punctul meu de vedere, criza în care se afla sistemele, de ani buni de zile, este, în primul rând, o criză de management capabil să genereze performanță prin valorizarea capitalului uman, prin creșterea calității ofertei noastre de muncă. Indiferent de sistem, organizațiile care au pus accent pe managementul performantei prin valorizarea și dezvoltarea oamenilor, au răzbit și au mers mai departe. Asta cred că e și acum varianta câștigătoare: un management axat pe performanța individuală și de grup, în acord cu indicatorii de performanță ai spitalului, cu misiunea și viziunea acestuia. Acesta este și motivul pentru care proiectul meu de concurs a vizat, mai ales, managementul resurselor umane.

Rep.:Ce vă propuneți, ca manager al Spitalului Municipal Beiuș, pentru primul an de mandat?

C. L.: În primul rând, vreau să subliniez faptul că spitalul se află pe un trend foarte bun, pe un drum excelent, început în urmă cu câțiva ani, prin investițiile făcute atât în zona de infrastructură, cât și în partea de dotări cu aparatură medicală. Evident că îmi propun să continui și să finalizez proiectele începute, dintre care aș vrea să le menționez pe cele mai importante, și anume: reabilitarea energetica și termică în Staționarul 1, cu termen de finalizare la sfârșitul lunii mai, lucrare inițiată și gestionată de Primăria Beiuș; reabilitarea Compartimentului Primiri Urgențe, ce trebuie finalizată în această lună, lucrare finanțată din bugetul propriu al spitalului; proiectul România-Ungaria, care presupune dotarea cu un aparat radiologic și un ecograf performant, aici fiind în faza de achiziții publice.

În colaborare cu Primăria municipiului Beiuș, dorim implementarea unui proiect pentru montarea unui sistem alarmă anti-incendiu, pe bază de senzori și realizarea unor rețele noi de gaze medicale - oxigen și aer comprimat, precum și montarea de aparate pentru ventilația saloanelor.

Nu în ultimul rând, la finalul anului 2021 și începutul anului 2022, vom fi introduși în procesul de acreditare și cred că toate standardele evaluate printr-un astfel de proces trebuie să devină un firesc pentru spitalul nostru, cu atât mai mult cu cât traversăm această etapă foarte dificilă, a pandemiei, care e departe de a se termina și care nu ne lasă loc de ezitări.

Dar, dincolo de toate aceste proiecte, spitalul nostru are, în primul rând, datoria să-și recapete credibilitatea în fața celor peste o sută de mii de oameni pe care îi deservește. Încrederea pacientului în calitatea actului medical este un element fundamental în procesul de vindecare și nu doar în spitalul din Beiuș, ci în foarte multe spitale din România nivelu încrederii pacienților în calitatea actului medical, prin prisma ultimului an, a scăzut considerabil, iar încrederea se câștigă numai prin performanță clinică. Pentru a ajunge la performanță, vom avea de urmat câțiva pași, iar primul dintre aceștia ține de calitatea mediului intern; eu îl consider cel mai important. N-are rost să dăm vina pe sistem, atâta vreme cât noi nu facem nimic în ograda noastră! De acolo pleacă totul: dacă vom reuși să schimbăm starea de spirit în interiorul spitalului, atitudinea, comunicarea, relaționarea între noi, vom genera împreună un mediu propice performanței clinice și asta vom transmite și în exterior, atât pacienților noștri, cât și viitoarelor cadre medicale și medicilor care vor dori să vină în echipa noastră.

Sunt conștient că rezistența la schimbare se va manifesta din plin; ea s-a manifestat încă din faza de concurs și, dacă vreți, este o meteahnă a noastră să opunem rezistență la schimbare. Este cel mai dificil obiectiv pe care mi-l propun, dar e condiția sine qua non pentru a merge înainte!

Vor urma ani cu foarte multe provocări - sunt convins de asta - și cu o acută lipsă de predictibilitate! Cred că va trebui să anticipăm, să fim proactivi și foarte pregătiți pentru situații-limită.

Nu în ultimul rând, îmi doresc să punem evoluția spitalului în acord cu dezvoltarea întregii zone a Beiușului și mizez pe o colaborare excelentă cu Primăria și Consiliul Local, de la care aștept un singur lucru: unitate în luarea deciziilor responsabile atât în privința spitalului, cât și în cea a orașului. Încă de la prima întâlnire cu primarul Gabriel Popa, la semnarea contractului de management, am agreat cadrul comunicării noastre și câteva obiective pe termen scurt, urmând să ne revedem peste două, trei săptămâni, după ce reușesc să-mi fac o imagine mult mai detaliată asupra situației actuale a spitalului, pentru a construi împreună un plan strategic pe termen lung.

Rep.: Dacă ar fi transmiteți un mesaj scurt, poate chiar printr-un singur cuvânt, cadrelor medicale și nu numai, care ar fi acela?

C. L.: Încrederea! Prin structura mea, acord încredere necondiționată oamenilor! Modul în care îmi este returnată această încredere depinde de fiecare dintre aceștia!

Rep.: Care ar fi știrea de ultimă oră de la Spitalul Municipal Beiuș?

C. L.: Din păcate, nu este una bună! De luni, 19 aprilie, în contextul unui trend crescător al cazurilor de infectare cu Covid, cazuri destul de grave, dependente de administrarea de oxigen, secția de Îngrijiri paliative de la Staționarul 2 va fi transformată într-una Covid, în circa o săptămână urmând să avem încă zece paturi în standard Covid.