La instalarea sa ca primar al orașului Ștei, în anul 2012, ing. Iulian Balaj și-a propus, printre multele priorități, redeschiderea Spitalului Orășenesc, dar, mai mult, și îmbunătățirea actului medical prin dotarea cu aparatură modernă și, evident, angajarea unor cadre medicale competente.

Așadar, în luna iunie a anului 2012, când a fost ales primar al orașului Ștei, ing. Iulian Balaj și-a exprimat una din priorități prin găsirea de soluții pentru a redeschide această instituție medicală, care a fost „deconectată” de la aparate în data de 1 aprilie 2011, ca urmare a HG 345/2011. Guvernul României a publicat, în Monitorul Oficial, Partea I, nr.226 din 31 martie 2011, Lista unităților sanitare cu paturi care nu pot încheia contracte cu Casele de Asigurări de Sănătate (CAS). Printre cele 67 de unități spitalicești din țară închise s-au regăsit și spitalele din Ștei și Bratca, iar ministrul Sănătății din acea perioadă, bihoreanul Cseke Atilla, și-a dat acordul în această privință. Și totuși nedreptatea a fost corectată pe data de 1 februarie 2013, de ministrul din acea perioadă, Eugen Nicolăescu, după nenumărate drumuri făcute la București de autoritățile locale, prin persoana ing. Iulian Balaj, primarul orașului Ștei. Recent, într-o conferință de presă organizată la sediul Primăriei orașului Ștei, unde au mai participat senatorul Cornel Popa, directorul Spitalului Orășenesc Ștei, Radu Aron. și viceprimarul orașului Ștei, ec. Marius Cioară, primarul Iulian Balaj a ținut să reamintească câteva din momentele trăite în acea perioadă, afirmând printre altele: „După aproape doi ani de la întreruperea activității medicale a Spitalului Orășenesc Ștei la data de 1 februarie 2013 s-a reluat activitatea unității, atât de necesară în această zonă, ca în toate de altfel, însă aici trebuie specificat că bolilele profesionale (din cauza exploatărilor miniere) sunt foarte răspândite. Trebuie să menționez că acest lucru a fost posibil cu sprijinul direct pe care l-am primit din partea domnului Cornel Popa, președintele Consiliului Județean Bihor din acea vreme, precum și din partea Prefecturii județului Bihor. În scurt timp, această unitate a început, sub conducerea directorului, ing. ec. Radu Aron, să se dezvolte vizibil, făcând pași uriași în actul medical de o bună calitate”.

 

Aparat de Radiologie digital ultraperformant

După redeschiderea acestei instituții, atât de necesare, sub conducerea unui manager, Radu Aron, care pe parcurusul anilor și-a demonstrat din plin atât calitățile, cât și implicarea, Spitalul Orășenesc Ștei a devenit unul foarte util în care, pe parcursul anilor, tehnologia medicală modernă și-a făcut loc în ton cu noutățile apărute în acest domeniu. „Spitalul Orășenesc Ștei are în dotare aparatură medicală nouă și anume un aparat de Radiologie digital ultraperformant Opera T 90. Noul echipament va permite efectuarea unor imagini digitale de înaltă calitate, care pot fi stocate și vizualizate în timp real și eliberate pacientului în format digital, pe CD. De asemenea, acest echipament permite transmiterea imaginilor digitale la distanță. Aparatul radiologic este adaptat noilor directive europene privind protecția datelor pacienților, care asigură calitatea și securitatea, inclusiv arhivarea și stocarea imaginilor digitale. Acest aparat de Radiologie este rezultatul unui proiect în colaborare între Spitalul Orășenesc Ștei, Primăria orașului Ștei și Ministerul Sănătății, în valoare de 1.150.000 lei, în care Primăria orașului Ștei a participat cu o cofinanțare de 115.000 lei, iar Ministerul Sănătății cu 1.035.000 lei. Ca și în alte rânduri, domnul senator Cornel Popa și primarul orașului Ștei, ing. Iulian Balaj, au ajutat la obținerea finanțării acestui proiect și aș dori, pe această cale, să le aduc sincere mulțumiri. De asemenea, tot cu sprijinul Primăriei orașului Ștei, s-au alocat fonduri pentru amenajarea condițiilor necesare recreerii circuitelor funcționale în vederea obținerii autorizațiilor specifice de funcționare CNCAN. Toți pacienții care se adresează spitalului nostru pot beneficia de aceste servicii de radiologie de înaltă calitate, iar până acum, de la punerea lui în funcțiune la începtul anului, au fost peste 600 de pacienți, care s-au declarat deosebit de mulțumiți”, a afirmat directorul Spitalului Orășenesc Ștei, ing. ec. Radu Aron.

 

Proiecte pentru viitor

Vizând, în special, în această conferință de presă, domeniul sănătății, primarul Iulian Balaj a mai prezentat câteva din prioritățile în acest domeniu dintre care specificăm câteva proiecte. Astfel, proiectul „Reabilitare și Modernizare Ambulatoriu Spital Orășenesc Ștei” ce urmează a fi implementat vizează corpul F (fosta Bancă Agricolă), a Spitalului Orășenesc Ștei, în valoare totală de 3.492.327 lei, din care cofinanțarea Primăriei Orașului Ștei este de 2% (135.043) lei. Programul prin care se realizează investiția este Programul Operațional Regional axa 8.1A - Ambulatorii. Obiectivul proiectului este reabilitarea, modernizarea infrastructurii și dotarea cu echipamente medicale performante a Ambulatoriului Spitalului Orășenesc Ștei în vederea creșterii calității serviciilor medicale și gradului de accesibilitate a populației. În cadrul proiectului se va realiza un nou corp adiacent în care se vor regăsi casa scării și un lift modern pentru a facilita accesul persoanelor cu handicap la serviciile medicale. În urma implementării proiectului se vor putea regăsi următoarele cabinete medicale de specialitate bine dotate: psihologie, ortopedie, urologie (ecograf cu transductor abdominal și rectal), reumatologie, cardiologie (dotat cu Ecograf abdominal și Dopler pulsații, Electrocardiograf, echipamanet testare efort, spirograf), psihiatrie. În cadrul proiectului „Extindere, reabilitare și modernizare secție balneologie Ștei” se propune extinderea, reabilitarea și modernizarea secției de balneologie a Spitalului Orășenesc Ștei. Acest obiectiv se va realiza prin conversia unui fost cămin de elevi dezafectat într-o construcție modernă care să găzduiască funcțiunea propusă. Pentru a asigura circulația pe verticală se vor monta două lifturi panoramice cu structură independentă, iar în primele două niveluri se vor amenaja cabinete medicale, iar în celelate două camere de cazare. Cabinetele propuse vor fi de: hidrokinetoterapie (1), băi galvanice (1), împachetare cu parafină(1), duș subacval și baie Stanger (1), masaj (2), drenaj limfatic și ultrasunet (1), terapie cocupațională (1), kinetoterapie (2), ultrasunete (1), electroterapie(1), magnetoterapie(1). Cabinetele vor fi dotate cu echipamente și tehnologie modernă pentru a asigura un nivel ridicat al calității serviciilor oferite. Etajele destinate camerelor de cazare vor putea acomoda un număr total de 70 de paturi, iar fiecare nivel nivel de cazare va fi dotat cu spațiu pentru servit masa și camere de tratament în caz de urgență. Prezent la această conferință de presă, senatorul Cornel Popa a asigurat atât pe edilii orașului, cât și pe directorul spitalului de sprijinul lui necondiționat, afirmând că orice solicitare făcută de aceștia va prinde viață pentru bunul mers al comunității.