Chiar dacă experimentul "semafoarelor inteligente" marca Horea Vuşcan s-a dovedit unul nefericit, acest aspect nu pare să aibă vreo importanţă pentru conducerea Primăriei Oradea. Tânărul afacerist orădean a ştiut cum să intre în graţiile administraţiei Bolojan şi, treptat, treptat, s-a infiltrat pe filiera banilor publici (gurile rele spun că pe sub uşa biroului unuia din viceprimari). Astfel, în următorii ani, firma lui Vuşcan se va afla pe statele de plată ale municipalităţii orădene, chiar dacă nu direct. Acest lucru dovedeşte că nu trebuie să faci dovada că eşti profesionist, ci că trebuie să ai relaţiile potrivite pentru a câştiga bani de la stat.

După ce zilele trecute contractul lucrărilor de întreţineri, reparaţii străzi, poduri şi trafic rutier în municipiul Oradea a fost atribuit firmei Selina, pe aceeaşi filieră s-a găsit o soluţie şi pentru alimentarea conturilor lui Horea Vuşcan, administratorul firmei Alien Concept. În urma analizelor ofertelor de licitaţie, firma S.C. Selina, în asociere cu Drumuri Bihor, Drumuri Municipale Arad şi S.C. Rosign Timişoara, a avut oferta cea mai bună din punct de vedere al preţului, adică de 78.993.667,71 lei fără TVA. Cum singură firma Selina nu putea să acopere paleta largă de lucrări impuse de municipalitate, aceasta şi-a găsit alţi asociaţi, fiecare venind cu experienţa sa într-un domeniu. Potrivit anunţului de licitaţie, ofertantul trebuia să facă dovada unor lucrări similare executate în ultimii patru ani, să facă dovada asigurării personalului de specialitate minim solicitat în caietul de sarcini; asigurării necesarului cu utilaje şi mijloace de transport minim solicitat în caietul de sarcini, precum şi dovada că deţine spaţiul necesar desfăşurării activităţii, situat pe raza municipiului Oradea. Dacă primele două asociate ale firmei Selina vin să compenseze lipsa de capacitate în domeniul lucrărilor de drumuri, firma SC Rosign a fost adusă în asociaţie ca o garanţie pentru lucrări similare în domeniul semaforizării. Cum aceste practici de a câştiga licitaţii pe baza unor CV ale unor firme cu experienţă şi capacitate sunt absolut legale, beneficiarul lucrării se trezeşte că, în realitate, lucrările sunt executate de firme care pentru prima dată se confruntă cu astfel de lucrări. Apariţia firmei Alien Concept în această ecuaţie pare acoperită de lege, Selina prezentându-l ca subcontractant în oferta înregistrată la Primărie. Mai mult, beneficiarul lucrării nu este obligat să solicite subcontractantului niciun document care să dovedească dacă are capacitatea tehnică şi umană să execute lucrările pentru care s-a angajat. În articolul 45 din OUG 34/2006 se precizează că "fără a i se diminua răspunderea în ce priveşte modul de îndeplinire a viitorului contract de achiziţie publică, ofertantul are dreptul de a include în propunerea tehnică posibilitatea de a subcontracta o parte din contract. În cazul în care autoritatea contractantă solicită, ofertantul are obligaţia de a preciza partea/părţile din contract pe care urmează să le subcontracteze şi datele de recunoaştere ale subcontractanţilor propuşi". În acest fel, beneficiarul lucrării nu are niciun cuvânt de spus în ce priveşte executantul direct al lucrărilor. Deşi contractul cu Alien Concept este în deplină legalitate, rămâne întrebarea cum o firmă al cărei experiment de pe Bulevardul Decebal intersecţie cu strada Sf. Apostol Andrei a fost aprig contestat de pietoni va face faţă unei provocări cum sunt zecile de intersecţii din Oradea.

"Am cumpărat caietul de sarcini al licitaţiei şi am văzut că sunt prea mic pentru un astfel de contract. Aşa că am venit cu o ofertă către Selina. Ne vom ocupa în principal de activitatea de întreţinere şi de fluidizare a traficului. În ce priveşte suma pe care eu o voi încasa din aceste lucrări, aceasta este confidenţială", a precizat Horea Vuşcan.