Adevăruri care nu trebuite uitate (II)
După înfrângerea ungurilor de la Mohacs, în 1526, şi transformarea Budei în paşalâc turcesc, Transilvania devine principat autonom, cu principi ardeleni, dar trecuţi la calvinism, astfel că persecuţiile nu numai că n-au încetat, ci s-au înteţit, ceea ce a făcut ca să apară mari fisuri în masa românească din secuime, iar ponderea românilor în totalul populaţiei acestei regiuni a scăzut la 5%, deşi indicele natalităţii româneşti era mult mai ridicat decât la secui. Această schimbare radicală s-a datorat, însă, şi evidenţierii în statistici, ca unguri, a tuturor românilor care vorbeau ungureşte. Deznaţionalizarea prin şcoală ca urmare a desfiinţării şcolilor româneşti şi obligarea copiilor de români să frecventeze şcolile ungureşti a constituit o altă metodă de deznaţionalizare a românilor, ajungându-se, în timp, să nu se mai poată exprima româneşte nici atunci când îşi declinau naţionalitatea pronunţând: "En olah vaghok" , "Eu sunt român".
Bisericii şi şcolii li s-au alăturat în ultimul secol, în acţiunea de maghiarizare a românilor, administraţia şi armata ungară. Astfel, administraţia ungară a speculat toate necesităţile românilor, condiţionând satisfacerea lor de pierderea naţionalităţii, iar pentru angajarea în armată sau în jandarmerie condiţia era aceeaşi - schimbarea religiei şi cetăţenia ungară. Este, deci, indubitabil că maghiarizarea românilor în chiar inima ţării a fost un act forţat, artificial şi nu un proces natural cum caută unii falsificatori de istorie să susţină. Întrebarea este cum s-a putut întâmpla acest lucru, mai ales că, la început, secuii se simţeau cu mult mai aproape de români decât de unguri (pe care îi considerau străini), adoptând de la români datini şi obiceiuri care ţin de felul de viaţă al românilor (sărbătorile pe care le ţineau numai românii ortodocşi, porturile din preajma unor sărbători, tragerea clopotelor vara când se adună norii greu, şezători de fete şi flăcăi, clacă, colinde, viflaemul etc.). De asemenea, secuii au adoptat cântecele şi baladele româneşti ale căror subiecte sunt copia fidelă a celor similare din Transilvania din literatura populară românească. Apropierea de români a secuilor este reliefată şi de tendinţa acestora de a emigra în Moldova, unde, cu timpul, s-a format o colonie de "ceangăi", proces care a durat aproape 700 de ani. Rezultă de aici că dacă secuii s-ar fi simţit unguri veritabili acest lucru (emigrarea din Moldova) nu s-ar fi întâmplat şi nu am fi asistat la atâtea manifestări antiungureşti din partea lor. Pentru a-şi sprijini revendicările teritoriale pe un număr cât mai mare de conaţionali, propaganda ungurească susţine că secuii ar fi unguri, deşi toate documentele istoriei Transilvaniei demostrează că ungurii şi secuii sunt două naţiuni cu totul distincte, pe care le separă tot ce separă un neam de altul. De altfel, chiar în Memoriul prezentat de delegaţia maghiară la Conferinţa de Pace de la Paris se arată că "secuii sunt de origine avară, deci ei nu sunt unguri propriu-zişi". Pornind de la deviza primului rege al ungurilor (şi nu al Ungariei, care nu există ca stat), conform căruia "Ţara de o singură limbă şi de un singur caracter este slabă şi şubredă", aceştia, adică ungurii, care erau puţin numeroşi pentru a putea întemeia o ţară, trebuia să facă apel la alţii. Din aceste considerente, Transilvania a devenit teren de colonizare nu numai pentru secui, ci şi pentru saşi, şvabi ş.a., aduşi să sprijine "opera" de dominaţie maghiară asupra acestei provincii româneşti pe care, singuri, nu ar fi reuşit să o păstreze. Aceştia au fost colonizaţi în regiunile Bistriţei, Someşului, Târnavelor şi Sibiului (saşii) şi în regiunea Banatului, Ardealului, Satului Mare şi Sălajului (şvabii), care, încet-încet, au fost maghiarizaţi, fiind forţaţi, cu ocazia recensămintelor, să se declare maghiari. (va urma)
care nu mai ostenesc blamandu-i pe romani in toate felurile, sa le reamintim: la Trianon, in 1920, s-a decis crearea statului Ungaria ! Budapesta nu mai fusese capitala unui stat adevarat, suveran, inca din 1527, dupa dezastrul de la Mohaci. Abia dupa 400 de ani, la Trianon, a aparut din nou un stat ungar. De data asta, pentru prima oara in istoria lor, ungurii erau majoritari in propria tara. Iar statul ungar era, pentru prima oara, un stat national! Comunitatea internationala le-a facut ungurilor acest dar, iar ei, maghiarii, considera ca atunci, la Trianon, s-a produs cel mai mare dezastru din istoria lor!… Care e logica acestor resentimente? Cum puteti deplange la nesfarsit disparitia granitelor care apartineau altora, adica habsburgilor?! Nicidecum maghiarimii! Nu va deranjeaza ridiculul situatiei?! Pana la Trianon, vreme de 400 de ani, ungurii au trait sub guvernarea si administrarea altora, ba a turcilor, ba a austriecilor. Abia dupa Trianon, ungurii s-au trezit fara stapan, liberi sa se guverneze cum vor! Si stiti dumneavoastra, frati maghiari, care a fost prima initiativa a politicienilor dumneavoastra de atunci, a liderilor de la Budapesta? Care a fost primul lor gand de auto-guvernare maghiara, suverana si independenta pentru prima oara dupa 400 de ani? Nu stiti, caci este tare jenant ce a decis, de capul ei, clasa politica din Ungaria! Au decis sa trimita si au si trimis la Bucuresti o delegatie, de trei conti maghiari, care i-au propus regelui Ferdinand si lui Ionel Bratianu ca Ungaria sa se lipeasca la Romania, intr-un stat dualist, dupa modelul dualismului austro-ungar instituit in 1867!… Nici mai mult, nici mai putin! Asadar instituirea unui dualism romano-ungar a fost proiectul politic cel mai dorit, speranta cea mare a politicienilor maghiari!… Lipsiti de exercitiul guvernarii, al libertatii, fruntasilor unguri le-a fost teama de riscurile si provocarile la care te supune suveranitatea. S-au simtit singuri si neajutorati, neasistati! Nu stiau incotro s-o apuce! Cam la fel cum au reactionat tiganii nostri cand au fost eliberati din asa zisa robie: s-au trezit si ei dintr-odata neasistati si s-au intors pe capul boierului roman sa afle cu ce l-au suparat si sa ceara sa ramana mai departe sub pulpana sa!… Unde era dispretul politicienilor maghiari fata de tot ce este romanesc atunci cand au venit la Bucuresti cu caciula in mana cersindu-ne intovarasirea?! Unde era dorul de libertate si neatarnare care anima, se zice, intreaga istorie a cavalerilor maghiari?!… Prin ce impuneau romanii in fata vecinilor maghiari ? Prin faptul evident ca in aceasta parte a Europei, a lumii, statul cel mai vechi si mai stabil, cu o continuitate neintrerupta de peste 600 de ani, era statul roman. Nici in toata Europa nu gasesti multe popoare care s-au invrednicit de o asemena performanta politica! Semn de cumintenie si de intelepciune atat la nivelul domnilor, cat si la nivelul omului de rand de la talpa Tarii!… Nu intamplator romanii se numara si printre cele numai cateva popoare din Europa care au fost in stare sa elaboreze un cod juridic propriu, vestitul jus valachicum…