În aplicarea tezei finale a art. 362, alin. (1) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, a fost elaborat, aprobat şi publicat Ordinul Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului nr. 3.753/09.02.2011, privind aprobarea unor măsuri tranzitorii în sistemul naţional de învăţământ. Prin acest ordin, s-au adus modificări şi completări la lege, care sunt lovite de nulitate şi, mai grav, au fost reactivate şi refolosite multe reglementări vechi, implicit, abrogate, pentru că au fost emise în baza vechilor legi abrogate prin noua lege. Toate acestea sunt de natură a arunca sistemul de învăţământ în confuzie şi instabilitate la mijlocul anului şcolar şi universitar.

Teoretic, MECTS nu este în culpă pentru că a fost învestit cu unele obligaţii legislative care exced competenţei acestuia, dar această dispoziţie nelegală a legii, dacă nu s-a înţeles la nivelul guvernului, putea fi sesizată şi de la nivel de minister şi corectată rapid printr-o OUG. Iar dacă tot s-a adoptat în pripă o lege atât de importantă şi s-a stabilit un termen foarte scurt şi inadecvat de intrare în vigoare, era imperios necesar ca ministerul să-şi mobilizeze armata de funcţionari (care, potrivit organigramei anexă la HG de organizare este de cca. 700 salariaţi), în câteva colective de lucru pe specialităţi, care să elaboreze cu prioritate noile reglementări necesare înaintea intrării în vigoare a legii şi nu să se apeleze la ordine vechi abrogate. Singurele dispoziţii pentru care ministerul şi-a făcut timp să elaboreze norme noi de aplicare înaintea intrării în vigoare a legii au fost cele care pot aduce capital electoral. Astfel, pe lângă ordinul  nelegal nr. 3.753/09.02.2011 cu măsurile tranzitorii ce reactivează reglementări abrogate, conform Instrucţiunilor nr. 1/17.02.2011, personalul didactic din învăţământul preuniversitar intrat în procedură de aprobare a menţinerii în activitate ca titular peste vârsta standard de pensionare beneficiază de acordarea menţinerii în activitate ca titular în funcţia didactică şi în anul şcolar 2011-2012, în timp ce profesorii universitari care au împlinit vârsta de pensionare sunt pensionaţi în semestrul al II-lea al anului universitar 2010-2011. S-au mai aprobat  Instrucţiunile nr. 2/17.02.2011 privind decontarea navetei cadrelor didactice şi Instrucţiunile nr. 3/17.02.2011 care stabileau condiţiile titularizării în mare grabă, până la 08.03.2011, a cadrelor didactice încadrate în învăţământul preuniversitar prin suplinire în anul şcolar 2010-2011, care au participat la concursul naţional unic de titularizare în ultimii 3 ani anteriori intrării în vigoare a legii, au obţinut cel puţin nota 7 (şapte) şi au ocupat un post didactic/o catedră, în aceeaşi unitate. Sperăm să nu fie cu dedicaţie, să ştie toţi cei în cauză şi să beneficieze cei îndreptaţiţi. În mod semnificativ şi prin dispoziţiile finale şi tranzitorii care stabilesc o serie de excepţii derogatorii de la data intrării în vigoare a legii, care implică cheltuieli financiare mai mari şi nu pot aduce capital electoral sunt rostogolite ca un bulgăre de zăpadă şi decalate, după anul electoral 2012, guvernului viitor, ca şi o serie de alte obligaţii de plăţi de creanţe ale statului, iar - dacă mai crede cineva  - 6% din PIB pentru învăţământ, respectiv 1% pentru cercetare se vor acorda începând cu anul electoral 2012. Ultima şi cea mai relevantă este măsura de la art. 9, din ordinul tranzitoriu, prin care se stabileşte ocuparea funcţiilor de conducere, din învăţământul preuniversitar ale căror mandate expiră, adică a tuturor celor numiţi de actuala putere, prin detaşare în interesul învăţământului, încă circa 3 ani, până la formarea corpului naţional de experţi. Aşa se caută agenţi electorali şi în cel mai desconsiderat domeniu din sistemul bugetar. În fapt, nimeni nu va putea cerceta şi afla vreodată câte din actele normative şi deciziile administrative sunt guvernate exclusiv de interesul general al societăţii.

În speranţa că parlamentarii locali ai puterii pot susţine la guvern - în regim de urgenţă - o iniţiativă legislativă, opinăm că pentru înlăturarea erorilor strategiei de implementare a legii singura soluţie raţională şi de bun simţ care se impune este adoptarea unei OUG prin care să se dispună: 1. Prorogarea aplicării Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011 până la data de 01.09.2011, data începerii noului an şcolar. Revocarea Ordinului MECTS nr. 3.753/2011 şi Stabilirea tuturor măsurilor tranzitorii şi  3. Elaborarea, aprobarea şi publicarea tuturor metodologiilor pentru punerea în aplicare a Legii, care să intre în vigoare anterior datei de de intrare în vigoare a acesteia. (Doru IANCU)