Printr-un Regulament aprobat de Consiliul local, administrarea şi gestionarea parcărilor este dată în sarcina Serviciului Gestionare Parcări, care colaborează cu Poliţia Rutieră şi cea Comunitară. Numai că înştiinţările prin care se aduce la cunoştinţa şoferilor cum şi pentru cât li se va debloca maşina se bazează pe o lege abrogată!

"Blocarea autovehiculului s-a făcut în temeiul HG nr.147/1992 privind blocarea, ridicarea, transportul, depozitarea şi eliberarea autovehiculelor sau remorcilor staţionate neregulamentar", se arată în înştiinţările de acest fel. Însă Legea 49/2006 precizează la punctul 130: "Prezenta ordonanţă de urgenţă se aplică începând cu data de 1 februarie 2003. Pe aceeaşi dată se abrogă Decretul nr. 328/1966 privind circulaţia pe drumurile publice, cu modificările ulterioare (...), precum şi orice alte dispoziţii contrare prezentei ordonanţe de urgenţă". Deci inclusiv Hotărârea de Guvern 147/1992 menţionată în actele Primăriei şi care dădea dreptul primarului şi împuterniciţilor săi să constate astfel de contravenţii! Singura autoritate de stat care poate dispune în astfel de situaţii este Poliţia Rutieră, aşa cum se arată în art.2 din OUG nr. 195/2002 aprobat prin Legea nr. 49/2006. Instanţe de judecată din ţară, sesizate în astfel de cazuri, au dat câştig de cauză reclamanţilor, hotărârile prin care se mandata doar poliţia comunitară să blocheze roţile autoturismelor fiind modificate.
Şeful Serviciului Parcări al municipalităţii orădene are propriile idei fixe. Deşi nu are pregătire juridică, susţine că o HG poate fi abrogată numai dacă este prevăzută expres. Or, abrogarea este de trei feluri: explicită, implicită şi tacită. Ultimele două variante sunt câştigătoare în orice instanţă de contencios, deoarece aşa a ales Guvernul să redacteze noile legi ale circulaţiei rutiere. "Nu există nicăieri o lege care să abroge HG nr.147/1992. Ce dacă au existat cazuri în ţară în care justiţia a dat câştig de cauză celor care au contestat blocarea roţilor, în Oradea încă nu s-a întâmplat acest lucru", ne-a declarat Ionuţ Şimon, şeful serviciu Parcări. Şeful de serviciu spune că, atâta vreme cât juriştii primăriei nu au sesizat că vreun act normativ la care face referire Regulamentul parcărilor este abrogat, nu are de ce să solicite verificarea acestui lucru. Încă o chestiune pe care nu o stăpâneşte, în ciuda faptului că art.75 punctul 24 din Regulament arată că poate face rapoarte de specialitate şi proiecte de hotãrâre pe care le înaintează apoi spre aprobare Consiliului Local.

În alte oraşe se poate

În oraşele unde se blochează roţi, regulamentele au fost copiate după acelaşi calapod, toate invocând HG 147/1992. Cum precedentul judiciar nu este izvor de drept în România, fiecare caz trebuie judecat în parte. Curtea Constituţională a stabilit prin Decizia 410/2005 că nu are competenţe în constatarea constituţionalităţii hotărîrilor de guvern, ele putând fi atacate numai pe calea contenciosului administrativ. În urma proceselor declanşate în ţară şi câştigate de reclamanţii, consiliile locale au fost obligate să modifice regulamentele parcărilor. Spre exemplu, în Satu Mare, Regulamentul privind blocarea roţilor a fost modificat, art.1 lit.b precizând: "Constatarea opririi sau staţionării neregulamentare se efectuează de către Poliţia Comunitară şi Poliţia Rutieră."
În Craiova, Regulamentul blocării roţilor a fost modificat şi el după un proces pierdut, autorităţile locale fiind obligate să constate că HG 147/1992 este abrogat. În hotãrârea de modificare se reţine: "art.2. va avea următorul cuprins: "Operatorul, operatorii care desfăşoară activitatea de imobilizare, ridicare şi transport a autovehiculelor staţionate neregulamentar pe teritoriul municipiului Craiova, vor acţiona cu respectarea întocmai a prevederilor art.104 din Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr.195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, aşa cum a fost modificat prin punctul 114 din Legea nr.49/2006.". Mai departe, "art.7 se modifică şi va avea următorul cuprins: "Dintre agenţii constatatori prevăzuţi la art.6 singurii care vor dispune imobilizarea sunt, potrivit legii, poliţiştii rutieri.".
(va urma)