Blocarea roţilor, distracţia comunitarilor (III)
Arătam în episoadele anterioare că, în regulamentul municipalităţii orădene, agenţilor Poliţiei comunitare li se acordă abuziv competenţa de a dispune blocarea roţilor autoturismelor parcate ilegal, dispozitivele fiind demontate doar după plata unei "taxe de deblocare", plus o "taxă de staţionare până la deblocare de 10 lei/oră". Nu întâmplător, în speţe asemănătoare, instanţele de judecată s-au pronunţat în măsura blocării roţilor, pe care au considerat-o nelegală şi abuzivă.
Prin hotărâri definitive şi irevocabile mai multe instanţe de judecată au decis că blocarea roţilor autoturismelor, în alte cazuri decât în cele prevăzute de legea circulaţiei pe drumurile publice, este abuzivă şi ilegală. Astfel, atât Tribunalul Satu Mare, cât şi cel din Constanţa, judecând două speţe distincte, au ajuns la aceleaşi concluzii. Mai mult, în urma proceselor declanşate în ţară şi câştigate de reclamanţi, consiliile locale au fost obligate să modifice regulamentele parcărilor. În principal, hotărârile consiliilor locale prin care se adoptă astfel de măsuri sunt considerate contrare prevederilor constituţionale. Consiliile locale sunt abilitate să emită hotarâri numai în condiţiile legii, fiind contrar principiilor constituţionale fundamentale emiterea de acte cu caracter legislativ, invocând drept temei un act al puterii executive - în cazul nostru, HG 147/1992 şi OUG nr.195/2002. Hotărârile încalcă dreptul la proprietate privată şi libera circulaţie; hotărârile locale invocă temeiuri inexistente, în cea orădeană se fac referiri la OUG nr.195/2002, însă acest act normativ face o enumerare strictă şi limitativă a competenţei poliţistului rutier de a dispune imobilizarea, cât şi situaţiile în care poate fi luată.
Instanţele competente să judece astfel de litigii sunt cele de contencios administrativ, deoarece: blocarea roţilor s-a dispus independent de constatarea săvârşirii vreunei contravenţii, astfel că reclamantul nu are la îndemână procedura specială de contestare prevăzută de art. 31 din OG nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor; măsura blocării roţilor este o sancţiune cu caracter administrativ dispusă în numele unei autorităţi publice locale.
În general, orădenii preferă să plătească "taxa de deblocare" conştienţi că, oricum, au parcat unde era interzis. Chiar şi poliţiştii comunitari care aplică Regulamentul parcărilor susţin că, pentru ei, ar fi mult mai uşor să întocmească proces-verbal şi să lase amenda în parbrizul maşinii: "oricum, blocarea roţilor nu rezolvă imediat situaţia din teren, în sensul că locul respectiv este ocupat în continuare ilegal."
În schimb, sursele judiciare consultate de „Crişana" susţin că întreaga procedură privind blocarea roţilor şi plata „taxei de deblocare" are mari probleme de legalitate, fiind atacabile. Acţiunea în justiţie însă cere timp şi presupune câteva cheltuieli, poate de aceea orădenii evită contestarea în justiţiei, singura modalitate prin care pot pune capăt unei situaţii anormale, de aparentă legalitate. Important e să spargă cineva o dată gheaţa...
"taxă de staţionare până la deblocare de 10 lei/oră" - FALS _ este de 10 lei dupa prima ora de neplata a amenzii, dupa care cate 10 lei la fiecare 8 ore de stationare. PS> de ce nu sparge gheata aia odata avocatul poporului?