Sursa foto aici.

În materialul de astăzi al revistei presei „China la zi” vă prezentăm trei articole din presa chineză care reflectă, direct sau indirect, poziția chineză față de o serie de evenimente recente derulate pe plan internațional.

  1. Ministrul de externe Wang Yi se întâlnește cu secretarul de stat american Blinken

Pe data de 9 iulie 2022, după participarea la reuniunea miniștrilor de externe ai Grupului celor douăzeci de miniștri ai finanțelor și ai guvernatorilor băncilor centrale (G20) din Bali, consilierul de stat și ministrul chinez de externe, Wang Yi s-a întâlnit cu omologul său american, Blinken. Cele două părți au avut un schimb de opinii cuprinzător, sincer, de lungă durată cu privire la relațiile sino-americane și la problemele internaționale și regionale de interes comun. Ambele părți au fost de acord că dialogul a fost substanțial și constructiv, contribuind la îmbunătățirea înțelegerii reciproce, la reducerea neînțelegerilor și a calculelor eronate, cât și la crearea condițiilor pentru viitoarele contacte la nivel înalt între cele două țări.

Wang Yi a declarat că, în prezent, relațiile dintre China și SUA nu au ieșit încă din situația dificilă creată de precedenta administrație americană și chiar se confruntă cu tot mai multe provocări.

Foto: Omologul chinez Wang Yi se întâlnește cu secretarul american de stat, Blinken, Sursa: Site-ul oficial al Ministerului chinez al Afacerilor Externe

Narațiunea istorică a relațiilor sino-americane a fost distorsionată în mod artificial, realitatea a fost răpită de așa-numita „corectitudine politică”, iar direcția de dezvoltare este în pericol să fie distorsionată. Acest lucru se datorează faptului că percepția SUA asupra Chinei este eronată, politica care rezultă din aceasta față de China abătându-se în mod natural de la calea cea bună. Unele dintre contradicțiile și inconsecvențele politicii SUA față de China reflectă, la un nivel mai profund, abateri grave în viziunea SUA asupra lumii, asupra Chinei, precum și în viziunea SUA-China asupra istoriei, intereselor și concurenței. Mulți consideră că SUA suferă de o „fobie de China ” din ce în ce mai gravă. Dacă această „amenințare va continua să se extindă”, politica SUA față de China va fi o fundătură care nu va dispărea.

Wang Yi a declarat că principiul fundamental după care trebuie să se ghideze relațiile sino-americane este implementarea serioasă a consensului la care au ajuns cei doi șefi de stat. China a dezvoltat întotdeauna relațiile cu SUA în conformitate cu cele trei principii precum respect reciproc, coexistență pașnică și cooperare reciproc avantajoasă, propuse de președintele Xi Jinping. Partea americană ar trebui să pună cu adevărat în practică angajamentul important al președintelui Biden de „cinci nu-uri” (SUA nu caută să ducă un „nou război rece”, să schimbe sistemul chinez, să se opună Chinei prin consolidarea alianțelor, nu sprijină „independența Taiwanului” și nu intenționează să se confrunte cu China).

Din moment ce partea americană s-a angajat să nu schimbe sistemul Chinei, aceasta ar trebui să respecte calea socialismului cu caracteristici chineze aleasă de poporul chinez și să înceteze în a mai defăima și ataca politicile interne și externe ale Chinei. Dacă aceasta s-a angajat să nu caute un „nou Război Rece”, ar trebui să renunțe atunci la această mentalitate și de a se mai angaja într-un joc cu sumă zero. Odată ce SUA au promis că nu vor sprijini „independența Taiwanului”, ar trebui să înceteze să mai golească de conținut și să distorsioneze politica unei singure Chine, să nu mai folosească „tactici de a băga zânzanie între unii și alții” în ceea ce privește problema Taiwanului și să nu mai joace „cartea Taiwanului” pentru a obstrucționa procesul de reunificare pașnică a Chinei. De vreme ce SUA au promis că nu au nicio intenție de a se confrunta cu China, ar trebui să respecte suveranitatea și integritatea teritorială a Chinei, să înceteze să se mai amestece în afacerile interne ale Chinei și să se abțină de la subminarea intereselor legitime ale acesteia sub pretextul drepturilor omului și al democrației. De asemenea, SUA ar trebui să elimine cât mai curând posibil tarifele vamale impuse Chinei și să înceteze să mai impună sancțiuni unilaterale asupra companiilor chineze”, a subliniat Wang Yi.

Partea americană a declarat că dorește să pună „bariere de protecție” în relațiile sino-americane. Cele trei comunicate comune chino-americane reprezintă cea mai sigură „protecție” pentru cele două țări. Atâta timp cât cele două țări își îndeplinesc în mod eficient angajamentele luate în cele trei documente, rămân în direcția corectă, elimină obstacolele în timp util și deschid calea spre viitor, relațiile bilaterale nu vor scăpa de sub control. În caz contrar, niciun fel de „barieră” nu va fi eficientă. Cele două părți ar trebui să exploreze și să stabilească orientări pentru acțiunile lor în spiritul respectului reciproc, al coexistenței pașnice, al evitării confruntărilor și al cooperării reciproc avantajoase. Ar trebui create canale pentru a pune în aplicare consensul dintre cei doi șefi de stat și pentru a coordona mai bine contactele în diferite domenii și sectoare. Este necesar să se gestioneze în mod corespunzător contradicțiile și diferențele și să se depună eforturi pentru a rezolva problemele nerezolvate. În consecință, China a propus SUA patru liste: o listă de solicitări pentru ca SUA să își corecteze politicile, cuvintele și faptele eronate față de China, o listă de cazuri, proiecte de lege prioritare, o listă de opt domenii de cooperare între China și SUA, pe care speră că SUA le va lua în serios, a mai adăugat ministrul chinez de externe.

Wang Yi și-a expus cuprinzător poziția sa fermă cu privire la problema Taiwanului, cerând ca partea americană să fie atentă la cuvintele și acțiunile sale și să nu trimită semnale greșite forțelor „independenței Taiwanului”, să nu subestimeze determinarea fermă a poporului chinez de a apăra suveranitatea teritorială și să nu facă greșeala subversivă de a îngropa pacea în strâmtoarea Taiwan. Wang a respins, de asemenea, unele dintre opiniile false ale părții americane cu privire la problemele legate de Xinjiang, Hong Kong și Marea Chinei de Est și de Sud.

Blinken a prezentat politica SUA față de China, afirmând că partea americană nu urmărește să ducă un „nou Război Rece” împotriva Chinei, să schimbe sistemul chinez, să provoace Partidul Comunist Chinez, să asedieze China, să sprijine „independența Taiwanului” sau să schimbe status quo-ul în strâmtoarea Taiwan. SUA se angajează să gestioneze factorii de risc în relația bilaterală și sunt deschise în ceea ce privește cooperarea cu China.

Cele două părți au ajuns la un consens privind beneficiile reciproce pentru a promova consultări mai fructuoase în cadrul Grupului de lucru comun SUA-China, au convenit să creeze reciproc condiții mai bune pentru ca personalul diplomatic și consular al ambelor părți să își îndeplinească sarcinile și au reluat consultările pe teme umaniste. Cele două părți au convenit, de asemenea, să consolideze cooperarea în domeniul schimbărilor climatice, al sănătății publice și în alte domenii.

Partea chineză a avansat, de asemenea, ideea unei interacțiuni cu caracter benefic între China și SUA în regiunea Asia-Pacific. Cele două părți au avut, de asemenea, un schimb de opinii aprofundat cu privire la problema Ucrainei și la situația din Peninsula Coreeană.

Sursa: https://www.fmprc.gov.cn/wjbzhd/202207/t20220709_10717967.shtml, 09 iulie 2022.

2. Joe Biden: Statele Unite „nu vor lăsa un gol pe care China și Rusia să îl umple”

Foto: Biden participă la summitul de „Securitate și dezvoltare” de la Jeddah, Arabia Saudită, Sursă foto: Mass-media străină

„Statele Unite „nu vor lăsa un gol în Orientul Mijlociu pe care China și Rusia să îl umple” este declarația pe care a reiterat-o Biden în ultima oprire din călătoria sa în Orientul Mijlociu din data de 16 iulie.

Summitul de „Securitate și dezvoltare”, la care au participat liderii celor 6 state membre ale Consiliului de Cooperare al Golfului (CCG), cât și cei din Statele Unite, Egipt, Iordania și Irak, s-a încheiat pe 16 iulie, ora locală, la Jeddah, un oraș de coastă din vestul Arabiei Saudite. Conform declarației celor de la POLITICO, acesta a fost ultima oprire din itinerariul de patru zile a lui Biden în Orientul Mijlociu. Potrivit site-ului Casei Albe, la summit, președintele american a mărturisit că Statele Unite „nu vor părăsi” Orientul Mijlociu.

Foto: POLITICO: Biden spune că SUA „nu vor părăsi” Orientul Mijlociu

„Permiteți-mi să spun clar că Statele Unite vor rămâne un partener activ și angajat în Orientul Mijlociu”, a declarat Biden.

„Nu vom pleca, lăsând un gol pe care China, Rusia sau Iran să-l umple. Vom continua să investim în ,,construirea unui viitor pozitiv în regiune”, a adăugat președintele american. De asemenea, în discursul său ulterior, acesta a subliniat că scopul Statelor Unite este de a consolida cooperarea regională și apărarea împotriva „amenințărilor externe”.

Foto: Biden ținând un discurs în cadrul summitului de „Securitate și dezvoltare” de la Jeddah, Arabia Saudită, Sursă foto: Mass-media străină

„China și Rusia nu vor avea voie să umple „golul” din Orientul Mijlociu”. Pe 14 iulie, aflat în vizită în Israel, Biden a declarat la întâlnirea cu reporterii și cu prim-ministrul israelian Lapid, că Statele Unite vor continua să-și exercite conducerea în Orientul Mijlociu și nu vor permite Chinei și Rusiei să umple „golul” pe teritoriul acestuia, lucru care este împotriva intereselor Statelor Unite și ale Israelului. Răspunsul la această declarație, oferit de purtătorul de cuvânt al Ministerului chinez de Externe, Wang Wenbin, pe data 15 iulie, a fost acela că oamenii din Orientul Mijlociu sunt stăpânii Orientului Mijlociu, iar Orientul Mijlociu nu este „curtea din spate” a nimănui, darămite un așa-numit „gol”.

Foto: Wang Wenbin, purtătorul de cuvânt al Ministerului chinez de Externe, în cadrul conferinței de presă din data de 15 Iulie 2022.

Wang Wenbin a declarat că, în prezent, situația din Orientul Mijlociu este foarte instabilă. Pandemia de Covid-19 reprezintă o provocare prelungită pentru dezvoltarea regională și răspândirea crizei din Ucraina care afectează securitatea regională. Dezvoltarea și securitatea este ceea ce își doresc cel mai mult oamenii din Orientul Mijlociu. Comunitatea internațională, în special statele importante, ar trebui să facă din aceasta o prioritate și să lucreze în mod constructiv pentru a ajuta țările și oamenii din această regiune să realizeze aceste două probleme majore, și nu invers. China sprijină de foarte mult timp oamenii din Orientul Mijlociu în explorarea independentă a propriei căi de dezvoltare și țările din această regiune în rezolvarea problemelor de securitate regională prin solidaritate și cooperare. China este dispusă să colaboreze cu comunitatea internațională pentru a depune eforturi neobosite în menținerea păcii și dezvoltării în Orientul Mijlociu.

Un articol din 14 iulie al BBC a analizat incertitudinea călătoriei lui Biden,dat fiind contextul politic regional, declarând că „Din cauza agendei mult prea încărcate, poate că în această săptămână sau în oricare altaBiden ar fi preferat să nu viziteze Orientul Mijlociu. Colegii democrați ai lui Biden din Congresul SUA par să se confrunte cu rezultate sumbre ale alegerilor în urma celor intermediare din noiembrie. În același timp, mai rău de atât, vizitele anterioare ale lui Biden în Orientul Mijlociu au arătat limitele puterii Statelor Unite. „Din punct de vedere politic, călătoria lui Biden poate fi un alt memento al faptului că influența Statelor Unite în Orientul Mijlociu continuă să scadă”.

Sursă: https://world.huanqiu.com/article/48rEUTQpMcJ, din 17 iulie 2022.

3. Să sperăm că SUA vor ajunge la o idee mai clară despre responsabilitatea unei puteri majore: editorialul Global Times

În seara zilei de 28 iulie, președintele Xi Jinping a vorbit la telefon cu președintele american Joe Biden, la cererea acestuia din urmă. Cei doi președinți au avut o comunicare și un schimb sincer despre relațiile China-SUA și pe probleme de interes reciproc. Acesta a fost al cincilea apel telefonic între șefii de stat chinezi și americani de la preluarea mandatului lui Biden.

În timpul apelului, președintele Xi a subliniat că, în fața unei lumi de schimbare și dezordine, comunitatea internațională și oamenii din întreaga lume se așteaptă ca China și SUA să preia conducerea în menținerea păcii și securității mondiale și în promovarea dezvoltării și prosperității globale. „Aceasta este responsabilitatea Chinei și a SUA ca două mari puteri”. Președintele Xi a detaliat poziția de principiu a Chinei cu privire la problema Taiwanului. Președintele Biden a subliniat importanța cooperării China-SUA și a spus că SUA speră să mențină o linie deschisă de comunicare cu China pentru a spori înțelegerea reciprocă și pentru a evita percepțiile greșite și calculele greșite. El a reiterat că politica SUA „a unei singure Chine” nu s-a schimbat și nu se va schimba și că SUA nu sprijină „independența Taiwanului”.

Apelul telefonic dintre cei doi președinți în sine este un semnal pozitiv. Briefing-ul oficial a arătat că cei doi șefi de stat și-au păstrat sinceritatea obișnuită în discuții și nu au evitat diferențele dintre ei, exprimându-și totodată disponibilitatea de a coopera. Este pertinent, instructiv și constructiv pentru relațiile actuale dintre China și SUA și, într-o oarecare măsură, joacă un rol obiectiv în asigurarea celorlalți actori din regiune și din lume. Această interacțiune între șefii de stat este extrem de critică atât pentru relațiile bilaterale China-SUA, cât și pentru lume.

Încă în urmă cu zece zile, conducerea de la Washington, inclusiv însuși Biden, a dezvăluit presei mesajul viitoarei convorbiri telefonice dintre cei doi șefi ai Chinei și ai SUA și și-a exprimat clar așteptările. De la apelul telefonic dintre cei doi șefi din 10 septembrie, remarcile președintelui Biden au fost relativ pozitive. Cu toate acestea, relațiile China-SUA nu numai că nu au reușit să iasă din situația dificilă creată de guvernul anterior al SUA, dar au stagnat și chiar s-au deteriorat. Rădăcina constă în faptul că aceste declarații pozitive ale președintelui Biden nu au fost traduse în acțiunile practice ale SUA. Cu alte cuvinte, din perspectiva multor chinezi, este ceva în neregulă cu ceea ce face, nu ce spune, Washingtonul.

În ziua apelului dintre șefii Chinei și SUA, cel mai important general al SUA a convocat o conferință de securitate la Sydney, Australia, la care au participat lideri militari din 26 de țări din regiunea Asia-Pacific. „Chips and Science Act” tocmai a fost adoptat de Senatul SUA. Toate acestea sunt mișcări majore ale Washingtonului de a limita China din punct de vedere al securității și economiei. Cu toate acestea, se pregătește și o furtună mai mare, deoarece președintele Camerei SUA, Nancy Pelosi, plănuiește să viziteze insula Taiwan. Washingtonul este pe deplin conștient de gravitatea acestei probleme. Aceste aspecte formează împreună „prisma poligonală” a politicii SUA în China.

Indiferent dacă relațiile China-SUA se pot corecta, partea SUA are încă cheia. Pentru următorul pas, partea SUA ar trebui să traducă impulsul pozitiv format în aceste ultime schimburi într-o dinamică care să reflecte pe deplin capacitatea de execuție, să ia în considerare cu seriozitate declarațiile strategice ale Chinei, care sunt raționale și în concordanță cu interesele și preocupările celor două țări, să se întâlnească cu China la jumătatea drumului, să gestioneze și să dezvolte în mod corespunzător legăturile China-SUA. În special, SUA trebuie să demonstreze o capacitate de execuție pozitivă în problemele centrale care au un impact major asupra legăturilor bilaterale. Dimpotrivă, dacă unii decidenți insistă în viitor și continuă să facă lucruri care sunt dăunătoare legăturilor dintre China și SUA sau chiar au un impact subversiv negativ, responsabilitățile revin în totalitate SUA (subl.n.).

Drepturile legitime de dezvoltare ale Chinei nu permit încălcarea lor, iar interesele naționale de bază ale Chinei nu permit provocări. Nu există nicio posibilitate ca China să facă un compromis cu privire la aceste două aspecte. În timpul discuțiilor, președintele Xi a spus că protejarea cu hotărâre a suveranității naționale și a integrității teritoriale a Chinei este voința fermă a celor peste 1,4 miliarde de oameni chinezi. Opinia publică nu poate fi sfidată. Cei care se joacă cu focul vor pieri din cauza lui.

Se speră că SUA vor putea vedea clar acest lucru. Numai făcând acest lucru, se pot evita calculele greșite. Pentru a fi clar și cinstit, este timpul ca Washingtonul să pună frână mișcărilor sale radicale în problema Taiwanului, pentru că, dacă SUA mai fac câțiva pași înainte, se vor afla în fața unei stânci.

Unii americani par să fie foarte confuzi: ei, pe de o parte, cred că SUA trebuie să prețuiască importanța cooperării cu China, în timp ce, pe de altă parte, nu sunt dispuși să accepte relaxarea relațiilor și chiar o consideră „Victoria Chinei.” Dacă nu pot scăpa de mitul hegemoniei globale, Washingtonul se poate învârti doar pe loc, în cele din urmă rănindu-se pe sine dar și pe alții.

China și SUA se află într-un moment crucial. Ceea ce trebuie să facă Washingtonul este să întâlnească China la jumătatea drumului, să depășească influența nefavorabilă a politicii sale interne și să pună în aplicare ceea ce a promis, arătând astfel responsabilitate față de sine, dar și față de lume.

Poziția Chinei a fost întotdeauna consecventă. Sperăm că SUA își pot potrivi cuvintele cu faptele, acționând pe baza a ceea ce spune și având o idee clară despre responsabilitatea sa globală ca țară majoră ce este.

Sursa: aici, 29 iulie 2022.

Traducere: Paula Toma (coordonator proiect „China la zi”), Diana-Maria Ghinea, Yu Zhan.