Comorile din adâncuri
La un alt nivel de complexitate, desigur, popoarele sunt între ele precum indivizii între ei. Adică, stau pe nivele diferite în funcţie de ceea ce au moştenit, ceea ce au învăţat şi mai ales prin ceea ce au făcut. Într-un cuvânt, locul popoarelor, ca şi locul indivizilor, se legitimează prin merite.
În cazul popoarelor meritele care le legitimează sunt contribuţia filosofico-ştiinţifică la patrimoniul universal, contribuţia spirituală şi artistică la acelaşi patrimoniu şi faptele istorice care au influenţat evoluţia istorică a lumii, fie ea şi zonală. Contribuţia filosofico-ştiinţifică se găseşte în biblioteci, este notorie şi vorbeşte de la sine pentru cei care înţeleg şi care de obicei sunt formatori de opinie. Faptele istorice, cele mari, se impun de la sine, cu cât sunt mai mici şi mai periferice cu atâta suferă distorsiuni datorită intereselor geopolitice. Rămâne contribuţia spirituală şi artistică. Această contribuţie a popoarelor este azi inventată şi protejată instituţional în cea ce se cheamă Patrimoniu Universal, în cadrul căruia există Patrimoniul Universal Intangibil. La acest capitol noi figurăm cu ritualicul dans Căluşarii, din 2008, cu Doina, din 2009 şi cu Ceramica de Horezu, din 2012. Comparativ, Ungaria figurează cu broderii populare, Bulgaria - cu două picturi murale antice, prebulgare, Cehia - cu 4 creaţii specifice, Polonia - cu nici una etc...Toate reprezintă producţii spirituale de o specificitate absolută, adică o contribuţie creativă reală la patrimoniul omenirii. Noi, cu cele trei prezenţe, stăm onorabil, dar suntem insuficient reprezentaţi. Astfel, colindele româneşti, mai ales colindele transilvane, sunt creaţii spirituale de o totală specificitate muzicală şi rituală, negăsite în această formă, diversitate şi bogăţie la nici un popor. Ascultând ansamblul Icoane a lui Ioan Bocşa, cel mai rafinat şi mai rasat ansamblu folcloric nu doar din România, realizezi că, de fapt, colinda românească este un univers de sensibilitate de sine stătător, de o mare profunzime. Colinda românească, aşa cum este ea prezentată de ansamblul Icoane, este nu doar o bogăţie spirituală a poporului român, dar a întregii omeniri, deoarece oferă ceva cu totul aparte în peisajul muzical şi ritualic al lumii. Deci ea ar trebui să figureze în Patrimoniul Universal Intangibil. Dar cine să o facă? Avem un întreg Minister al Culturii, avem consilii, comiţii, asociaţii etc. culturale la toate nivelele administrative, mii de activişti...Cine să aibă iniţiativa? Ioan Bocşa, Clujul, care găzduieşte ansamblul, Ministerul Culturii, care are şi sarcina exportului de cultură românească, şi sarcina promovării lui în lume? Toţi la un loc? Ar folosi tuturor înscrierea colinzii româneşti în acest patrimoniu, inclusiv supravieţuirii ei. Ca popor am mai avea un argument de legitimitate între popoare, am sălta cu un nivel. Am dovedi încă o dată că suntem (şi am fost) creatori de cultură, de spiritualitate. Faptul că această colindă este folclorică, un produs ţărănesc, este un argument cu mult mai consistent, dovedeşte că în fibra acestui popor există un uriaş potenţial creativ, artistic şi spiritual, care încă nu s-a împlinit în sfera cultă a creaţiei. Dovedeşte că nu suntem cea ce multă lume crede despre noi, din cauza actualului val de ţigani emigranţi, promovaţi tendenţios, spre confundare, cu denominala de romi şi români. Crearea condiţiilor de prezenţă în decembrie viitor la Bruxeles, în faţa reprezentanţilor Europei, la Paris, dar nu oriunde, ci gen Opera, la Londra etc... ar impune lumii ceva din realitatea şi calitatea spirituală a acestui popor, care a început să fie confundat cu ţiganii şi politicienii. În ciuda oricărei gălăgii, nu ne reprezintă nici unii, nici alţii. Iar şirul argumentelor de legitimare universală între popoare nu ar trebui să se oprească la căluş, doină, ceramică şi colinzi. Mai avem şi alte valori universale intangibile, absolut specifice.
1. Propunerea tov. autor de înscriere a ”colindei româneaşti” în Patrimoniul cultural imaterial al umanităţii UNESCO, deşi cam târzie, este una firească şi necesară. Colinda este mai reprezentativă pentru poporul român decât colindatul în ceată, ea avându-şi originile în perioada geto-dacă şi nicidecum în sec. al XV-lea. 2. Tov. autor poate ne explică (dacă mai are ceva în ”instalaţie”) de ce România are nevoie de un ministru USL al Culturii de talia dlui. DIACONU Mircea şi nu de tot felul de veterinari şi politruci UDMR.
@emil boc: Ce o fi având Pelerinajul de la Şumuleu-Ciuc cu Colindatul (românesc) în ceată, respectiv cu Patrimoniul cultural românesc imaterial?
Îl propun pe prof.dr.univ.docent Cornuțiu Gavril pentru a fi inclus în categoria "valorilor universale intangibile absolut specifice".Cine este pentru?
...iar scrie ăsta pe lîngă.
Ministerul Culturii vrea sa introduca in patrimoniul UNESCO colindatul de ceata barbateasca in Romania si Republica Moldova, pelerinajul de la Sumuleu-Ciuc si pelerinajul de la Manastirea Moisei, de praznicul Adormirii Maicii Domnului. Kelemen Hunor a semnat documentele prin care Romania a inaintat catre Secretariatul Conventiei UNESCO pentru Salvgardarea Patrimoniului Cultural Imaterial dosarele pentru candidatura celor trei obiceiuri la includerea pe lista patrimoniului imaterial, potrivit B1 TV. Demersul se inscrie in efortul Ministerului de intensificare a conectarii Romaniei la schimburile culturale mondiale si a prezentei active a tarii noastre in forurile culturale internationale. Conform Telegraful, colindatul in ceata barbateasca este un obicei vechi in cultura romaneasca. Toti membrii societatii iau parte la aceasta datina, avand un rol bine stabilit. Obiceiul cultiva disciplina in randul flacailor din ceata, ii obliga sa-si asume responsabilitati colective, contribuie la modelarea comportamentului lor in spirit civic. Inceputurile pelerinajului de la Sumuleu-Ciuc dateaza din secolul al XV-lea, cand papa Eugeniu al IV-lea aproba, in anul 1444, un pelerinaj de donatie pentru terminarea bisericii in constructie. Mai tarziu, pelerinajul s-a datorat statuii facatoare de minuni. In sambata de Rusalii vin pelerinii din toate colturile lumii. Si tot aici are loc, in luna iulie, "Intalnirea celor 1.000 de fete secui".
A vrut să facă chestia asta,da nu l-au mai lăsat lichelele de USL-iști.
Deși timid articolul,e un început bun și o lovitură pe care și-o dă singur domnul Cornuțiu prin părerile preconcepute despre românii din diferite zone ale țării afirmate cu ale ocazii.Poate ca niciodată identitatea culturală a poporului român este în pericol prin acțiuni concentrate din interior și exterior în numele europenismului.Bine arată domnul profesor despre ineficiența instituțiilor statului în promovarea culturii și spiritualității noastre,dar adevăr grăiesc comentatorii și pe bună dreptate când ICR sub conducerea lui Patapievici promova nonvalori,iar la suspendarea Președintelui s-a transformat în cel mai înverșunat denigrator al românilor.Bine ar fi dacă în articolele lor unii mâzgălitori de hârtie nu ar jigni poporul român care poate constitui un exemplu în lume prin zestrea sa morală.
”Într-un cuvânt, locul popoarelor, ca şi locul indivizilor, se legitimează prin merite.” 1. De ce în această perioadă, tov. autor nu a avut nici un cuvinţel despre adevăraţii eroi ai Revoluţiei române? Nu l-au lăsat unii dintre cei care au profitat de jertfa lor?
”Colinda românească, aşa cum este ea prezentată de ansamblul Icoane, este nu doar o bogăţie spirituală a poporului român, dar a întregii omeniri, deoarece oferă ceva cu totul aparte în peisajul muzical şi ritualic al lumii. Deci ea ar trebui să figureze în Patrimoniul Universal Intangibil. Dar cine să o facă? Avem un întreg Minister al Culturii, avem consilii, comiţii, asociaţii etc. culturale la toate nivelele administrative, mii de activişti...Cine să aibă iniţiativa? Ioan Bocşa, Clujul, care găzduieşte ansamblul, Ministerul Culturii, care are şi sarcina exportului de cultură românească, şi sarcina promovării lui în lume?” 1. Când erau idolii tăi erau la guvernare, unde ţi-a fost bărbăţia, mare (pseudo)patriot? 2. De câte ori l-ai tras de mânecă pe ministrul UDMR al Culturii, din guvernele Boc şi MRU? Şi aşa ai fi demonstrat că eşti, cu adevărat, demn de ”Vatra Românească”. De ”viteji” de după război, e plină ...”Sorbonica”.
O analiza pertinenta,din pacate nu stim sa ne prezentam valorile culturale si spirituale.De cele mai multe ori alesi nostri fac doar figuratie in posturile caldute in care-i aseaza partidul.Traim cu speranta de mai bine si ca vom arata lumii,adevarata fata a neamului romanesc.