Despre stadiul de evoluţie al nostru al tuturor
Întâi să explic titlul. Noi, fiecare în parte, aparţinem unor grupuri, fiecare mai multor grupuri. Această apartenenţă ne defineşte. Eu, de exemplu, pot spune: noi, familia, noi, prietenii, noi, orădenii etc..., noi, psihiatrii, noi, medicii, noi, românii.
Simpla însuşire a grupurilor din care face parte un om ţi-l descrie din multe puncte de vedere. Grupul cel mare este noi, românii, care se poate extinde la: noi, europenii, noi, albii etc... Când spui "noi", spui inclusiv "eu însumi", de aceea nimănui, dacă este normal, nu-i poate fi indiferent ce se poate spune despre "noi" (un grup) din care face parte şi fiecare este responsabil faţă de acel "noi", ce se poate spune despre acesta, deoarece şi el poate determina ce se spune despre un "noi" al lui. Dăm această explicaţie pentru a se înţelege, în final, mai bine ce vreau să spun. Pânza vieţii noastre se ţese în urma prezentului din noduri de amintiri care se leagă între ele, rezultând adevărate peisaje la care uneori eşti obligat să priveşti. În urmă cu nişte ani, eram în rapidul Bucureşti-Oradea. De undeva urcă în compartiment un american de vârstă relativ tânără. Probabil, urcase în grabă, deoarece avea cu el o plasă, cu diverse de-ale gurii, cumpărate de pe la chioşcuri, fructe şi lichide. Până la Oradea le cam terminase. Când se anunţă staţia, tânărul bărbat se apucă să-şi strângă toate resturile într-o pungă. Ceilalţi, miraţi, se uitau ce face. Cineva nu se abţine şi îl întreabă ce face. Americanul rămâne blocat cu o mână în aer, întrebând: "Păi le adun să le duc afară la un coş de gunoi, dacă înţeleg bine întrebarea? Cum să le las aici?" Cei miraţi au înghiţit lecţia. Stăteau faţă în faţă două universuri complet diferite de civilizaţie. A doua amintire. Eram într-un avion Tarom, într-o cursă Bucureşti-Dubai. Avionul nu era plin decât cu puţin peste jumătate, cu destule locuri goale. Călători sobri, liniştiţi, fiecare cu preocupările sale, cu ziarele sale sau cartea sa. În afară de doi tineri, nu tocmai adolescenţi, dar foarte tineri. După grai erau ardeleni. După ţinută, năclăială, gesturi şi multe alte semne, erau de la ţară. După vorbe, se duceau cu mult mai departe pentru a se angaja pe ceva vapor. Erau băuţi. Nu beţi, dar băuţi. Stăteau la câteva rânduri distanţă unul de altul. Se strigau de parcă stăteau peste un deal. Unul avea o minusculă sculă muzicală în care asculta ca din curte nişte melodii, pe care din când în când le amplifica şi mai tare pentru Vasile al lui, strigându-l: "I-auzi măă...!" Apoi au început să circule unul la altul, să se hârjonească, să bată din palme şi să chiţcăie de parcă ar fi călărit capra pe maidan. Călătorii români se uitau cu greaţă şi dispreţ. Unii depăşiseră stadiul şi încercau să nu îi bage în seamă. În avion nu erau doar români. Străinii se uitau miraţi şi intrigaţi de peisaj. Probabil nu mai avuseseră parte de scene de o asemenea mitocănie şi lipsă de civilizaţie. Tinerii noştri bădărani se credeau mari şi tari, crezând probabil că sunt admiraţi şi că spectacolul lor îi valorifică. Stewardesele se uitau îngrijorate, atrăgându-le de două ori, cu bun simţ şi cu politeţe, atenţia. Degeaba... Atunci cineva a strigat pe un ton poruncitor la ei, spunându-le cea ce trebuiau să audă. S-au liniştit definitiv până la destinaţie. Cineva se simţise responsabil de identitatea a ceea ce eram noi în raport cu străinii care ne priveau. Putea să n-o facă şi atunci noi toţi am fi rămas bădărani în ochii străinilor, bădărani, pentru că tolerăm aşa ceva. Datorită acelui om responsabil mitocănia s-a limitat la cei doi ciocoflenderi. Recent a trebuit să fac un drum, cu maşina, de la Oradea la Craiova, via Arad, Timişoara, Orşova, toate şosele europene pe acest traseu. O plăcere. Colţul ierbii doar mija pe ici pe colo. Câmpuri nude, unele abandonate, deprimante, altele frumos arate, mai ales în Banat, altele cu grâu verde înfrumuseţând zarea. Dar o imensă murdărie pe tot traseul te oripila. Până în zare câmpurile erau pline de pungi rupte, de hârtii, de ambalaje, te miri de ce resturi. Vântul îşi făcuse datoria împrăştiindu-le egal peste tot, uneori urcându-le în copaci, unde fluturau ca adevărate steaguri ale ţării murdăriei. Defileul Dunării, de o frumuseţe rară, era îngreunat de maluri de o asemenea încărcătură de mizerii de tot felul încât tot timpul aveai senzaţia că te afli în groapa de gunoi a unui oraş. Din mers, de-a lungul drumului, călătorii aruncaseră flacoane de plastic, pachete de ţigări, hârtii, pungi etc... pe care vântul şi apele... Nici o administraţie din lume nu ar face faţă unui asemenea asalt al murdăriei şi mitocăniei. Era clar că doar populaţia poate schimba aspectul, schimbându-şi comportamentul sau luând atitudine precum cetăţeanul din avion. Câţi dintre noi facem acest lucru? Câţi dintre noi au copii sau nepoţi? Cine îi creşte? În care grup se înscriu copiii şi nepoţii noştri, ai fiecăruia? Cine suntem noi? Vrem să rămânem cea ce suntem?
1. ”Nu critica pe altul, dacă nu ai soluţii mai bune!” E greu să gândeşti şi să fii un demn urmaş a lui Hippocrates. 2. În cazul unei EDUCAŢII deficitare, sau inexistente, ca în cazul lipsei: a) părintelui responsabil, la copiii din familii monoparentale, b) celor şapte ani de acasă, c) dascălilor de calitate şi dedicaţi meseriei lor (ex: ”Sorbonica” de Oradea), respectiv ca în cazurile de ”implozie” a atâtor familii, datorită sărăciei induse, cu precădere, de către factorul politic, nu ne prescrieţi vreo reţetă tov. Cornuţiu? De: demagogie populistă (făcută cu burta plină şi la căldurică), falsă ”mânie proletară”, indicaţii preţioase şi statistici ne este plină ...cămara.
Se desfiinteaza Crisana pe hirtie si-l acopera pamantul pe Cornutiu,pina da raspunsul corect.Da cum asta si atunci cind iti spune ora exacta,exista mari dubii,mai ne dam si noi cu presupusul
1. Persoana cea mai competenta pentru a da un răspuns corect: Gavril Cornuțiu. 2. Ceva nelămuriri la cele scrise, legate strict de conținutul articolului și nu doar abureli?
Pentru ca inginerul a nascut o reala controversa,propun un sondaj de opinie; A babardit-o Doctorul Cornutiu pe fina Rozi? a)Cind americanul arunca gunoiul pe ruta Bucuresti Oradea. b)Pe ruta Oradea Craiova,cind atentia calatorilor era distrasa de gunoaiele batute de vint? c)pe malul Dunarii printre peturi si hoituri de pesti rapusi de apele toxice.Cei care dau raspunsul corect auasigurat un loc in Consilioul municipal si suma de 20.000 Euro.
Inginerulede o gramada de timp scri de "fina Rozi".Nu ma lamuresti si pe mine,eventual si pe ceilalti cititori.A babardit-o,a bortzolit-o,ti-a stricat familia? Pentru ca tot il vad plimbindu-si consoarta pe shtrase.Astept lamuriri.merci
Este un articol educativ.Din păcate mass-media acordă puțin spațiu formării unui comportament civilizat.Carențele educației din familie,școală,societatea de la noi, își arată des fața.Apreciez inițiativa d-lui Cornuțiu de a trata subiectul.Uneori sunt mirat de câtă lipsă de bun simț pot da oameni cu pretenții de cineva.Pe strada unde stau sunt asemenea persoane care aruncă peturi,cauciucuri uzate,material lemnos rezultat după curățirea pomilor și tunsul viei pe terenul din vecinătate dând un aspect urât mediului.Fiind cunoscuți îmi este rușine de rușinea lor să le-o spun.Au impresia că nu-i vede nimeni!
”Era clar că doar populaţia poate schimba aspectul, schimbându-şi comportamentul sau luând atitudine precum cetăţeanul din avion. Câţi dintre noi facem acest lucru?” 1. ”Peştele de la cap se împute!”. Cine pune semnul egal între un şomer, sau vreun angajat cu salariul minim pe economie şi un preşedinte de ţară, sau de partid aflat la guvernare = tăntălău. 2. De ”viteji” care ştiu doar să arate cu degetul, ca dl. Cornuţiu în cursa Tarom: Bucureşti-Dubai, este plină ţara! 3. Dle Cornuţiu: Dacă doar populaţia singură trebuie să îşi schimbe comportamentul, de ce mai avem nevoie de şcoală/educaţie, de tot felul de cursuri de formare profesională şi mai ales de acei dascăli care se fac că predau, dar papă bine din banul public şi al studentului? 4. Lipsă de educaţie conformă şi ”cadre didactice” care nu au ce căuta la catedră = mulţi absolvenţi tâmpiţi; 5. De ce se vorbeşte de o ”Sorbonică” şi nu de o ”Sorbona” de Oradea? Poate ne daţi vreun răspuns competent şi cu exemple relevante, dle Cornuţiu.
”Dar o imensă murdărie pe tot traseul te oripila. Până în zare câmpurile erau pline de pungi rupte, de hârtii, de ambalaje, te miri de ce resturi.” 1. Şi acesta este un efect al actualei calităţi a învăţământului românesc, dle cadru didactic; 2. Într-o ţară cu atâtea facultăţi de Protecţia mediului, cu atâtea şi instituţii de monitorizare şi control pe linie de protecţie a mediului şi cu atâtea ONG-uri şi partiduleţe ecologiste, acesta este rezultatul. De ce oare dle Cornuţiu? Oare nu totul porneşte de la lipsa de educaţie şi de la sărăcia cronicizată, indusă, cu precădere, de factorul politic?
”Atunci cineva a strigat pe un ton poruncitor la ei, spunându-le cea ce trebuiau să audă. S-au liniştit definitiv până la destinaţie. Cineva se simţise responsabil de identitatea a ceea ce eram noi în raport cu străinii care ne priveau.” 1. De ce acel cineva nu s-a numit: Gavril Cornuţiu?
”Tinerii noştri bădărani se credeau mari şi tari, crezând probabil că sunt admiraţi şi că spectacolul lor îi valorifică.” 1. Şi acesta este efectul unui sistem de învăţământ deficitar calitativ. 2. Cine îi învaţă pe elevi să devină ”vânători de note”, sau cu superficialitatea şi nemunca la şcoală şi cine le induce ADHD-ul? 3. Oare de ce dl. Cornuţiu nu prea are timp să se ocupe de calitatea unora dintre cadrele didactice de prin ”Sorbonicile” patriei (de stat, sau particulare)? 4. De ce acest Gavril Cornuţiu nu este în stare, sau nu vrea, să pună punctul pr ”i”, adică să se ocupe de cauză şi nu doar de efect?
”În urmă cu nişte ani, eram în rapidul Bucureşti-Oradea. De undeva urcă în compartiment un american de vârstă relativ tânără. Probabil, urcase în grabă, deoarece avea cu el o plasă, cu diverse de-ale gurii, cumpărate de pe la chioşcuri, fructe şi lichide. Până la Oradea le cam terminase. Când se anunţă staţia, tânărul bărbat se apucă să-şi strângă toate resturile într-o pungă. Ceilalţi, miraţi, se uitau ce face. Cineva nu se abţine şi îl întreabă ce face. Americanul rămâne blocat cu o mână în aer, întrebând: "Păi le adun să le duc afară la un coş de gunoi, dacă înţeleg bine întrebarea? Cum să le las aici?" Cei miraţi au înghiţit lecţia.” 1. Pe cel care nu s-a abţinut şi a întrebat, de ce nu l-ai lămurit TU, mare ”român” super-dascăl? 2. Tov. Cornuţiu: a) Unde ne sunt dascălii, fără de care eu nu aş fi intrat în ”Epoca de aur”, din prima încercare şi printre primii 5 (inclusiv neîncorporabilii), la o facultate cu profil UNIC pe ţară? b) Despre noţiunea de bună creştere şi educare (via MECTS), ne poţi da un răspuns, împreună cu ...”finuţa” Rozi?
Cea ce s-a prezentat in articol este totusi real,comportamentul obscen,jegul si mizeria ne sufoca.Despre atitudine civica,ce sa mai vorbim.Poate va mai amintiti,in urma cu ceva vreme,un inalt functionar al Statului ne atragea atentia sa nu mai intervenim chiar daca suntem prezenti la actiuni de furt,tentativa de omor etc.
Oare cind ai de gind sa-ti cureti caracterul de murdaria si mitocania ce te inunda?Sau vrei sa ramai asa cum esti,pina te acopera pamintul?
..pentru o persoana,la virsta la care,da limbi finei Rozi si-i face felatie nevasta si aceeasi fina