Astăzi este zi de referendum la Universitatea din Oradea. Toate cadrele didactice angajate cu contract de muncă pe perioadă nedeterminată şi aproape 80 de studenţi sunt chemaţi la urne. Miza o reprezintă desemnarea modalităţii de alegere a viitorului rector.

Referendumul intern privind desemnarea modului de alegere a rectorului va avea loc în intevalul 8.00-18.00. În incinta Sălii de Jocuri Sportive au fost amenajate patru secţii de votare cu tot atâtea urne, la referendum fiind aşteptate 794 de persoane cu drept de vot, din care 77 sunt studenţi. Pentru vot au fost tipărite de Ministerul Educaţiei şi aduse la Oradea 900 de buletine, urmând a fi ştampilate cu viza de control a Biroului electoral al Universităţii. Doar aceste buletine de vot cu ştampila Biroului electoral vor fi considerate valabile în procedura de votare.
Conform Legii nr.1/2011 a Educaţiei Naţionale, au drept de vot toate cadrele didactice şi cercetătorii care sunt angajaţi cu contract de muncă pe perioadă nedeterminată din cadrul Universităţii şi reprezentanţii studenţilor din Senatul Universitar şi din Consiliile facultăţilor.

Miza referendumului
Pe buletinul de vot sunt trecute cele două modalităţi de alegere a viitorului rector pe care le prevede legea: pe bază de concurs public şi pe bază de alegeri generale, prin vot universal, direct, secret şi egal. Dacă universitarii orădeni vor opta pentru prima variantă - pe bază de concurs public - procedura de desemnare va fi următoarea: Senatul universitar stabileşte o comisie de selecţie şi de recrutare a rectorului formată în proporţie de 50% din membri ai Universităţii şi 50% din personalităţi ştiinţifice şi academice din afara Universităţii, din ţară şi din străinătate. Comisia va număra minim 12 membri, din care cel puţin unul este reprezentat al studenţilor sau un absolvent al Universităţii, desemnat de studenţii din Senatul universitar. Tot Senatul elaborează şi aprobă metodologia de avizare, selecţie şi recrutare a rectorului. La concursul de ocupare a funcţiei pot participa personalităţi ştiinţifice şi academice din ţară şi străinătate care, pe baza audierii în plenul Senatului, au obţinut avizul de participare la concurs. Avizul se acordă pe baza majorităţii simple a membrilor Senatului, acesta având obligaţia avizării a minimum doi candidaţi.
În cazul alegerii modalităţii a doua de desemnare - pe bază de alegeri generale - persoanele cu drept de vot şi înscrise pe liste sunt chemate să se pronunţe prin aplicarea ştampilei de vot pe una dintre variantele înscrise pe buletinul de vot pentru care optează.

Proceduri electorale

Referendumul de astăzi este validat dacă participă cel puţin jumătate plus unu din numărul persoanelor cu drept de vot înscrise pe listele de votare. În situaţia în care referendumul este validat, rezultatul lui se stabileşte cu majoritatea simplă a voturilor valabil exprimate.
În situaţia în care referendumul nu este validat, se organizează la cel puţin în interval de o săptămână un nou referendum, pentru care însă rata de participare nu mai este un criteriu de validare.
Biroul electoral al Universităţii îl are ca preşedinte pe Sorin Curilă (secretar ştiinţific al Senatului), iar ca locţiitor al preşedintelui, pe Cristian Miheş (cadru didactic cu pregătire juridică). Ceilalţi membri ai biroului sunt Naghy Ştefan, Nicu Cornel Sabău, Ionel Cioară, Aurelian Stelian Buda şi Răducu Şerbănescu.
Secţia 1 de vot o are ca preşedintă pe Monica Poinar şi aici vor vota cei de la Facultăţile de Ştiinţe Economice, Ştiinţe Politice şi Ştiinţele Comunicării, Arhitectură şi Construcţii, Ştiinţe Juridice, Litere, DPPPD, Teologie Ortodoxă, Textile şi Pielărie.
Secţia 2 de vot îl are ca preşedinte pe Ovidiu Burtă, aici fiind arondată Facultatea de Medicină şi Farmacie.
Adrian Popoviciu este preşedintele Secţiei 3 de vot, aici urmând a vota cei de la Facultăţile de Istorie, Geografie şi Relaţii Internaţionale, Ştiinţe Socio-Umane, Arte Vizuale, Muzică şi Protecţia Mediului.
În fine, la Secţia 4 este preşedinte Traian Buidos, aici urmând a vota Facultăţile de Inginerie Electrică şi Tehnologia Informaţiei, Inginerie Managerială şi Tehnologică, Enegetică, Ştiinţe, Educaţie Fizică.
Reprezentanţii studenţilor din Senat şi din consiliile facultăţilor vor vota la secţiile unde sunt arondate facultăţile de la care provin. Eventualele contestaţii se depun în dublu exemplar la preşedintele secţiei de vot, un exemplar ştampilat şi semnat de preşedintele acelei secţii rămânând contestatarului. În cazul în care se descoperă persoane care au votat de două sau mai multe ori vor fi sesizate organele de urmărire penală.

Biroul Senatului primeşte rezultatele centralizate ale votului şi le comunică publicului şi Ministerului Educaţiei în două zile de la încheierea procesului de vot.