Spiritul civic al orădenilor pare să se fi trezit la viaţă, o dovedesc ultimele dezbateri publice organizate de către Primăria Oradea, care au adus zeci de cetăţeni, tot mai nemulţumiţi de diferitele proiecte pe care administraţia locală doreşte să le implementeze. Cu toate că s-au ferit să anunţe prin mass-media organizarea dezbaterii de ieri pe tema Raportului de impact de mediu pentru complexul de parcare de pe strada Tribunalului, cetăţenii din zonă s-au prezentat în Sala Mică a Primăriei, mai mult, ei şi-au manifestat nestingherit opoziţia faţă de acest proiect.

Una dintre promisiunile asumate în campanie de echipa liberală care a câştigat Primăria Oradea era creşterea numărului locurilor de parcare. În acest sens s-a mediatizat intenţia construirii de parcări care nu par să mai ţină cont de nevoile cetăţenilor, ci doar de necesitatea de a bifa o promisiune. Astfel poate fi catalogată şi încăpăţânarea de a amenaja pe strada Tribunalului o parcare supraetajată cu o capacitate de 460 de locuri. Ieri, a avut loc prezentarea Raportului impactului de mediu privind această construcţie, urmând ca Agenţia de Protecţia a Mediului Bihor să emită sau nu autorizaţia aferentă. Până la obţinerea acestui document, Administraţia Imobiliară Oradea a scos proiectul în mai multe rânduri la licitaţie, fără ca vreun investitor să se arate interesat. Construcţia acestui mastodont a stârnit reacţia vehementă a riveranilor, care îşi văd ameninţată sănătatea şi liniştea. Proiectul prevede realizarea unei clădiri pentru parcare şi a uneia pentru birouri. Pentru a-i convinge de efectele benefice ale unui astfel de proiect, s-a recurs la realizarea unei construcţii care va fi prevăzută cu o „faţă verde" susţinută de un rastel de lemn pe structura metalică care va constitui suport pentru plantele agăţătoare. De asemenea, strada Tribunalului va fi prevăzută cu două sensuri, iar pe timpul nopţii, pentru a nu deranja locatarii, se va putea parca doar la subsol. Toate aceste argumente nu au avut darul de a-i face pe riverani să nu se opună proiectului. „Printre concluziile raportului se arată că există un impact redus asupra păsărilor şi liliecilor. Prea puţin se vorbeşte despre impactul asupra oamenilor. Această investiţie nu se justifică. Parcarea va fi ocupată doar în intervalul orar 8.00-12.00, cât timp este activitate la instanţă. Noxele sunt de nesuportat. Trebuie să ţinem cont de faptul că incidenţa la cancer este în Bihor foarte ridicată", a declarat avocatul Paşcu Balaci. În replică, dr. Zeno Munteanu, care a contribuit la realizarea Raportului de impact de mediu, a precizat că afecţiunile oncologice au scăzut în Oradea în ultimii zece ani! Un alt locatar, Victor Tamaş, a subliniat faptul că în toate oraşele se urmăreşte scoaterea circulaţiei din zona centrală şi nu aducerea ei în buricul târgului. „În Raport se arată că se reduc semnificativ noxele. Cum se poate acest lucru când de la 150 de maşini, câte parchează în prezent, vor parca 460 de maşini, de trei ori mai mult", susţinea Teodor Petroni, un alt riveran. Totodată, acesta a sugerat celor de la AIO amenajarea unei parcări pe strada Independenţei, acolo unde există deja un teren liber. De asemenea, cetăţenii au ridicat problema infrastructurii din zonă, strada Tribunalului e prea strâmtă pentru a fi transformată în stradă cu două sensuri, iar clădirile vechi nu vor rezista traficului greu pe perioada construcţiei. Adrian Petca a sugerat, pentru început, să se amenajeze, o parcare la sol. „Această parcare cu o capacitate de 460 de locuri nu e eficientă. Nu se va umple. Pentru început să amenajăm o parcare la sol şi, dacă se dovedeşte utilă, se poate construi şi parcarea supraetajată", a precizat Adrian Petca.

Din păcate, la toate aceste argumente ale cetăţenilor, reprezentanţii AIO păreau să fie imuni. „De câte ori dorim să dezvoltăm oraşul ne lovim de opoziţia unui grup de interese. Nu o să stau să mă târguiesc. Trebuie să gândim pentru tot oraşul. De ce să nu facem o lucrare care să ne aducă bani?", a precizat Cristian Beltechi, directorul AIO.