În loc de moto: "A justifica o crimă înseamnă a fi capabil să o faci tu însuţi."

De fapt, a confunda mijlocul cu scopul este fie o mare eroare, fie o perversă îndeletnicire de măsluire a adevărului. Este ceva a înţelege un lucru şi cu totul altceva semnficaţia morală sau generală a acelui lucru, a acelui fapt. Ceea ce rămâne, ceea ce are consecinţe asupra viitorului este fapta şi nu explicaţia sa. Un pix antrenat poate înlănţui frazele într-o manieră de prestidigitator, ceea ce doar pare să fie machiat este pus sub reflectoare, iar ceea ce este să fie împins în ceaţă. Scamatoria argumentativă poate duce la confruntarea mijlocului cu scopul. În al doilea rând, există multe feluri de învinşi. Este una învinsul care a fost atacat şi tâlhărit, este altceva învinsul care a vrut să tâlhărească, dar a dat peste unul mai puternic şi este iar altceva învinsul care a atacat, tâlhărit, dar a fost înfrânt şi imobilizat de către trecătorii revoltaţi de ceea ce văd.

Acestea sunt gândurile pe care mi le-a declanşat cartea lui Lucian Boia, intitulată Tragedia Germaniei, apărută la Editura Humanitas. Cartea pur şi simplu îl scoate victimă pe Hitler! "Vae victis!" O ştim de la romani. Dar cine pe cine a agresat? Are vreo relevanţă explicaţia faţă în faţă cu 70.000.000 de morţi, cu crimele înfiorătoare de la Auschwitz? În această carte se înşiră cuvintele în aşa fel încât un neavizat din noua generaţie poate crede că Hitler a fost implacabil, că nici nu avea cum să procedeze altfel, că destinul l-a ales ca să facă dreptate. Mai mult, autorul pune în discuţie, ca pe o eroare, Tratatul de la Versailles. Adică milioanele de români, de cehi, de slovaci, sârbi, croaţi etc. au sperat necinstit sute de ani ca să fie ei înşişi? Nu doar că face o gravă eroare şi jigneşte sentimentele a zeci de milioane de oameni, dar ceea ce face acest iresponsabil care practică istoria pentru a face scandal, care să îl bage în seamă sau la comandă mercenară, este de o gravitate extremă. A deschide cutia Pandorei, pentru a realimenta revanşa în toate regiunile Europei, suspiciunea care va genera ură, este un fapt greu de închipuit după aproape un secol. Cel care contestă Tratatul de la Versailles, cel care contestă persuasiv dreptul românilor la propriul teritoriu, cel care acuză violata că este nedreaptă cu violatorul acela predă tinerelor generaţii istoria la Universitatea din Bucureşti. Care sunt limitele democraţiei? Pun această întrebare deoarece în numele democraţiei a fost propulsat la putere şi Hitler. Victimele au şi ele dreptul să se apere? Şi, de fapt, cât de falsă este ideea, "în numele democraţiei", să se pupe hoţul cu păgubitul, victima cu agresorul? Până unde poate merge minciuna, substituindu-se adevărului? Chiar nu are niciun sistem imunitar această ţară, acest popor, care să îl apere de invazia microbilor, de infecţii periculoase? Este chiar atât de ridicol simţul responsabilităţii într-o societate? În numele libertăţii se pot pregăti nedreptăţi şi crime, argumente care apoi le vor justifica? Societăţile şi liderii politici au obligaţii nu doar faţă de prezent, dar şi faţă de trecut şi accentuat faţă de viitor, obligaţii total ignorate la noi astăzi. Concluzia sintetică a acestei cărţi este: "Nu-i atât de negru dracul precum se spune". O asemenea concluzie nu schimbă natura diavolescului, dar batjocoreşte sacralitatea valorilor, credinţa în valori. Dacă eu, gonind nebuneşte prin oraş, pe drum alunecos, cu gropi, cu o maşină cu probleme la direcţie, voi intra într-o staţie de autobuz şi voi omorî o mulţime de oameni, nicio explicaţie tehnică nu poate schimba noţiunea de crimă, indiferent cât de presat de necesităţi eram obligat să mă grăbesc. Analiza trebuie să se refere distinct la motivele deciziei, la mijloacele de realizare a intenţiei şi la consecinţele acestora. Autorul pur şi simplu înlocuieşte motivele reale, imperialiste şi necinstite ale deciziei războinice, cu consecinţele neplăcute pentru agresor ale acesteia. Minimalizează consecinţele pentru victime, relativizând totul, sub o perdea de fraze, de tipul "desigur, codamnăm crimele, dar le înţelegem". Descifrarea mecanismelor răului este o necesitate. Aici autorul are dreptate. Dar explicarea acestora nu anulează semnificaţia răului şi nu poate anula semnificaţia intenţiilor de la care porneşte totul. În istorie nu există rău fără intenţie.

Apropo, când ne va veni un alt istoric care să îl reabiliteze pe Stalin, să-i minimalizeze crimele cu argumente de tipul "presat de necesitatea construirii unei societăţi drepte"? Nu sunt acestea crime împotriva umanităţii, chiar dacă atât internaţionalismul socialist (comunismul), cât şi naţional-socialismul (nazismul = Partidul naţional socialist al muncitorilor germani), variante care pornesc de la "bune intenţii", conţin în sâmbure crima?