Iuţeală de mână sau încetineală de minte? Prinşi cu hotărârea de consiliu local vopsită
Direcţia Tehnică a Primăriei Oradea a reuşit performanţa, în ultimele luni, să introducă pe bandă rulantă în şedinţele Consiliului Local Oradea numeroase proiecte de hotărâri vizând promovarea unor investiţii de infrastructură rutieră. O iniţiativă lăudabilă, ce a fost din start compromisă de lipsa de profesionalism a angajaţilor Direcţiei Tehnice, care au iniţiat aceste proiecte fără a avea o bază reală de documentare. O astfel de atitudine poate să aibă grave consecinţe asupra lucrărilor care sunt executate, dovadă stau parcările pline cu bălţi din jurul Parcului Seleuş, al Colegiului Tehnic "Transilvania", de pe strada Ovidiu Densusianu sau din Piaţa Obor.
În ultimele luni, Direcţia Tehnică a venit în faţa consilierilor locali cu numeroase proiecte de hotărâre privind aprobarea unor investiţii de infrastructură în Oradea. Printre acestea amintim amenajarea de alei în incinta Ştrandului Municipal, amenajarea de alei şi parcări aferente zonei Dragoş Vodă-Barierei, zonei Călugăreni-strada Italiană, respectiv zonei Aleea Călinului, precum şi amenajarea Centrului Civic. Toate aceste hotărâri ale CLO au fost elaborate respectând un model tipizat de proiect de hotărâre. Dacă în preambulul hotărârilor se invocă art. 44 din Legea 273/2006 care precizează faptul că "Documentaţiile tehnico-economice ale obiectivelor de investiţii noi, a căror finanţare se asigură integral sau în completare din bugetele locale, precum şi ale celor finanţate din împrumuturi interne şi externe, contractate direct sau garantate de autorităţile administraţiei publice locale, se aprobă de către autorităţile deliberative", în dispozitivul hotărârii se aprobă doar nişte indicatori tehnico-economici. "Între indicatorii tehnico-economici şi documentaţia tehnico-economică există relaţie de la parte la întreg. Hotărârile luate în CLO sunt nelegale prin omisiune", a precizat Mircea Matei, secretarul general al PD-L Bihor.
Astfel, niciun proiect nu are ataşat un studiu de fezabilitate sau un plan detaliat al investiţiei. În speţă, hotărârea privind amenajarea zonei Dragoş Vodă are o serie de lipsuri: nu este însoţită de schiţa tehnică, schiţă care să indice noile zone ce vor fi cuprinse în acest proiect de amenajare. Nu există o prezentare a situaţiei actuale a locurilor de parcare, a spaţiului verde existent şi a stării aleilor. În plus, se aminteşte de construcţia a 600 de locuri noi de parcare pe o suprafaţă de 7.437 mp, omiţând să se specifice pe ce spaţiu vor fi amenajate acestea. O omisiune voită, deoarece noul proiect nu prevede şi păstrarea spaţiului verde existent. Mai mult, un locatar al zonei ştie că amenajarea a 600 de locuri noi de parcare este imbosibil de realizat în fără distrugerea puţinelor zone verzi. În lipsa acestor mici amănunte, a unui studiu de fezabilitate şi a unor studii complexe la faţa locului, funcţionarii Direcţiei Tehnice au evaluat investiţia la 3,1 milioane lei.
După acelaşi tipar a fost elaborată şi hotărârea prin care se aprobă indicatorii tehnico-economici ai viitorului sens giratoriu din Centrul Civic, investiţie evaluată la 7,7 milioane lei. "Considerăm că nu s-au aprobat documentaţiile tehnico-economice pentru respectivele investiţii, elementele esenţiale ale documentaţiilor nefiind însuşite şi aprobate de legislativul local. Consilierii noştri au solicitat studiile de fezabilitate, atât în comisie, cât şi în plen, şi au aflat că acestea nici nu există. Astfel de decizii nu pot fi luate doar pe bază de estimări", a declarat Mircea Matei.
Democrat-liberalii au solicitat Consiliului Local Oradea revocarea hotărârilor şi supunerea spre aprobare ulterioară a întregii documentaţii tehnico-economice. În caz contrar, va fi sesizată Instituţia Prefectului Judeţului Bihor.
Comentarii
Nu există nici un comentariu.