Şoferii din Bihor trebuie să se ţină bine pe pivoţi şi bucşe: gropile de pe drumurile naţionale care traversează judeţul nu vor fi astupate în curând. Lipsa finanţărilor de la bugetul de stat şi incapacitatea autorităţilor de a folosi banii din împrumuturi au condus la apariţia unui nou tip de drumuri europene cu specific naţional: şoseaua şvaiţer.

Patru drumuri naţionale, respectiv europene traversează de-a lungul şi de-a latul judeţul Bihor. Pentru niciunul dintre acestea Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) nu are bani pentru reparaţii curente. Pe sute de kilometri de şosea şoferii sunt nevoiţi să treacă peste gropi uriaşe, indiferent că circulă înspre Cluj-Napoca, Arad, Satu Mare sau Deva. Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri Cluj, la care este arondat şi Bihorul, a primit extrem de puţini bani pentru întreţinerea reţelei de drumuri. "Am primit până acum doar 47 de milioane de lei pentru întreţinerea reţelei de drumuri de pe teritoriul regionalei. Din această sumă, doar 12 milioane sunt pentru reparaţii curente, banii urmând a fi împărţiţi între cele şapte secţii din subordinea noastră (printre care şi Bihor - n.r.). Deci foarte puţini bani vor ajunge pentru plombarea gropilor", ne-a declarat Simion Paşca, şeful Serviciului Întreţinere şi Infrastructură din cadrul Regionalei clujene. Una peste alta, deşi puţini, banii nu vor fi disponibili decât odată cu venirea primăverii, undeva în lunile martie-aprilie. Până atunci se toarnă în gropi, pe ici, pe colo, "mixtură stocabilă care se pretează pe timp de iarnă", adică nisip amestecat cu argilă.
Oficialul clujean spune că există multe proiecte finalizate pe planşetă, dar lipsa surselor de finanţare blochează orice activitate. "Între Aleşd şi limita de judeţ - Piatra Craiului avem în plan asfaltarea continuă a 22 de kilometri, dar nu sunt bani pentru începerea lucrărilor", ne-a declarat şeful de serviciu.
În acest moment, singurul drum european pe care au început lucrări de reabilitare este Oradea - Arad. Pe DN 76, Oradea - Deva, va fi reabilitat un singur tronson, între Ştei şi Vârfurile.
Ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, declara, recent, că nu mai sunt bani pentru plombări, deoarece au fost cheltuiţi cu deszăpezirile. Pe 31 decembrie 2009, a ajuns la final contractul de finanţare nerambursabilă încheiat cu Banca Internaţională pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare. Prin el au fost asigurate fonduri anuale pentru reparaţii şi reabilitări de drumuri din Regionala Cluj. De asemenea, conform unor date publicate în presa centrală, Compania Naţională nu a reuşit să folosească fonduri importante puse la dispoziţie de Uniunea Europeană.

Astfel, dintr-un împrumut rambursabil contractat la BEI în 2004 pentru reabilitarea a 1.783 de km de drumuri naţionale, în valoare de 690 mil. euro, până anul trecut au fost cheltuite abia 50% din fonduri. Dintr-un al doilea împrumut de 450 mil. euro de la BEI, datând din 2006, pentru reabilitarea a 1.100 km de şosele, s-au folosit abia 8% din fonduri.