Lăcruţa cu chiţibuşuri - Omu' cu poţocii
Dân zâsa lu' unu', zâce că înt-o nu şchiu care sară, înt-o nu şchiu care vară, înt-on nu şchiu care sat, nişchie oamini şighiau hoghinindu-să pă lăviţ', în uliţă. Şighiau şi voroviau, dă una, dă alta. La on moment dat, numa' or văzut că, dân zâsa lu' unu', făr' dă veste şi dânt-odată s-apropie dă ei, dî câtă tolchiş, unu' c-on sac în spachie.
Amu, oamini cu saci în spachie tăt or mai văzut cei dî pă lăviţ', numa' că aista dă care-i voarba avia ceva-n sac ce cîrloia ascuţît şi să mişca una-ntruna. Mai mult dâcât atâta, omu' muta sacu' încontinuu dâp-on umăr pă altu'. Când o ajuns pă dâr ciia ce şighiau pă lăviţ', omu cu sacu-n spachie li-o dat biniaţă cam aşe: "Bună sara, corioşilor care vă hoghiniţ' pă lăviţ'". Băsamă i-o cichit dîn ochi că-s corioşi. Cei dî pă lăviţ' zîce c-ar fi răspunsă: "Bună sara omule cu sacu' pă umăr, în care să mişcă ceva una-ntruna". Dîpă care, ciala cu sacu' pă umăr zâce c-ar fi continuată aşe: "Ce vă-nchiolbaţ' aşe la minie, oamini care vă hoghiniţ' pă lăviţ'?" La care unu' dântră privitorii corioşi ce să hoghiniau pă lăviţ' zâce că l-ar fi întrebată pă ciala cu sacu': "Ce colet transporţ', omule cu sacu' pă umăr, în care să mişcă ceva una-ntruna?" Ciala cu sacu' zâce c-ar fi răspunsă: "Nişchie poţoci, mă corioşilor care vă hoghiniţ' pă lăviţ'". Altu' dântră ciia dî pă lăviţ' zâce că l-ar fi întrebată în continuarie pă ciala cu sacu': "Da', dî ce tăt muţ' sacu' dâp-on umăr pă altu', omule cu sacu' pă umăr, în care să mişcă ceva una-ntruna? Îi greu tare?" La care, purtătoru' sacului zâce că i-ar fi flesnâtă pă oaminii ce să hoghiniau pă lăviţ', săc, cu următoru' răspuns: "Bă, năpricepuţîlor, care vă hoghiniţ' pă lăviţ'! Îl tăt mut ca şi nu să poată poţocii organiza, c-altfel să organizază, îmi rod sacu' şi-i scăp, mă!" Dâpă care, zâce că s-ar fi tăt dusă omu' cu sacu' pă umăr, în care să mişca ceva una-ntruna, cu cârloituri cu tăt. Cini-o fi foastă? D-inghi-o fi vinită şi încătrău s-o fi dusă? Inghie şi cui ducia poţocii? Cinie şchi? Numa' iel! C-altcinieva n-o aflat până-i lumia. Oricum, cii dî pă lăviţ' or rămas ţîntuiţ' ca la ghinţarăş, petrecând cu ochienile pă omu' cu poţocii până când l-o-nghiţât întuniecimia serii, cu tăt cu sacu' cu poţoci şi cârloituri. Dân tăchie cele arâtachie pân' aci să dăspringhie tătuşi o-nvăţătură ghiduşe. Ş-anume că şi cu oaminii să-ntâmplă la fel ca-n povestia cu poţocii. Dacă-i ţâi ocupaţ' cu tăt felu' dă nimicuri, n-au vreme şi gânghiască. Că dacă au vreme, gânghiesc şi dacă gânghiesc, să organizează. Şi când să organizează, cinie şchi ci-ar puchia fi în stare şi facă ori şi dăsfacă!
Eh, iac-aşe am dăscuperit on personaj ţelebru - omu' cu poţocii, personaj întălnit păstă tăt, dă când îi lumia şi pământu'.
Cichitorule! Aşe-i că şi 'mnieta cunoşchi personaju'? Ori că da, ori că ba, una şi bună nu tria' şi uităm: dân zâsa lu' bace Toghiere, viaţa-i frumoasă da-i scurtă, aşe că ascultaţ' şi veghieţ'!
Dicţionar: poţoc - şobolan; tolchiş - drum pietruit; flesnât - plesnit; ghinţarăş - dentist.
www.bacetoghiere.ro
Gheorghe HODREA
PACAT CA LA CRISANA se publica asfel de forme de pierdere de vreme! - Autorul isi face de lucru (sa ocupe spatiu editorial) -autorul si cel(cea)care a decis publicarea merg la vremea analfabetismului romanesc fortat (nu se mergea la scoala nici la clasele primare din lipsa de scoli sau de bani pt.caiete ,carti,lipsa de invatatori,obligativitatea scolii in limba maghiara,....etc). Autorul sa spuna pe intelesul tuturor ce vrea sa spuna:comportamentul poilicienilor actuali,subdezvoltatreainvatamantului primar in limba romana. CU UN MINISTRU plin de diplome prin strainatate dar INCULT (profesional). CU MINISTRUL CULTURII UNGUR IN ROMANIA! ...si motivele (justificarile) ar putea continua! Contribuiti la tembelizarea si manelizarea ROMANIEI! SI NICI NU VA ESTE RUSINE!
PACAT CA LA CRISANA se publica asfel de forme de pierdere de vreme! - Autorul isi face de lucru (sa ocupe spatiu editorial) -autorul si cel(cea)care a decis publicarea merg la vremea analfabetismului romanesc fortat (nu se mergea la scoala nici la clasele primare din lipsa de scoli sau de bani pt.caiete ,carti,lipsa de invatatori,obligativitatea scolii in limba maghiara,....etc). Autorul sa spuna pe intelesul tuturor ce vrea sa spuna:comportamentul poilicienilor actuali,subdezvoltatreainvatamantului primar in limba romana. CU UN MINISTRU plin de diplome prin strainatete dar INCULT (profesional). CU MINISTRUL CULTURII UNGUR IN ROMANIA! ...si motivele (justificarile) ar putea continua! Contribuiti la tembelizarea si manelizarea ROMANIEI! SI NICI NU VA ESTE RUSINE!