Lăsaţi-l viu pe soclu, nu-l răstigniţi în ramă
"Cum să faci sfânt din el? Că el era curvar, domnule! Erou, asta-i altceva... Un erou naţional fără egal. Cel mai mare. Da` sfânt... Cum să faci sfânt din el?" Aşa spunea Petre Ţuţea despre Ştefan cel Mare într-una dintre cele 322 de vorbe memorabile ale sale, culese şi publicate. În faţa Ligii Scriitorilor Români care a solicitat canonizarea lui Mihai Eminescu, Petre Ţuţea cu siguranţă că n-ar fi spus acelaşi lucru, dar în esenţă mesajul ar fi fost identic. Probabil că ar fi spus cu stilul lui socratico-ţărănesc că Eminescu era un geniu care se mai sfinţea câteodată la Borta Rece cu poale-n brâu şi vin alături de Creangă, neuitând să se mai dedulcească din când în când la "preacuvioasa" şi „evlavioasa" Veronica Micle.
Revenind la ideea smintită a Ligii Scriitorilor Români, ce-şi are sălaş la Cluj Napoca, şi citind scrisoarea adresată Patriarhiei descoperim ca argument întru sfinţirea ortodoxă a lui Eminescu faptul că s-a născut din părinţi ortodocşi şi a făcut şcoala primară ortodoxă. Pe deasupra mai sunt pomenite şi câteva interpretări forţate care vor să sugereze vocaţia religioasă a unor texte poetice. Dincolo de puerilismul seniloid, dacă ne e permis paradoxul, al argumentelor canonizării putem spune din capul locului că nu e cazul lui Eminescu de a fi catalogat drept vreun poet religios, dimpotrivă, prevalează în gândirea sa raţionalismul şi nu tendinţele mistico-epileptice. Versurile vorbesc de la sine :"Religia - o frază de dânşii inventată, Ca cu a ei putere să vă aplece-n jug, Căci de-ar lipsi din inimi speranţa de răsplată, După ce-amar muncirăţi mizeri viaţa toată, Aţi mai purta osânda ca vita de la plug?". Dar chiar dacă Eminescu ar fi fost un poet eminamente creştin în genul lui Radu Gyr (care a şi pătimit creştineşte în puşcăriile comuniste) tot n-am putea înţelege demersul canonizării.
Singurul lucru pe care-l vor reuşi iniţiatorii acestui demers destinat uitării rapide e reactivarea criticilor naturalişti ai poetului care ne vor spune din nou că Eminescu era păros, murdar, necioplit, că bea vin şi că-njura cu poftă. Plăcerea castrată a unora de a-l sidefa pe poet naşte pofta barbară a altora de-a distruge falsul hieratism printr-o vulgarizare excesivă. Şi uite aşa se caută a defini un om, unul genial, în afara identităţii sale. Identitatea lui Eminescu nu este dată de faptul că el a fost sfânt pentru unii şi păcătos pentru alţii. Eminescu nu are nevoie de atribute de acest gen. Nu aceasta ar trebui să fie miza posterităţii lui Eminescu. Cel puţin el n-a oferit prin viaţa şi opera sa premisele unui asemenea portret posterior. În loc să fie amintită, printre multe altele, gazetăria de forţă şi substanţă a poetului, prin care spun mulţi eminescologi că şi-a riscat poziţia socială fapt care i-a şi grăbit sfârşitul, se pierde vremea cu demersuri năstruşnice. Ar fi mai de ajutor societăţii noastre de azi nu modelul de sfânt, ci de gazetar mitralieră la foc deschis faţă de toată clasa politică putredă încă de pe atunci. Nu pentru viitorii sfinţi de calendar trebuie să fie Eminescu un model ci pentru tinerii gazetari care nu au devenit încă Sorini Roşca Stăneşti sau Bogdani Chirieaci.
Dar e mai important să discutăm despre o canonizare prin care unii ar vrea să-l oblige pe poet să poarte întru posteritatea sa spinii pe care nu şi i-a pus singur pe frunte.
Poziţia BOR este una de refuz, deocamdată, faţă de demersul cu pricina, e suficient un Ştefan cel Mare şi Sfânt. Biserica oricum sfinţeşte altceva. Dacă privim la cei douăzeci de ani pierduţi, vedem că biserica sfinţeşte şi spală de păcate în faţa poporului clasa ticăloşită a politicienilor astfel că ne putem întreba dacă a fi sfânt mai e o virtute. Mai vedem şi preoţi deghizaţi în agenţi electorali şi capi ai bisericii care au legitimat de fiecare dată conducătorii perindaţi la putere doar pentru a fi conservate privilegiile materiale de care se bucură preoţimea. E greu de stabilit cine pe cine face sfânt în condiţiile acestea. Un lucru e cert, în loc să devină o voce critică la adresa derapajelor din societate biserica preferă să asiste pasiv şi uneori complice la jocul puterii făcut pe spinarea oamenilor pe care apoi îi adună pe la praznice pentru a le da speranţa de răsplată cerească de care vorbea poetul.
Eminescu nu trebuie să ne judece, dar nici noi pe el, Eminescu trebuie doar citit pentru a mai scăpa atât de narcoza opiumului furnizat de hoţii de voturi cât şi de cei care-i blagoslovesc.
BISERICA NEAMULUI a dat acest raspuns: "Inainte de a canoniza noi sfinti, este necesara o consolidare a cultului celor deja canonizati, intrucat graba si superficialitatea in canonizarea sfintilor, fara o pregatire suficienta, pot fi pagubitoare din punct de vedere spiritual".
de ce nu va faceti forum la ziar ce sunteti asa ruginiti? tare articol pacat ca n-are comentatori. faza-i ca crisana o citesc parintii mei care nu intra pe net. in schimb intra toti prostii cu cosuri si-si varsa frustrarile de repetenti. va rog frumos sa banati injuraturile. putin respect pt ceilalti ca nu sunteti animale!
Dinescu e un ticalos fara pereche daca nu gaseste alt raspuns la critica regretatului Adrian Marino decat ca a fost informator. Astept si eu cu interes cartea lui Marino. Va fi al doilea eveniment al anului in lumea culturala dupa valurile cu canonizarea lui Eminescu. Nu insist aici, pt c-ar fi vorbe risipite in pustiul creat de niste pretinsi filologi care nu pot intra in profunzimea discutiei, dar a sanctifica nu inseamna neaparat o blasfemie la adresa poeziei lui Eminescu asa cum se insinueaza. Mai sunt si alti poeti nationali canonizati in alte tari? Interesant de vazut. Rog filologii sa-mi ignore modestele dileme.
Intrucat e plin aici de pretinsi filologi care nu reusesc sa se trezeasca din obsesia lor marunta, ma vad nevoit sa fac urmatoarele precizari: Orice confuzie intre mine si persoana autorului acestui articol este o nascocire de minti bolnave. De altfel, o simpla verificare a IP-ului, de catre cine are acces sa-l verifice, e elocventa. Asadar, rog a nu mi se atribui alte identitati si a mi se respecta personalitatea, asa cum e ea, buna ori rea, dar sigur aroganta, agresiva si caustica. E dreptul meu, inclusiv sa ma manifest ca atare sub ce nick name imi tuna mie pe chelie la momentul respectiv. Cui ii place bine, cui nu, dracu sa-l pieptene. Spre deosebire de cacanarii care scuipa si fug, eu caftesc cu varf si indesat cand nu-mi place ceva si laud pe masura cand imi place. C-asa e dreptul meu de cetatean, de cititor si de forumist. Gata cu explicatiile ca m-ati plictisit. Astept interlocutori in stare sa depaseasca stadiul de intelegere a sinonimiei dintre posterior si ulterior, in vreme ce postum, dupa cum boul de mai sus a postat din DEX, fara sa bage si la cap-de-lemn, inseamna un lucru nitel, dar esential diferit. Hai sictir, filologi de Petza!
POSTUM-care se acorda, se atribuie sau se recunoaste cuiva dupa moarte. Autorul vorbeste de imaginea Eminescului ca despre un tablou-deci fara alte discutii, POSTUM. Ca autorul incearca sa justifice o gafa este evident din virulenta postarilor sub protectia unor diverse pseudonime. A gresit, din prostie sau graba, dar sa perseverezi in eroare spune multe.Divagatiile despre sorgintea distinctziilor, meritelor, despre sacru si laic nu isi au rostul si reprezinta o incercare de a distrage atentia de la o gafa. penibil... sau altfel spus, perseverare diabolicum.
Intreba cinvea, nu mai stiu cine, c-am pierdut sirul. Al Florin Tene este presedintele Ligii Scriitorilor care a propus canonizarea. E un scriitor clujean. Imi pare rau ca un nebun a aruncat o pietricica despre sensul unui cuvant irelevant in context si nu discutam esentialul. Tutea a fixat cel mai bine piedestalul lui Eminescu dupa parerea mea: romanul absolut. Si i-a mai zis intr-un fel foarte frumos: suma lirica de mari voievozi. Ce sfintenie-i mai trebuie...
soarta cuvantului posterior e mai vitrega putin. sensul fiziologic tinde mereu sa aiba prioritate fata de cel abstract. daca anterior nu are parte de aceasta soarta "cruda", posterior a devenit mai degraba sinonimul partii dorsale. din acest moment s-a nascut asa zisul fenomen de pudoare a limbii. aceasta pudoare lingvistica naste de multe ori evitarea inutila a folosirii acestui cuvant. deci evitarea folosirii sale tine de respectiva pudoare si nu de incorectitudine gramaticala. vorbim de viata posterioara, discutii posterioare si tot ce se petrece dupa poate fi numit posterior. postum are un sens mai restrans si se refera strict la opere si distinctii ulterioare vietii. a fi facut sfant nu e o distinctie si niciun merit acordat. distinctiile si meritele sunt de sorginte laica si nu sacra-religioasa. nu vorbeste nimeni de distinctia sfinteniei. in concluzie, posterior e legitimat din punct de vedere al corectitudinii gramaticale in textul autorului.
da cata sensibilitate fiziologica la auzul cuvantului posterior? tara de obsedati sexuali. ai auzit de apriori si aposteriori, adica inainte si dupa experienta. cum sa nu fie corect portret ulterior sau posterior, atata timp cat ele inseamna dupa. numa asa ca posteriorul divelor s-a incetatenit in capul unora. haida de, haida de!
de data asta, FELICITARI AUTORULUI!
Corect este "portret postum". Daca s-a sfarsit viata unui om se poate vorbi apoi despre realizari, merite atribuite doar "postum". Nici intr-un caz, "posterior".
Nu uitati colindul eminescian: Colinde, colinde! E vremea colindelor, Caci gheata se-ntinde Asemeni oglinzilor Si tremura brazii Miscând ramurelele, Caci noaptea de azi-i Când scânteie stelele. Se bucura copiii, Copiii si fetele, De dragul Mariei Îsi piaptana pletele. De dragul Mariei S-a Mântuitorului Luceste pe ceruri O stea calatorului. Asa cum insa spune autorul Eminescu nu are nevoie de suirea in calendarul sfintilor. La sfinti te inchini, pe poeti ii citesti si le traiesti poezia. Felicitari pentru atitudine, elocinta si profunzime!
1. pt jim: gand la gand!:) 2. pt filologu de-al doilea (deci second hand, hihihi): cand doi iti zic ca esti bou, du-te si rumega in tacere!
POSTERIÓR, -OÁRĂ, posteriori, -oare, adj. 1. Care vine, urmează sau se petrece după cineva sau ceva; ulterior. ♦ (Adverbial) Mai târziu. 2. Care se află sau este așezat în partea dindărăt, de dinapoi. ♦ (Despre sunete, în special despre vocale) Al cărui punct de articulație este situat în partea de dinapoi a cavității bucale. [Pr.: -ri-or] – Din fr. postérieur, lat. posterior. Deci mai filolog de Sorbonica, posterior inseamna si ulterior, adica un portret ulterior vietii sale. Daca pentru tine posterior inseamna doar fund, pai atunci ia da-ti tu un sut singur si vezi sa nu aterizezi pe bancile sorbonicii ca daca prima data ai iesit vitel, a doua oara o sa iesi bou. boule care esti tu bou.
interesant sa vezi prostia in toata splendoarea-i agresiva. iata cum defineste DEX cuvantul posterior: POSTERIÓR, -OÁRĂ, posteriori, -oare, adj. 1. Care vine, urmează sau se petrece după cineva sau ceva; ulterior. ♦ (Adverbial) Mai târziu. Vasazica, portret ulterior e f corect. Dar ce sa-i faci cand boul de asa zis filolog gandeste cu dosul nu cu capul, el numai sensul asta il poate vedea. Rog redactia sa instaleze un filtru pentru blocarea injuriilor. E singurul site de ziar pe care orice starpitura isi poate lasa balele in voie. Pacat c-am consumat timp si spatiu punand la punct un imbecil in loc sa ma refer la articol. E cel mai bun articol aparut in Crisana de la plecarea Vechii Garzi, care a facut din acest ziar un etalon intelectual al orasului. A, era sa uit: sunt corecte ambele variante Bolta Rece si Borta Rece. Si inca o mirare: de ce cum apare un rand scris cu talent se gasesc mereu niste idioti sa improaste cu noroi? nu tine asta cumva de un mizer specific national al invidiei?
"Cel puţin el n-a oferit prin viaţa şi opera sa premisele unui asemenea portret posterior." Portret POSTERIOR???!! Mai baiatule, ori esti prost, ori nu cunosti bine limba romana. In primul caz n-ai nicio vina, in alt doilea, pune burta pe carte. Ai ajuns sa faci de ras un simbol, ce portret posterior are nevoie Eminescu??altcineva are neoie de suturi in posterior, sa se trezeasca la realitate. Se afla un nebun sa scoata o basina si gata, se reped altii sa o miroase si sa o analizeze, cu aer pretentios si cult, apoi nu-si mai incap in piele de cat se tin de destepti. Doamne ce epigoni mai sunt pe lumea asta...
excelent condei! crisana=traditie si valoare! respect!
...pe cei pârâţi şi plătiţi ca - şi cum ar fi - gazetari. Care scriu BoRta Rece?! În rest: articol "atitudinar" de 5 stele! Ar merita să-i cunoaştem pe nume pe cei care s-au compromis ca venind de la Cluj (ca ploaia dintr-un cântec por celebru...emanat de la meteorologi spre agricultori!) ca cum pe creierul lor s-au implantat "pietrele filosofale" ale genialităţii flatulente de speţă anticulturală
Aceasta propunere de sanctificare a lui Eminescu si cartea ce va aparea curand a lui Adrian Marino ar trebui sa ne indemne la un efort de analiza obiectiva a valorilor noastre cultural-identitare. Va multumesc pentru oaza de profunzime intr-un circ general asurzitor si dezgustator.