Sătui pesemne să fie mereu deranjaţi de către cetăţenii de rând în timp ce îşi iau gustările sau stau la o cafea şi o ţigară cu colegii de serviciu, funcţionarii Primăriei Oradea au găsit o metodă inedită pentru a pune capăt vizitelor inoportune ale orădenilor care nu fac decât să le tulbure liniştea. Începând de ieri, la toate intrările de la Primăria Oradea au fost montate sisteme de acces cu cartelă. Cu excepţia celor 650 de angajaţi care au şi intrat în posesia preţioaselor accesorii, nimeni nu mai poate intra de capul lui în Primărie. Singurele birouri în care cetăţeanul de rând mai are acces sunt camera 23, Centrul de Informaţii Publice, precum şi ghişeele unde se achită taxele şi impozitele locale. În rest, orădenii îi vor putea aborda doar două ore pe zi pe cei care îşi fac veacul pe la Primărie pe banii contribuabililor. Chiar dacă nevoile oraşului sunt în fiecare an tot mai mari, o prioritate a conducerii Primăriei Oradea a devenit confortul şi siguranţa angajaţilor. Anul trecut au fost montate camere video, care au costat bugetul local aproximativ 20.000 lei, în acest an s-au gândit să achiziţioneze un sistem controlat de acces, pentru care s-au cheltuit alţi 70.000 lei, iar pentru anul viitor s-a planificat montarea unui sofisticat sistem de climatizare cu costuri pe măsură... Pentru a proteja şi mai mult intimitatea de la birou a propriilor funcţionari, municipalitatea orădeană a decis să transforme clădirea Primăriei Oradea într-o adevărată fortăreaţă, în care intruşii nu au cum să pătrundă. Astfel, pe data de 8 iunie, Primăria Oradea publica în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice anunţul de cerere de ofertă privind achiziţionarea unui sistem de acces controlat în incinta PMO, singurul criteriu de atribuire fiind preţul cel mai scăzut. Două firme şi-au prezentat ofertele, în final contractul de montare a sistemului de acces fiind atribuit societăţii RO&CO. Valoarea investiţiei se ridică la 70.000 de lei şi presupune montarea la fiecare uşă de acces de pe holurile Primăriei Oradea a unui sistem care permite deschiderea uşii doar pe baza unei cartele. Funcţionarii din cadrul PMO, cei ai CSM şi ai Direcţiei de Evidenţă a Persoanelor, în total peste 650 de salariaţi, au fost pe rând fotografiaţi, urmând să li se confecţioneze cartele de acces personalizate. În timp ce angajaţii municipalităţii vor putea să-şi facă în linişte siesta pe holurile instituţiei, orădenii vor fi nevoiţi să aştepte în faţa porţilor ferecate ora la care funcţionarul public va fi dispus să-l primească în audienţă. La Direcţia Arhitectului Şef a şi fost afişat un astfel de program cu publicul, zilnic cei 33 de funcţionari ai acestui serviciu rezervându-şi, din cele opt ore de muncă, doar două pentru orădeni. Astfel, inspectorii vor putea fi deranjaţi în zilele de luni, miercuri şi vineri doar în intervalul orar 8.00-10.00, iar marţea şi joia, de la 13.00 la 15.00. Mai mult, compleşit de atâtea responsabilităţi, arhitectul şef Andrei Luncan şi-a permis să-şi reducă programul de audienţe cu jumătate de oră, aşa că va fi găsit la birou în ziua de luni doar de la ora 8.30 şi până la 10.00. Dacă nimereşti în afara orelor de audienţe generale, şansa ta de a ajunge la un funcţionar public depinde foarte mult de bunăvoinţa şi disponibilitatea acestuia. La poartă este instalat un telefon, unde îl poţi suna pe funcţionar, iar acesta dacă are interesul să te primească va trebui să coboare la poartă să-i intermedieze vizitatorului accesul în Primărie. Probabil sistemul a fost gândit în aşa fel încât, în timpul orelor de serviciu, funcţionarii să beneficieze şi de un program de mişcare. În loc să stea să-şi termine treaba, angajatul care are biroul la etajul doi al imobilului va fi nevoit să piardă câteva minute bune pe holuri, venind să-şi recupereze vizitatorul. Toate aceste aspecte negative sunt trecute însă cu vederea de către majoritatea angajaţilor Primăriei, care privesc cu ochi buni acest sistem restrictiv de acces, care-i pune la adăpost de privirile indiscrete ale cetăţenilor şi de problemele acestora.