Primăria municipiului Oradea a demarat procedurile de amenajare a zonei de alimentaţie publică din Parcul 1 Decembrie, astfel că din cei opt comercianţi, care au aici închiriate spaţii, vor mai rămâne doar trei. Săptămâna trecută , în Sala Mare a PMO, a avut loc prima întâlnire a reprezentanţilor Primăriei cu proprietarii de chioşcuri din zonă.

Comisia municipală de urbanism şi amenajarea teritoriului din cadrul Instituţiei Arhitectului Şef a avizat în cadrul şedinţei din data de 23 februarie a.c. documentaţia iniţiată de Primăria Oradea cu privire la amplasarea a trei module de alimentaţie publică (fast-food, gelaterie, cafe-bar) în Parcul 1 Decembrie, respectiv înlocuirea celor două chioşcuri de ziare din acelaşi perimetru cu altele noi şi amplasarea în faţa celor trei chioşcuri de alimentaţie publică a unei copertine de sticlă cu rol de protecţie. Potrivit declaraţiilor reprezentanţilor Primăriei, prin aceste măsuri se urmăreşte îmbunătăţirea imaginii arhitecturale a zonei. Zilele trecute, a avut loc o primă întâlnire dintre reprezentanţii Instituţiei Arhitectului Şef, ai Administraţiei Imobiliare Oradea şi cei opt comercianţi din zonă.
Noul proiect de amenajare a zonei Parcului 1 Decembrie prevede rămânerea doar a trei spaţii de alimentaţie publică, în loc de opt, câte sunt în prezent. În plus, potrivit viziunii specialiştilor din cadrul PMO, aici ar urma să funcţioneze un singur fast-food, o gelaterie şi un cafe-bar. Acest lucru a stârnit nemulţumirea comercianţilor. "Noi vindem pe bani mărunţi, de 2-3 lei. Nu avem nevoie de cafe-bar. Eu nu vreau să îmi deschid un cafe-bar, eu vreau să vând un covrig, o plăcintă etc.", a declarat o proprietară de chioşc. Un alt comerciant a ridicat problema amenajării zonei şi asigurarea tuturor utilităţilor. "Avem nevoie de o toaletă publică. În plus, noile modele de chioşcuri sunt prevăzute cu cetârne pentru apa de ploaie, dar în zonă nu este rezolvată problema canalizării pluviale", a mai declarat un comerciant. De asemenea, costurile ridicate ale chiriei i-au făcut pe chiriaşii terenului să aibă numeroase obiecţii. În prezent ei plătesc 5 lei/mp/zi. "Vom reduce costurile cu chiria cu 50% şi poate mai mult. În cazul chiriei pentru chioşcurile de presă am ajuns că percepem o chirie de 1 leu/mp/zi", i-a asigurat Cristian Beltechi, directorul AIO, pe comercianţi.
Un alt aspect dezbătut a fost noul model de chioşcuri, care trebuie să respecte forma agreată de către Primăria Oradea. Ca şi în cazul modelelor pentru vânzarea presei, printre firmele agreate de municipalitate se numără firma italiană Tanari. Chiar dacă reprezentanţii municipalităţii dau asigurări că proprietarii pot apela la orice firmă pentru construcţia de chioşcuri, ei au fost atenţionaţi că îşi asumă un risc. "Există un model tip. Se poate face cu oricine, dar sub rezerva că nu va fi agreat. Vă asumaţi un risc", le-a atras atenţia arhitectul şef al oraşului, Lucia Iacob.
Unul dintre comercianţi, care doreşte să-şi păstreze activitatea de fast food, a şi sondat piaţa în privinţa acestor furnizori de chioşcuri. "Am vorbit cu un producător. Investiţia s-ar ridica la 70.000 de euro, cu tot cu transport şi montare", a declarat Ciprian Petriţa. Această informaţie i-a luat prin surprindere pe ceilalţi comercianţi, care au exclamat într-un glas: "E cât o casă! E un preţ exorbitant!".
Comercianţilor li s-a dat timp de gândire şi de analizare a situaţiei lor financiare, urmând ca la o discuţie ulterioară să vină şi să transmită Primăriei câţi dintre ei vor risca să meargă mai departe şi câţi vor abandona această luptă aprigă într-o economie de piaţă.