Politicienii îşi pasează responsabilitatea - Autostrada neputinţei lor
Contractul cu compania americană Bechtel privind construcţia autostrăzii Transilvania trebuie reziliat din cauza prostiei celor care au condus în 2005 Ministerul Transporturilor şi care, în loc să aplice un contract foarte bun, au început renegocieri şi tergiversări, a declarat ieri premierul Ponta. Pe de altă parte, fostul prim-ministru de atunci, Călin Popescu Tăriceanu a replicat că vina aparţine pe de o parte companiei Bechtel, care a fost lăsată să facă ce doreşte, dar şi ministerului Transporturilor, care nu a desemnat un responsabil de proiect.
"În 2005, din cauza prostiei celor care au condus atunci Ministerul Transporturilor - sper că e vorba doar de prostie şi nu de altceva - în loc să se aplice un contract care era foarte bun, au început renegocieri, tergiversări, regândiri, recalculări şi uite că am ajuns după aproape zece ani să nu se mai întâmple nimic", a spus Ponta. În 2005, în Guvernul Tăriceanu, Ministerul Transporturilor a fost condus de către Gheorghe Dobre din partea PD. Contractul cu Bechtel ar urma să fie reziliat în următoarele zile, şi nu luni, după ce vor mai fi stabilite unele detalii. Premierul a adăugat că a decis să trimită Corpul de Control pentru a verifica derularea contractului de la data încheierii şi până în prezent. De reţinut, că la data semnării contractului cu bechtel pe vremea guvernării Adrian Năstase, Victor Ponta era chiar şeful Corpului de Control al Guvernului. Fostul premier Călin Popescu Tăriceanu a declarat tot ieri că vina pentru actuala situaţie privind construcţia Autostrăzii Transilvania aparţine pe de o parte companiei Bechtel, care a fost lăsată să facă ce doreşte, dar şi ministerului Transporturilor, care nu a desemnat un responsabil de proiect. Tăriceanu a recunoscut de asemenea că nu este "foarte bucuros" de aprecierea premierului Ponta, arătând că e posibil ca primul-ministru să nu cunoască toate detaliile. "Ceea ce pot să vă spun în calitate de premier la acea dată - sigur că nu sunt foarte bucuros de această apreciere a domnului Ponta, poate nu cunoaşte toate detaliile - şi am să vă explic că la acea dată contractul a fost suspendat. S-a început o renegociere a lui pe o serie de indicatori tehnico-economici în special în ceea ce priveşte costul materialelor, care urmau să fie puse în operă", a spus Tăriceanu. El a menţionat că nu au putut fi negociate condiţiile generale ale contractului cu Bechtel care ar fi fost extrem de costisitoare pentru România şi Bechtel nu ar fi acceptat. "Prin urmare, ar fi existat riscul de a merge la ruperea contractului, însoţită de plata unor penalităţi usturătoare din partea României către firma Bechtel. Ceea ce s-a putut face la acea dată - şi s-a făcut cu succes - a fost renegocierea unor parametri tehnico-economici care să reducă în mod substanţial costurile", a spus Tăriceanu. El a arătat că vina pentru actuala situaţie privind construcţia Autostrăzii Transilvania aparţine pe de o parte companiei Bechtel, care a fost lăsată să facă ce doreşte pe şantier, dar şi Ministerului Transporturilor. "Actuala situaţie nu este datorată numai firmei Bechtel. Dacă vrem să fim obiectivi şi serioşi, este şi datorată incapacităţii Ministerului Transporturilor, sub conducerile succesive pe care le-a avut, de a desemna un responsabil cu acest proiect de amploare majoră şi de importanţă deosebită pentru România, care să urmărească împreună cu Bechtel sau să urmărească ceea ce Bechtel ar trebui să facă", a spus Tăriceanu. El a spus că Bechtel a fost lăsată să facă ce doreşte pe şantier, să lucreze unde doreşte şi cât doreşte şi, pe baza situaţiilor de lucrări, să îşi deconteze facturile. El a admis că se referă şi la miniştrii Transportului din mandatul său de premier, arătând că a sesizat un inters slab la nivelul ministerului pentru acest proiect. Pe de altă parte, prim-vicepreşedintele PDL Anca Boagiu, fost ministru al Transporturilor, a declarat că premierul Victor Ponta îşi ascunde neputinţa prin controlul cerut la contractul cu Bechtel, ea cerând şefului Guvernului să îl demită pe ministrul Şova şi să facă publice costurile rezilierii contractului. Proiectul autostrăzii Braşov-Borş, denumit Autostrada Transilvania, a fost aprobat în 2003 şi început în 2004, în baza unui contract de 2,2 miliarde de euro încheiat cu Bechtel, care trebuia executat până cel târziu în 2012. Pe fondul disputelor politice iniţiate de partidele care s-au succedat la guvernare şi fără bani alocaţi de la buget, proiectul de 415 kilometri a fost derulat într-un ritm lent, iar până în prezent au fost executaţi doar 52 de kilometri.
Comentarii
Nu există nici un comentariu.