Radarele montate, fără licitaţie, pe DN1 îmbogăţesc o firmă privată
Societatea SC Codec Spat SRL, care a montat aparate radar fixe în mai multe judeţe din ţară, a obţinut notorietate după ce Agenţia Naţională de Reglementare şi Monitorizare a Achiziţiilor Publice (ANRMAP) a amendat primăriile care au semnat contracte cu firma. Până la ora actuală, societatea a încheiat mai multe contracte, obţinând profituri de milioane de euro de pe urma şoferilor care apasă prea tare pedala de acceleraţie. ANRMAP a amendat autorităţile locale unde a descoperit astfel de radare, instalate de cei de la Codec, pentru că nu au fost respectate procedurile legale de încheiere a contractelor cu societatea clujeană prezentă la ora actuală şi în Bihor.
În Bihor, camere radar în cinci localităţi
În vara acestui an, în Sânmartin a fost inaugurat centrul de monitorizare al traficului din Bihor, tot atunci fiind date în folosinţă primele două radare montate pe şoselele din judeţul nostru. La începutul lunii noiembrie, reprezentanţii Inspectoratului de Poliţie Judeţean Bihor anunţau că sistemul de monitorizare a traficului din Bihor a fost extins. Atunci au fost date în funcţiune încă patru camere fixe, instalate toate pe DN 1, în Borş, la kilometrul 640, în Sântion, la kilometrul 638, în Tinăud, la kilometrul 587, şi în Aleşd, la kilometrul 590. Aparatele funcţionează 24 de ore din 24 şi sunt monitorizate la centrul din Sânmartin. Radarele identifică orice autovehicul care depăşeşte viteza legală, îl fotografiază din spate, identifică proprietarul pe baza numărului de înmatriculare şi îi trimite acasă o adresă prin care îi solicită să comunice numele şoferului. După identificarea conducătorului auto care a încălcat viteza legală, acesta primeşte chitanţa de amendă. Camerele fixe funcţionează non-stop, inclusiv noaptea, graţie sistemului cu detecţie în infraroşu. Pentru realizarea sistemului, nici poliţia şi nici autorităţile locale nu au scos bani din buzunar. Toate echipamentele au fost oferite de firma clujeană Codec, care le-a montat şi a suportat toate cheltuielile cu punerea în funcţiune. În schimb, în conturile societăţii ajung circa 60% din cuantumul amenzilor.
Amenzile pentru încălcarea limitei de viteză, privatizate
În toate judeţele în care a pătruns, firma Codec a procedat în acelaşi fel. O simplă ofertă făcută primăriilor, fără licitaţie dar cu un proiect de hotărâre pe ordinea de zi a Cosiliului Local. În Bihor s-a întâmplat la fel. Primarii spun că au primit o ofertă de la Cluj pe care ulterior au analizat-o şi, printr-o hotărâre a Consiliului Local, au decis să se asocieze în participaţiune cu firma Codec. O soluţie numai bună pentru a rotunji bugetele locale. Toate costurile privind echipamentele şi instalarea sistemului au fost suportate de firma clujeană, primăriile nefiind obligate să scoată niciun ban din buzunar. Societatea Codec nu rămâne însă în pagubă, un procent de 50 - 60% din valoarea amenzilor intrând în contul acesteia. La nivel naţional, afacerea a intrat în atenţia Autorităţii Naţionale pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice (ANRMAP), care a verificat contractele încheiate între Codec şi primăriile din Feleacu, Tureni şi Sănduleşti, fiecare dintre acestea fiind amendată cu câte 5.000 de lei pentru nerespectarea legii achiziţiilor publice. Judeţul Bihor nu face excepţie în ceea ce priveşte modalitatea de asociere cu societatea Codec, astfel că şi aici contractele au fost încheiate tot fără licitaţie. "În urmă cu doi ani, am făcut o asociaţie în participaţiune cu firma Codec, printr-o hotărâre a Consiliului Local. Nu am făcut licitaţie. Din valoarea totală a amenzilor încasate, primăria primeşte 40%", a declarat Zeno Ţipţer, primarul municipiului Aleşd. "Puteam să facem licitaţie, nu era nicio problemă. Nu cred însă că în asemenea situaţii era necesar. Noi, în urma negocierilor cu firma din Cluj, primim 50% din amenzi", spune şi primarul comunei Borş, Batori Geza. În România există mai multe societăţi care puteau monta camerele radar, astfel că autorităţile locale aveau de unde alege cea mai bună ofertă. În schimb, în loc să utilizeze banii proveniţi din amenzi pentru îmbunătăţirea infrastructurii, spre exemplu, s-au mulţumit cu mai puţin de jumătate din cuantumul banilor încasaţi, lăsând o firmă privată să se îmbogăţească pe spatele şoferilor.
Inspectoratul de Poliţie Judeţean Bihor a încheiat un protocol cu firma Codec, obligându-se să asigure personalul care lucrează în cadrul centrului de la Sânmartin, însă, spun reprezentanţii instituţiei, nu are nicio legătură cu modul în care primăriile au semnat contractele cu societatea. De altfel, conducerea poliţiei bihorene a precizat încă de la inaugurarea centrului din Sânmartin că oamenii legii sunt interesaţi doar de reducerea numărului de accidente rutiere pe şoselele din judeţ. Banii încasaţi din amenzi se împart între primării şi societatea din Cluj, IPJ Bihor neavând niciun câştig material de pe urma şoferilor vitezomani.
Ceea ce este interesant este ca soferii primesc adrese si amenzi de la Politie si nu de la firma privata .... Un prieten de-al meu a primit o adresa de la politie prin care era anunta ca semiremorca lui a circulat cu 70 la ora prin Alesd fara ca ei sa stie nr. masinii care tracta semiremorca ....